داستان برند نایکی از صفر تا تولید کننده بزرگ کفش

داستان برند نایکی از صفر تا تولید کننده بزرگ کفش

حسین رمضان نیا
دی ۲۶, ۱۴۰۱ / 7 دقیقه مطالعه

داستان برند نایکی از صفر تا تولید کننده بزرگ کفش

برند نایکی یکی از معتبرترین برندهای ورزشی است که توانسته است به صنعت ورزش نفوذ کند و امروزه بسیاری از ورزشکاران در سراسر دنیا از محصولات این برند استفاده می‌کنند. فیل نایت و بیل بورمن موسسان اصلی این برند هستند که راه زیادی را طی کرده‌اند تا برند نایکی را به جایگاه امروزی رسانده‌اند. فیل نایت در طول سفری که در دهه 90 میلادی به ژاپن داشت با کفش‌هایی با برند Tiger آشنا شد که می‌توانستند پاسخگوی نیازهای ورزشکاران باشند. نایت این کفش‌ها را به آمریکا و برای بورمن ارسال کرد و پس از آن ایده شکل‌گیری این برند در ذهن این دو نفر متولد شد. در ادامه تلاش می‌کنیم اطلاعات بیشتری را در مورد داستان برند نایکی در اختیار شما قرار دهیم.

طراحی لوگو برند نایکی

در بیان داستان برند نایکی اولین مسئله‌ای که مد نظر قرار می‌دهیم طراحی لوگو آن است. برند نایکی با الهام از الهه پیروزی در یونان طراحی شده است و کارولین دیویدسون شخصی بود که با دستمزد 35 دلار این لوگو را با الهام گرفتن از بال‌های این الهه به تصویر کشید. به همین دلیل، بسیاری از کاربران به این موضوع اشاره می‌کنند لوگو برند نایکی نشان‌دهنده شکوه و زیبایی است و این چیزی است که در محصولات این برند تداعی شده است.

عدم توجه سازندگان کفش به ساختار آن

داستان برند نایکی از آنجا آغاز می‌شود که فیل بورمن مربی فوتبال همواره در مورد کفش‌های ورزشی که آن زمان در بازار موجود بودند ابراز نگرانی و نارضایتی می‌کرد و نامه‌هایی را برای شرکت‌های تولیدکننده کفش ارسال می‌کرد. بورمن بر این عقیده بود کفش ورزشی باید راحت و بسیار سبک باشد، در غیر اینصورت نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای ورزشکاران باشد. بسیاری از کارشناسان بر این عقیده هستند پافشاری بورمن بر تولید کفش‌های مناسب برای ورزشکاران نقطه عطفی در داستان برند نایکی به شمار می‌رود.

سفر فیل نایت به ژاپن

در ادامه داستان برند نایکی باید به سفر فیل نایت به ژاپن اشاره کنیم. نایت در سفر به ژاپن با تولیدکننده کفش Tiger آشنا گردید و تحت تاثیر محصولات بسیار باکیفیت و ارزان‌قیمت آن قرار گرفت. او تعدادی از این کفش‌ها را برای بورمن ارسال کرد و همین امر باعث شد بورمن برای وارد کردن این کفش‌ها به ژاپن اقدام کند. در نتیجه، شرکت Blue Ribbon Sports با همکاری این دو نفر و به مبلغ 500 دلار از طرف هر یک راه‌اندازی شد و کفش‌های باکیفیت Tiger وارد ایالات متحده آمریکاه شدند.

تغییر در مدل کفش‌های Tiger

در داستان برند نایکی به قسمتی می‌رسیم که این دو شریک به ساختار اشتباه این کفش‌ها پی بردند. کنی مور یکی از دوندگان دوی ماراتن کفش‌های Tiger را به پا داشت و در اثر قدم اشتباه میخی که در این کفش به کار رفته بود در پای کنی مور فرو رفت و همین امر باعث شکستگی استخوان شصت او شد.

داستان برند نایکی

در نتیجه، بورمن که همواره به تولید کفش‌های با کیفیت اهمیت بسیار زیادی می‌داد این مسئله را مد نظر قرار داد و تلاش کرد انقلابی را در ساختار تولید کفش‌های ورزشی به وجود بیاورد. به گونه‌ای که ساختار داخلی این کفش‌ها بسیار نرم و راحت باشد و بستر نرمی را برای پای ورزشکاران به وجود بیاورند.

استفاده از بالشتک‌های نرم در کفش

داستان برند نایکی در این قسمت به اوج رسید که بورمن تلاش کرد از بالشتک‌های نرم در ساختار داخلی کفش استفاده نماید. او در ابتدا و انتهای کفش بالشتک‌های نرمی را قرار داد و سپس بالشتک سفتی را در قسمت میانی کفش به کار برد. بورمن این ساختار را برای طراحان کفش Tiger در ژاپن ارسال کرد و آنها با ساختار کلی موافقت کردند. در پایان، این برند تغییراتی را برای جلوگیری از آسیب به تاندون پا در طراحی نورمن به وجود آوردند و سپس کفش با ساختار جدید تولید شد.

تبدیل به محصولی پرفروش

برند ژاپنی Tiger در تولید محصولات جدیدش به این موضوع اشاره کرد این کفش (همان که در بالا به آن اشاره کردیم) می‌تواند انرژی حاصل از قدم‌ها را جذب کند و به دوندگان کمک نماید بهتر و راحت‌تر بدوند. همچنین، این برند در تبلیغاتش به این موضوع اشاره کرد کفش Tiger Cortez برای دوندگان دو ماراتن ایده‌آل است. در آمریکا بورمن و نایت نیز این کفش را با نام Nike Cortez به خریداران معرفی کردند و به زودی این کفش به یک کفش بسیار مهم و پر فروش تبدیل گردید. این قسمت در داستان برند نایکی بسیار جذاب است.

استفاده از دستگاه وافل‌پزی

بورمن در تولید کفش‌های راحت هنوز به چیزی که هدفش بود نرسیده بود. او هنوز به دنبال کفش‌های راحت‌تری بود و تلاش می‌کرد میخی را که در کفش‌ها به کار می‌رفت را حذف نماید. یک روز زمانی که همسرش در حال پخت وافل بود فکر تازه‌ای به ذهن او رسید و تلاش کرد از آن دستگاه برای ساخت کفی‌های منعطف استفاده نماید. با اینکه در اولین تلاشش موفق نشد به چیزی که می‌خواهد برسد، اما این ایده او را در داستان برند نایکی به سمت تولید کفش‌های منعطف کشاند و به زودی کفش‌های نایک به عنوان منعطف‌ترین کفش‌های ورزشی تاریخ آمریکا شناخته شدند.

استفاده از کپسول‌های هوا در طراحی کفش

بعد از آنچه در داستان برند نایکی به آن اشاره کردیم، این برند تلاش کرد ایده‌های خلاقانه‌اش را در طراحی کفش‌ها پیاده‌سازی کند. یکی از این کفش‌ها استفاده از کپسول‌های هوا در طراحی کفش بود که باعث شد کفش بسیار جذاب و زیبا به نظر برسد. تینکر هتفیلد طراح اصلی این کفش است که کفش‌های زیادی را برای بسکتبالیست معروف آمریکایی به نام ایر جردن طراحی کرده است. به زودی این کفش‌ها نیز مورد توجه قرار گرفتند و همین امر ثروت زیادی را به برند نایک تزریق کرد.

قدرت جردن در تبلیغات نایکی

یکی از موارد دیگری که در داستان برند نایکی نقطه عطفی در آن به شمار می‌رود علاقه بسکتبالیست معروف مایکل جردن به کفش‌های برند نایکی بود. مایل جردن تبلیغات بسیار گسترده‌ای را برای این برند انجام داد و به حدی به آن علاقه داشت که خط تولیدی را در برند نایک به نام  او اختصاص یافت. در نتیجه، بسکتبالیست‌ها معمولا برای تهیه کفش‌های خود محصولات تولیدی جردن را خریداری می‌کردند.

ارزش کنونی برند نایکی

امروزه، در داستان برند نایکی باید به این موضوع اشاره کنیم این برند ارزشی بیش از 240 میلیون دلار دارد و توانسته است به تمامی کشورها نفوذ کند. تمامی ورزشکاران بزرگ و قدرتمند دنیا از برند نایکی استفاده می‌کنند و این مسئله می‌تواند قابل‌توجه باشد. بورمن مانند تمامی کارآفرینان بزرگ دنیا از جمله جک ما نشان داد که انسان‌ها باید به دنبال رویاهای شخصی خود باشند و هرگز شکست‌ها نباید باعث شود که آنها از اهداف خود دست بکشند (اگر می‌خواهید با زندگینامه جک ما آشنا شوید، می‌توانید مقاله آشنایی با جک ما، مدیر و موسس علی بابا را مطالعه کنید).

سخن پایانی

تا به اینجا تلاش کردیم اطلاعات کاملی را در مورد داستان برند نایکی در اختیار شما قرار دهیم. همانطور که متوجه شده‌اید برند نایکی یکی از برندهای محبوب ورزشی است که اولین بار کار خود را با الهام از کفش‌های مطرح ژاپنی با نام Tiger آغاز کرد. پس از مدت نایت و بورمن که از موسسان این برند هستند تغییراتی را در مدل کفش‌های ورزشی به وجود آوردند و به زودی تولید کفش‌هایشان مورد توجه ورزشکاران قرار گرفت. امروزه برند نایک معتبرترین برندی است که در زمینه کفش‌های ورزشی فعالیت دارد و شنیدن نام آن لبخند را بر لبهای خریداران و علاقه‌مندان به این برند قرار می‌دهد.

5 / 0
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

0 / 5. 0

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید