آموزش کارمند جدید

حسین رمضان نیا
مرداد ۲۹, ۱۴۰۲ / 6 دقیقه مطالعه

آموزش کارمند جدید

کارمندان بخش مهمی از کسب‌ و کار شما هستند و برند شما با حضور کارمندانش می‌تواند به موفقیت برسد. یکی از مواردی که شما باید به آن توجه داشته باشید، کارمند جدیدی است که به گروه شما اضافه می‌شود. این فرد ممکن است در روزها نخستین احساس آشنایی نداشته باشد و تلاش کند خود را از جمع کنار بکشد، اگر شما بتوانید این موضوع را به خوبی مدیریت کنید، این کارمند به زودی به یک نیروی کارآمد و موثر در کسب‌وکار شما تبدیل خواهد شد. آموزش کارمند جدید یکی از اموری است که تمامی افراد باید به آن توجه داشته باشند. زیرا اگر کارمند شما به خوبی آموزش نبیند، بی‌شک کسب‌وکار شما با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهد شد.

آشنایی با فضای کاری

اولین مسئله‌ای که در رابطه با آموزش کارمند جدید باید مد نظر قرار دهیم آشنایی با فضای کاری است. به ویژه اگر فضای سازمان بزرگ است، شما باید کارمندان را با فضای سازمان آشنا کنید و تلاش کنید حس خوبی را در کارمندان جدیدالورود به وجود بیاورید. کارمندان جدید الورود در ابتدا حس پس زدن دارند و این امر طبیعی است ولی عملکرد شما باعث می‌شود که این حس در آنها از بین برود و آنها بتوانند ارتباط بهتری را با کار برقرار کنند.

معرفی سازمان

مسئله دیگری که در رابطه با آموزش کارمند جدید باید به آن توجه داشته باشید معرفی سازمان است. شما باید اطلاعات کاملی را در مورد فعالیت‌های سازمان و حوزه‌ کاریش در اختیار کارمندان قرار دهید، به صورتی که هیچ گونه جای شبه‌ای باقی نماند و کارمند بداند قرار است با کجا کار کند. تمامی کسانی که در کسب‌وکار حضور دارند باید خودشان را همراه با سمت به کارمند جدید معرفی کنند. این مسئله باعث می‌شود ارتباطات قوی شکل گیرد و در نتیجه کارمند جدید می‌داند در چه بستری قرار است کارش را پیش ببرد.

آموزش کارمند جدید بیان قوانین کاری

از جمله موارد دیگری که در زمان آموزش کارمند جدید باید مد نظر قرار دهیم بیان قوانین کاری است. به طور مثال، شما باید بگویید زمان ناهار چه موقع است، کارمند چه ساعاتی می‌تواند استراحت کند، وضعیت و شرایط مرخصی چیست، آیا کارمند دارای بیمه تکمیلی و یا مزایای دیگر است! تمامی این موارد اطلاعاتی هستند که کارمندان برای شروع کار موفقیت‌آمیز به آن نیاز دارند و باید به خوبی همه چیز را بیاموزند.

تعیین برنامه‌های آموزشی با حضور منتور

هر کارمند جدیدی با هدف یادگیری و به عهده گرفتن فعالیت‌های خاصی وارد سازمان شما می‌شود. بنابراین، قبل از آنکه بتواند کار خود را آغاز کند، ابتدا باید آموزش ببیند. آموزش کارمند جدید باید طبق روال خاصی پیش رود. در واقع، شما باید برنامه‌هایی را از پیش تعیین کنید و تسک‌ها را در اختیار کارمندان قرار دهید. حضور منتور در دوره آموزشی اجباری است و باعث می‌شود که کارمندان به خوبی کار را بیاموزند و در نتیجه کار شما به خوبی پیش می‌رود. هر چقدر قوی‌تر در این زمینه عمل کنید، به همان اندازه کارمندان شما بهتر می‌آموزند.

ایجاد فضایی راحت برای کارمندان جدید

شاید این نکته در آموزش کارمند جدید برای شما بی‌اهمیت باشد. اما باید بدانید مطالعات نشان داده‌اند کارمندان به خصوص زمانی که برای اولین بار در یک شرکت قرار می‌گیرند هر چقدر فضای راحت تری را تجربه کنند، به همان اندازه بهتر می‌آموزند و کارآیی‌شان بیشتر می‌شود. این امر بدین معنا نیست که شما باید آنها را به حال خود رها کنید. جدید بخش بسیار مهمی از کار است که تمامی افراد باید به آن توجه داشته باشند. اما کارمندان باید آرامش داشته باشند و با جدیت کار خود را آغاز کنند این مسئله اهمیت زیادی در پیشرفت دارد.

ارتباطات موثر

از جمله مواردی که در زمان آموزش کارمند جدید باید به آن توجه داشته باشید برقراری ارتباطات موثر است. ارتباطات موثر رمز موفقیت شما در هر زمینه‌ای است. شما باید به عنوان منتور و یا ریس اقتدار خود را برای کارمندان جدید حفظ کنید. کارمند جدید هرگز نباید احساس راحتی بیش از حد با شما داشته باشد و از همان ابتدا شما را مانند دوست صمیمی‌اش بداند. رعایت فاصله و ایجاد مرزها بسیار مهم است. از طرف دیگر، کارمند جدید باید بتواند حرفهایش را به شما انتقال دهد و شما باید پذیرای صحبت‌هایش باشید و بتوانید چالش‌ها را به خوبی مدیریت نمایید.

بررسی عملکرد کارمند پس از سه ماه

پس از آنکه آموزش کارمند جدید به پایان رسید، باید پس از سه ماه کارآیی کارمند جدید را بررسی کنید و میزان تسلط او را مورد توجه قرار دهید. اگر متوجه شدید کارمند جدید به 60 تا 70 درصد مطالب تسلط یافته است و می‌تواند ارتباطات موثری را برقرار کند و کسب‌وکار شما را در مسیر پیشرفت قرار دهد. اما اگر پس از سه ماه کارمند جدید شما تنها به 20 تا 30 درصد موارد تسلط یافته است، این مطلب نشان می‌دهد که این کارمند برای پوزیشنی که در نظر گرفته شده است مناسب نیست و در نتیجه نمی‌تواند به موفقیت شما کمک کند.

با کارمند جدید صحبت کنید!

بهتر است زمانی که آموزش کارمند جدید به اتمام رسید جلسه‌ای بگذارید و با او صحبت کنید. از او بخواهید نظرش را در رابطه با نقاط مثبت و منفی کار بیان کند. همچنین، باید به این مسئله توجه داشته باشید که آیا این کارمند توانسته است با مدل کاری شما ارتباط روحی برقرار کند یا خیر! برخی از افراد هر چقدر تلاش کنند، نمی‌توانند با مدل کاری یک سازمان ارتباط برقرار کنند و در نتیجه آن را رها می‌کنند و یا حتی اگر آن را رها نکنند کارآیی مورد نیاز را در کسب‌وکار نخواهند داشت.

سخن پایانی

تا به اینجا تلاش کردیم اطلاعات کاملی را در مورد آموزش کارمند جدید در اختیار شما قرار دهیم. همانطور که متوجه شده‌اید شما باید برای آموزش کارمند جدید از قبل برنامه‌هایی را در نظر گرفته باشید. همچنین، معرفی سازمان و کارمندان دیگر بخشی از وظایف بخش منابع انسانی است که می‌تواند به برقراری ارتباط موثر میان کارمندان و سازمان کمک کند ( اگر به این بخش علاقه‌مند هستید، می‌توانید مقاله آشنایی با وظایف منابع انسانی در یک سازمان را مطالعه کنید). هر چقدر آموزش کارمندان قوی‌تر باشد، به همان اندازه کسب‌وکار شما در مسیر رشد قرار می‌گیرد.

5 / 0
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

0 / 5. 0

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید