آشنایی با وظایف منابع انسانی در یک سازمان

حسین رمضان نیا
مرداد ۲۴, ۱۴۰۲ / 6 دقیقه مطالعه

آشنایی با وظایف منابع انسانی در یک سازمان

منابع انسانی یا بخش HR یکی از مهمترین سرمایه‎هایی است که هر کسب‌وکاری وجود دارد و به رشد آن کسب‌وکار کمک می‌کند. تمامی کسب‌وکارهایی که می‌خواهند در کار خود به موفقیت برسند، در اولین قدم باید بخش HR سازمان خود را به خوبی تقویت کنند. اگر به کسب‌وکارهای موفق توجه داشته باشید متوجه می‌شوید تمامی آنها دارای بخش‌های قوی HR هستند  و در واقع سرمایه‌گذاری‌های لازم را در این جهت انجام می‌دهند تا در کار خود رشد و شکوفایی را تجربه کنند. باید بدانید هیچ چیز مانند بخش HR قوی شما را به موفقیت نزدیک نمی‌کند. اما ممکن است سوال برای شما پیش بیاید که بخش HR چه وظایفی را در یک سازمان بر عهده دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

جذب و استخدام نیرو

هر سازمانی برای اینکه رشد کند و به اهدافش برسد به نیروهای خوب و آموزش دیده نیاز دارد. بنابراین، جذب نیرو یکی از مهمترین مواردی است که در هر سازمانی مطرح می‌شود. منابع انسانی در هر سازمانی وظیفه دارد که نیروهای مناسب را شناسایی کند و سپس آنها را در جهت رشد کسب‌وکار استخدام نماید. به طور مثال، تصور کنید بخش فروش شما نیازمند نیرو است و باید فرد مناسبی استخدام شود.

اگر منابع انسانی در این زمینه تخصص نداشته باشد و یا بخشی به نام HR در سازمان‌ها وجود نداشته باشد ممکن است نیروی ناکارمدی در کسب‌وکار شما استخدام شود. پس از آن، شما بخش زیادی از مشتریان خود را به دلیل حضور یک نیروی ناکارآمد از دست می‌دهید و این مسئله مشکلات زیادی را در کسب‌وکار به وجود می‌آورد. گاها در بسیاری از کسب‌وکارها دیده شده است که نیروی ناکارآمدی را استخدام کرده‌اند و با او قرار داد چند ماه بسته‌اند. اما در ماه دوم به این نتیجه رسیده‌اند آن نیرو مناسب نیست و قطع همکاری کرده‌اند، اما به دلیل قرارداد و بیمه مجبور شده‌اند حقوق را پرداخت کنند. همه اینها مشکلاتی است که به دلیل عدم حضور بخش HR در شرکت‌ها رخ می‌دهد.

آشنایی با وظایف منابع انسانی در یک سازمان

آموزش نیروی انسانی

یکی دیگر از مواردی که با حضور نیروی منابع انسانی در کسب‌وکار به آن دست پیدا می‌کنید آموزش نیروی انسانی است. تمامی افرادی که در یک کسب‌وکار حضور دارند نیازمند آموزش هستند تا بتوانند به رشد برسند.این آموزش‌ها باید هدفمند باشند و تمامی کارها باید به درستی پیش بروند. بخش HR با ارائهآموزش‌های دوره‌ای به کارمندان کمک می‌کند آنها را در مسیر رشد و پیشرفت قرار دهد.

مدیریت روابط کارکنان

از جمله مواردی که منابع انسانی باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشد مدیریت روابط کارکنان است. گاها دیده شده است که تنش‌ها و چالش‌هایی در زمان کار به وجود بیاید که هر یک از کارمندان دیگری را مقصر بدانند و یا از یکدیگر گلگی داشته باشند. اگر فضای شرکت به سمتی پیش برود که کارمندان اجازه داشته باشند پشت سر یکدیگر صحبت کنند، به زودی آن شرکت و یا سازمان با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شود. بخش HR باید تلاش کند فضای دوستانه و گفتمان را در میان کارکنان به وجود بیاورد تا آنها بتوانند روابط درست با یکدیگر را بیاموزند و مشکلات خود را در فضای گفتمان رفع کنند.

تلاش در جهت افزایش رضایت کارمندان

رضایت کارمندان و تمامی کارکنانی که در یک سازمان حضور دارند مسئله مهمی است که به سادگی نمی‌توان از کنار آن گذشت. زمانی که کارمندان از کار خود رضایت نداشته باشند و یا احساس کنند که آن کار نمی‌تواند آنها را به اهدافشان برساند، بی‌شک کارآیی‌شان کاهش پیدا می‌کند و دیگر نمی‌توانند به نتایج مطلوبی برسند. بخش منابع انسانی باید با ایجاد فضای مناسب کاری به کارمندان کمک کند حس خوبی در سر کار داشته باشند و اوقات خود را به خوبی پشت سر بگذارند.

اتخاذ بهترین سیاست‌ها برای رشد کار

بخش منابع انسانی باید قدادر باشد بهترین سیاست‌ها را در رابطه با کارکنان و شرکت اتخاذ کند تا بتواند به رشد آن برند کمک کند. تمامی کسب‌وکارهای بزرگی که این روزها وجود دارند، از ابتدا بزرگ نبوده‌اند و با تصمیماتی که اتخاذ کرده‌اند به رشد رسیده‌اند. محل تولد این تفکرات بخش منابع انسانی است. در واقع، همانطور که در مغز انسان تصمیمات گرفته می‌شوند و سپس به اجزای دیگر دستور داده می‌شود تا این تصمیمات را اجرا کنند، بخش HR نیز باید تصمیمات را اتخاذ کند و سپس آنها را برای اجرا به بخش‌های دیگر سازمان بفرستد.

پیشبینی نیازهای کارکنان

از وظایف بسیار مهم و خاص بخش منابع انسانی می‌توان به پیشبینی نیازهای کارکنان ارشاره کرد. کارکنانی که در یک مرکز و یا سازمان حضور دارند نیازهای متفاوتی دارند که این نیازها باید شناسایی شوند و سپس پاسخ مناسبی برای آنها آماده شود. به طور مثال، ممکن است کارکنان نیاز داشته باشند که در کنار تایم ناهار زمانی برای استراحت وجود داشته باشد تا بتوانند خستگی کار را خارج کنند ( به ویژه در کارهایی که نیاز به چلنج‌های فکری زیاد است این مسئله زیاد دیده می‌شود). بخش HR می‌تواند با اتخاذ استراتژی‌های مناسب نیازهای کارکنان را رفع کند و به آنها کمک کند حس خوبی در کار داشته باشند.

وظایف دیگر بخش منابع انسانی

وظایف بخش HR بسیار بیشتر و گسترده‌تر از چیزی است تا به اینجا به آن اشاره کردیم. برخی از وظایفی که این بخش باید به آن پایبند باشد به شرح زیر هستند:

  • این بخش باید بخش ایمنی و بهداشت کار را مدیریت کند.
  • این بخش باید مشاوره شغلی حرفه‌ای به کارکنان خود ارائه دهد.
  • این بخش باید انگیزه کاری کارکنان سازمان را بالا ببرد.
  • این بخش باید تیم‌های متعدد کاری برای اهداف سازمانی تشکیل دهد.
  • این بخش باید مرخصی‌های کاری را به خوبی مدیریت نماید.

سخن پایانی

تا به اینجا تلاش کردیم اطلاعات کاملی را در مورد وظایف منابع انسانی در اختیار شما قرار دهیم. همانطور که متوجه شده‌اید بخش HR در هر سازمان نقش مغز متفکر را بر عهده دارد و می‌تواند کارکنان را در جهتی قرار دهد که به اهداف سازمانی دست یابند. هر چقدر بخش HR در یک سازمان قوی‌تر باشد، به همان اندازه موفقیت‌های بیشتری برای آن سازمان وجود خواهد داشت. در واقع، نیروهای یک سازمان با هدایت و رهبری بخش منابع انسانی می‌توانند به موفقیت برسند. آموزش بخشی از هر کسب و کار است که وظیفه آن بر عهده بخش HR است و به رشد آن سازمان کمک می‌کند.

5 / 1
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

1 / 5. 1

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید
  • sklep online فروردین ۲۷, ۱۴۰۳

    Wow, wonderful weblog layout! How long have you
    been running a blog for? you make running a blog glance easy.

    The whole glance of your web site is fantastic, let alone the content material!
    You can see similar here najlepszy sklep