افزایش خلاقیت کارمندان

افزایش خلاقیت کارمندان

حسین رمضان نیا
مرداد ۳۱, ۱۴۰۲ / 6 دقیقه مطالعه

افزایش خلاقیت کارمندان

کارمندانی که در یک کسب‌ و کار حضور دارند می‌توانند به به رشد کسب‌وکار شما کمک کنند. همگی ما داستان کارگر بخش شکلات‌سازی برند مینو را خوانده‌ایم که با قرار دادن یک پنکه در مسیر بسته‌ها اجازه نداد که بسته‌های وارد پروسه تولید شوند و از هزینه‌های میلیون دلاری جلوگیری کرد! این همان خلاقیتی است که توانست برند مینو را موفق کند. اما اکنون سوال این است چگونه می‌توان برای افزایش خلاقیت کارمندان اقدام کرد؟! بهتر است بدانید یک کسب‌وکار هر چقدر کارمندان خلاق‌تری داشته باشد، به همان اندازه موفق‌تر عمل می‌کند و حتی ممکن است بتواند جهش‌هایی داشته باشد که با میلیون‌ها دلار امکان پذیر نباشد.

پذیرش اشتباهات

یکی از مهمترین مواردی که به موفقیت شما برای افزایش خلاقیت کارمندان کمک می‌کند پذیرش اشتباهات است. شما باید این مسئله را در سازمان خود جا بیاندازید که اشتباهات کارمندان چیز خطرناکی نیست و آنها باید مسئولیت کار خود را بیاموزند. هر چقدر شما در پذیرش اشتباهات بازتر عمل کنید، به همان اندازه کارمندان شما موفق‌تر عمل خواهند کرد. البته این امر بدین معنا نیست که کارمندان شما می‌توانند هر اشتباهی داشته باشند. بلکه منظور این است که آنها باید مسئولیت اشتباهات خود را بپذیرند و پس از آن به دنبال راهکارهای مناسب برای رفع آن باشند.

ایجاد سرگرمی

مسئله دیگری که می‌تواند به افزایش خلاقیت کارمندان کمک کند ایجاد سرگرمی در محیط کاری است. اگر سرگرمی در محیط کاری شما وجود نداشته باشد کارمندان می‌توانند ساعاتی از محیط کاری خود دور باشند و حس خلاقیت آنها بالا می‌رود. گوگل که یکی از قدرتمندترین شرکت‌ها در سراسر دنیاست و بر تمامی دنیا تسلط دارد اتاقی را برای آرامش و سرگرمی کارمندانش تهیه کرده است. در نتیجه، آنها می‌توانند به دور از تنش‌های کاری ساعاتی را استراحت کنند و این مسئله برای رشد کسب‌وکارها بسیار مفید است و می‌تواند خلاقیت کارمندان را بالا ببرد.

افزایش خلاقیت کارمندان

برگزاری جلسات پرسش و پاسخ

هیچ چیز مانند جلسات پرسش و پاسخ به افزایش خلاقیت کارمندان کمک نمی‌کند. شما باید ساعاتی را در ماه به پرسش و پاسخ اختصاص دهید و کارمندان باید آزاد باشند سوالات خود را بپرسند. در اینجا شما باید هوشیار باشید! اگر متوجه شدید کارمندان شما هیچ سوالی ندارند این امر نشان می‌دهد کسب‌وکار شما حالت راکد پیدا کرده است. کاری که پویا است کارمندانش دائما در حال سوال هستند و می‌خواهند قابلیت‌های خود را بالا ببرند. در نتیجه جلسات پرسش و پاسخ می‌تواند به شما کمک کند کیفیت کسب‌وکار خود را بالا ببرید.

تشویق استعدادها

هر فردی استعدادی دارد! شما نباید تنها بر روی استعداد برنامه‌نویس و یا کارمند فروش خود تمرکز کنید. اگر متوجه شدید آبدارچی که در کسب‌وکار شما حضور دارد روش جدیدی را برای افزایش تمیزی در محیط کار پیدا کرده است باید او را تشویق کنید. به طور مثال، اگر کارمند بخش خدمات مواد شوینده را به گونه‌ای ترکیب می‌کند که محیط دیرتر کثیف می‌شود نوعی خلاقیت است که تشویق آن باعث می‌شود کارمندان در هر سمتی که هستند حس خوبی داشته باشند و بتوانند برای کارآیی بهتر کسب‌وکار قدم‌های لازم را بردارند.

جلسات اشتراک تجربیات

تجربه  چیست! تجربه گنجینه‌ای است که به شما کمک می‌کند اشتباهات را تکرار نکنید و زودتر به موفقیت برسید. اگر در کسب‌وکار شما جلسه اشتراک تجربیات وجود ندارد باید بدانید هرگز نباید به افزایش خلاقیت کارمندان خود دل ببندید! شما باید به فکر چاره‌ای باشید که کارمندان تجربه‌شان را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. به طور مثال، می‌توانید آخرین پنج شنبه هر ماه در یک کافه دور هم جمع شوید و تجربیات خود را به اشتراک بگذارید. در صورتی که برای کارمنداتان امکان ندارد در محیط خارج با یکدیگر ارتباط داشته باشند می‌توانید آخر هر ماه کارمندان را در داخل شرکت به ناهار دعوت کنید و از آنها بخواهید در مورد تجربیات خود صحبت کنند.

کسب‌وکار من کوچک است، آیا این کارها لازم است؟

کسانی که به دنبال افزایش خلاقیت کارمندان هستند به این موضوع اشاره می‌کنند که به تازگی کسب‌وکار کوچکی را راه‌اندازی کرده‌اند، آیا آنها نیز باید به دنبال خلاقیت باشند. بهتر است بدانید خلاقیت برای کسب‌وکارهایی که کوچک هستند مانند اکسیر جادویی عمل می‌کند و آنها را در مسیر پیشرفت قرار می‌دهد. هر چقدر حس بهتری را به صورت هدفمند به کسب‌وکار خود تزریق کنید، به همان اندازه به موفقیت بیشتری می‌رسید. حتی اگر کسب‌وکار شما متشکل از سه و یا چهار نفر است نباید این موضوع را نادیده بگیرید. شکل‌گیری فرهنگ گفتمانی باعث می‌شود که شما بتوانید احساسات و موارد دیگری را به اشتراک بگذارید و در این میان چالش‌ها و راهکارها مشخص می‌شوند.

برای خلاقیت همیشه به دنبال کار گروهی نباشید!

شاید برای شما جالب باشد که بدانید انجام کار گروهی همیشه منجر به افزایش خلاقیت کارمندان نمی‌شود. شما نباید اصرار داشته باشید همه چیز بر اساس کار گروهی صورت گیرد. مطالعات امروزی نشان می‌دهند کار گروهی در برخی از موارد تاثیرگذار و در برخی از موارد تاثیر گذار نیست ( طاها یاسری دانشیار دانشکده جامعه شناسی کالج دانشگاهی دوبلین می‌گوید: کار گروهی همیشه به افزایش بهره‌وری منجر نمی‌شود).  بنابراین، شما باید به کارمندان خود اجازه دهید هم به صورت گروهی و هم به صورت تکی کار کنند و چیزی که مهم است افزایش بهره‌وری و خلاقیت است!

آیا با افزایش خلاقیت کارمندان کسب‌وکارم رشد می‌کند؟

چیزی که در دنیای امروزی باعث می‌شود که رشد را تجربه کنید خلاقیت است. به این مسئله توجه داشته باشید خلاقیت همیشه کار عجیب نیست ( ابتکار کارگر کارخانه مینو). هر راه حلی که منجر شود سازمان شما به خوبی پیش برود و برحخی از چالش‎ها را پشت سر بگذارد خلاقیت است.

سخن پایانی

تا به اینجا تلاش کردیم اطلاعات کاملی را در مورد افزایش خلاقیت کارمندان در کسب و کار در اختیار شما قرار دهیم. راهکارهای زیادی وجود دارند که باعث شکل‌گیری خلاقیت می‌شوند که از میان آنها می‌توان به فرهنگ پذیرش اشتباهات، تشویق کارمندان، تشویق استعدادها، اشتراک‌گذاری تجارب و برگزاری جلسات پرسش و پاسخ اشاره کرد.

5 / 0
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

0 / 5. 0

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید
  • najlepszy sklep فروردین ۲۸, ۱۴۰۳

    Wow, incredible weblog format! How long have you ever been blogging for?
    you make blogging glance easy. The overall glance of your web site is wonderful,
    as smartly as the content material! You can see similar here dobry sklep