آشنایی با جک ما، مدیر و موسس علی بابا

آشنایی با جک ما، مدیر و موسس علی بابا

حسین رمضان نیا
دی ۱۸, ۱۴۰۱ / 7 دقیقه مطالعه

آشنایی با جک ما، مدیر و موسس علی بابا

جک ما کارآفرین بزرگ چینی و موسس شرکت علی‌بابا است که توانسته است با نبوغ و دانش خود تحولات زیادی را در دنیای خریدوفروش آنلاین به وجود بیاورد. علی‌بابا یکی از قدرتمندترین شرکت‌های تجارت الکترونیک است که به عمده‌فروشی و خرده‌فروشی می‌پردازد. همین امر سبب شده است این کارآفرین به سومین فرد ثروتمند در چین تبدیل شود. در واقع، اگر به داستان زندگی جک ما توجه داشته باشید متوجه می‌شوید پشتکار مثال‌نزدنی وی سبب شده است در این مسیر موفق شود و هرگز چالش‌ها و ناخوشایندی‌های زندگی او را از هدفی که برای خود برگزیده بود ناامید نکرد.

زندگی در فقر

بهتر است بدانید این فرد (که اکنون به عنوان یکی از ثروتمندترین کارآفرینان چینی شناخته شده است) در دوره کمونیستی در چین بدنیا آمد. خانواده او از لحاظ مالی قدرتمند نبودند و همین مسئله سبب شد با مشکلات مالی و اقتصادی زیادی روبه‌رو شود. جک ما در دوران تحصیل فردی پرخاشگر بود و دائما با همکلاسی‌هایش دعوا می‌کرد. همچنین، ترس از افراد قوی سبب شده بود دوران تحصیل را به سختی سپری کند.

علاقه به زبان انگلیسی

نیکسون، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، در سال 1972 از شهر هانگژو (شهری که جک در آن به دنیا آمده بود) دیدن کرد و همین امر سبب شد شهر جک به یک شهر توریستی تبدیل شود. پس از آن گردشگران زیادی به این شهر سفر کردند و او هر روز 70 دقیقه از شهر به هتلی که توریست‌ها حضور داشتند می‌رفت و از آنها می‌خواست در ازای یادگیری زبان انگلیسی شهر را به توریست‌های خارجی نشان دهد. در همینجا بود که نام او که از ما یون که تلفظ آن برای توریست‌های خارجی دشوار بود به جک تغییر کرد و شاید بتوان گفت همین امر سرآغاز تحولات بزرگی در ذهن جک بود.

دوران تحصیل

با توجه به علاقه بیش‌از اندازه جک به زبان انگلیسی، او در مؤسسه‌ تربیت معلم هانگژو شروع به تحصیل کرد و مدرک کارشناسی خود را در همین رشته دریافت نمود. سپس، در دانشکده‌ کسب و کار چان کونگ در رشته بیزینس پذیرفته شد و توانست مدرک کارشناسی ارشد خود را دریافت کند. یکی از مواردی که تمامی همکلاسان جک ما به آن اشاره می‌کنند روابط عمومی بسیار قوی او با دیگران بود. همین امر سبب شده بود در مدتی که در دانشگاه حضور داشت به عنوان دبیر انجمن‌های ادبی شناخته شود و افراد زیادی را به سمت انجمن‌های دانشجویی بکشاند. در واقع، جک در این محیط‌ها متوجه شد که استعداد خاصی در ارتباط با دیگران دارد.

عدم موفقیت در کارها

زمانیکه صحبت از افراد موفق می‌شود، تمامی کسانی که زندگی‌نامه آنها را مطالعه می‌کنند تصور می‌نمایند این افراد از ابتدا دست به هر کاری می‌زدند با موفقیت پیش می‌رفت و از ابتدا فرد موفقی بودند. باید بدانید این تصور کاملا اشتباه است و افراد موفق نیز همانند افراد دیگر ناملایمتی‌های زیادی را در زندگی خود تجربه کرده‌اند. جک ما مانند تمامی افراد دیگر در بسیاری از کارها شکست خورد.

آشنایی با جک ما، مدیر و موسس علی بابا

به طور مثال، او ابتدا برای کار در نمایندگی KFC اقدام کرد و از میان ۲۴ نفر او بود که نتوانست در این نمایندگی مشغول به کار شود!! همچنین، جک بارها برای کار در دانشگاه هاروارد اقدام کرد و در تمامی آنها نیز ناموفق بود. او در یکی از مصاحبه‌هایش به این موضوع اشاره کرد که قبل از تاسیس علی‌بابا در 30 شغل اقدام به کار کرده است و در تمامی آنها ناموفق بوده است.

آغاز موفقیت

جک ما در سال 1994 به آمریکا سفر کرد و در آنجا بود که با اینترنت آشنا شد. زمانیکه در فضای اینترنت کلمات کلیدی مرتبط با چین را جستجو کرد متوجه شد هیچ اطلاعاتی در این زمینه وجود ندارد و همین امر سبب شد به فکر تاسیس سایتی بیافتد. او اولین سایت خود را با طراحی بسیار ساده در ساعت 9:45 راه‌اندازی کرد و در ساعت 12 ایمیل‌های زیادی را دریافت کرد که در مورد نحوه همکاری با او سوال می‌پرسیدند. در اینجا بود که جک متوجه شد باید از این فرصت استفاده کند و موفقیت در نزدیکی او قرار دارد.

تاسیس اولین شرکت

جک پس از آنکه توانست به پتانسیل موجود در اینترنت پی ببرد، با دریافت کمک 20 هزار دلاری شرکت طراحی وب‌سایت با نام China Yellow Pages را راه‌اندازی کرد. در آن زمان توانست به درآمد بسیار زیادی از طراحی سایت دست پیدا کند و در سه سال اول از کار به 800 هزار دلار سود رسید. این سود او را شگفت‌زده کرده بود و تلاش می‌کرد کار خود را گسترش دهد.

تاسیس علی‌بابا

بهتر است بدانید قبل از آنکه جک علی‌بابا را راه‌اندازی کند به مدت یک سال در در شرکتی از زیرمجموعه‌های مرکز تجارت الکترونیک بین‌المللی چین سمت مدیریت داشت. پس از آن از شغل خود استعفا داد و اقدام به تاسیس علی‌بابا نمود. او این سایت را با همکاری 18 نفر از دوستانش تاسیس کرد و پس از آن توانست به یکی از قدرتمندترین افراد تبدیل شود. بهتر است بدانید سرمایه اولیه جک برای تأسیس علی‌بابا و راه‌اندازی وب‌سایت خرید و فروش B2B حدود ۵۰۰ هزار یوآن (واحد پول چینی) بود.

چرا علی‌بابا؟

ممکن است اکنون این سوال به ذهن شما خطور کند چرا جک ما نام علی‌بابا را برای وب‌سایت خود برگزید. جک در یکی از مصاحبات خود به این موضوع اشاره می‌کند زمانیکه در آمریکا حضور داشت با داستان‌های هزارویک شب آشنا گردید و در آنجا از شخصیت علی‌بابا الهام گرفت. در داستان هزارویک‌شب (نسخه اصلی) به این موضوع اشاره شده است علی‌بابا هیزم‌شکن فقیری بود که در میان مردم به عنوان فردی صادق شناخته شده بود. او راز لانه دزدان را کشف می‌کند و سپس وارد غاری از گنج می‌شود. دزدان تلاش می‌کنند علی‌بابا را از بین ببرند، اما کنیز وفادار او نقشه را خنثی می‌کند.

تاسیس سایت‌های دیگر

جک ما به خوبی به این موضوع پی برده بود که دنیای اینترنت در حال پیشرفت است و پتانسیل موجود در آن را نمی‌توان نادیده گرفت. همین امر سبب شد اقدام به تاسیس سایت‌های دیگری از جمله Taobao ،Alipay ،Ali mama و Lynx بنماید که در سال 2003 تمامی این سایت‌ها به گروه علی‌بابا پیوستند. در سال 2012 سرمایه جک به یک تریلیون یوآن رسید و این مسئله سبب شد نام این مرد در تاریخ چین ثبت شود.

چرا جک ما موفق بود؟

جک ما از جمله کارآفرینانی است که هرگز خود را محدود نکرد و به دنبال آروزها و رویاهای خود می‌رود. او تلاش می‌کرد دانش خود را در زمینه کسب‌وکار افزایش دهد و به دنبال محیط مناسبی برای رشد باشد (اگر می‌خواهید اطلاعات خود را در مورد موفقیت در کسب‌وکار افزایش دهید، می‌توانید مقاله راهکارهای افزایش فروش در کسب و کار را مطالعه کنید). شکست‌ها و فقری که در زندگی تجربه کرده بود هرگز او را از حرکت نگه نداشت و توانست در پایان به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کند.

سخن پایانی

تا به اینجا تلاش کردیم اطلاعات کاملی را در مورد زندگی‌نامه جک ما در اختیار شما قرار دهیم. همانطور که متوجه شده‌اید او در خانواده‌ای فقیر به دنیا آمد و همواره در تلاش بود که در زندگی خود موفق شود. جک کارهای بسیار زیادی را امتحان کرد و تقریبا در نیمی از آنها شکست خورد و هرگز موفق نشد. در پایان، پس از سفر به آمریکا به پتانسیل دنیای اینترنت پی برد و تلاش کرد اولین سایت خود را راه‌اندازی کند. همین امر زمینه‌ساز راه‌اندازی سایت علی‌بابا گردید و اکنون لقب مرد یک تریلیون یوآن چینی را به خود اختصاص داده است.

5 / 0
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

0 / 5. 0

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید