
راه های موفقیت شرکت تسلا
زمانیکه نام تسلا به گوش میخورد بلافاصله به یاد ایلان ماسک و فناوریهای بینظیر او میافتیم. ایلان ماسک یکی از کارآفرینان بزرگ دنیاست که توانسته است انقلابهای زیادی را در دنیا به وجود بیاورد. هوش، ذکاوت، دقت و جسارت ایلان ماسک او را آماده کرده است که برای سفر به مریخ نیز برنامهریزیهای مشخصی داشته باشد. بسیاری از کارشناسان بر این عقیده هستند دنیای امروزی بسیاری از تکنولوژیهایش را مدیون ایلان ماسک است. تسلا یکی از شرکتهای ایلان ماسک است که در زمینه تولید اتومبیل فعالیت دارد. موفقیت تسلا باعث شده است سوالاتی در این زمینه مطرح شود چگونه این برند توانسته است به این پیشرفتها دست پیدا کند.
بازار روبهرشد اتومبیل برقی
صنعت اتومبیل برقی از جمله صنایع بسیار بزرگ و قدرتمند در دنیا به شمار میرود. اتومبیلهای برقی توانستهاند قدرت نفوذ فناوری به زندگی را افزایش دهند و همین امر باعث شده است روزانه تعداد دوستداران این اتومبیلها افزایش پیدا کند. موفقیت تسلا در این زمینه بسیار چشمگیر است و بسیاری از کارشناسان بر این عقیده هستند پیادهسازی تکنیکهای ویژه در بازاریابی و فروش این برند را به یک برند برجسته تبدیل کرده است. ایلان ماسک همواره تلاش میکند از روشهای خاص و منحصربهفرد در بازار بهره ببرد و به رویکردهایی که دیگران از آن استفاده میکنند توجهی ندارد.
فروش مستقیم
یکی از مهمترین مواردی که باعث موفقیت تسلا شده است تمرکز بر فروش مستقیم است. ایلان ماسک دستور داده است در شهرهای بزرگ نمایندگیهای تسلا دایر شوند و افراد میتوانند اتومبیل مورد نیاز خود را به طور مستقیم از این نمایندگیها سفارش دهند. در نتیجه، دیگر فرانچایز به کسبوکارهای دیگر تعلق نمیگیرد و اتومبیل با هزینه معقول به دست مصرفکننده میرسد. این رویکرد باعث شده است مشتریان رضایت بسیار زیادی داشته باشند و این مسئله بسیار ارزشمند است.
بهبود تجربه خرید مشتری
در واقع، باید به این موضوع اشاره کنیم موفقیت تسلا در گروه بهبود تجربه خرید مشتری است. تسلا به جای اینکه تلاش کند محصولات را با قیمت پایینتر و یا مقرونبهصرفهتر به بازار عرضه کند در تلاش است تا تجربه خرید مشتری را بهبود ببخشد. به همین دلیل، این برند بر نیازهای مشتریانش تمرکز ویژهای دارد و دائما رفتار خرید آنها را مد نظر قرار میدهد. در پایان، چیزی که نصیب تسلا میشود موفقیت و سود بسیار زیاد است. این چیزی است که کسبوکارها میتوانند مد نظر قرار دهند و از آن برای بهبود و رشد خود استفاده نمایند (اگر به این موضوع علاقهمند هستید، میتوانید مقاله راهکارهای افزایش فروش در کسب و کار را مطالعه کنید).
راهاندازی مرکز سرویس پلاس توسط تسلا
همانطور که در بالا به این موضوع اشاره کردیم موفقیت تسلا در گروه ایجاد تجربه بهتر برای مشتری است. به همین دلیل، این برند اقدام به راهاندازی مراکز خدماتی زیادی در سراسر دنیا کرده است و در پایان سال ۲۰۱۹ دارای ۴۲۹ مکان در سراسر جهان (ترکیبی از خردهفروشی و مرکز خدمات) بود. این مسئله باعث موفقیت تسلا شده است و مشتریان آن را به مشتریانی وفادار تبدیل کرده است.

بسیاری از کسانی که از برند تسلا خدمات دریافت کردهاند به این موضوع اشاره میکنند خدمات این برند به حدی خاص و منحصربهفرد است که نمیتوان این خدمات را خدمات برندهای دیگر مقایسه کرد.
خدمات در محل
یکی از موارد بسیار مهمی که موفقیت تسلا را برای این برند به ارمغان آورده است ارائه خدمات در محل است. دارندگان خودروهای تسلا میتوانند با تعمیرکاران سیار این شرکت تماس بگیرند و آنها در محل حاضر میشوند. همچنین، در برخی از شرایط خدمات از راه دور ارائه میشود. در این خودروها نرمافزای وجود دارد که میتواند دادهها را برای تکنسینها بارگذاری نماید و در پایان آنها میتوانند به مشکل خودرو پی ببرند.
ایجاد ایستگاههای شارژ رایگان
با توجه به این موضوع که برند تسلا به ایجاد تجربه خرید خاص و منحصربهفرد در مشتریانش اهمیت میدهد تلاش کرده است با ایجاد ایستگاههای شارژ رایگان به موفقیت تسلا کمک نماید. ایستگاههای شارژ در شهرهای بزرگ ایجاد شدهاند و صاحبان برند تسلا میتوانند با ورود به این ایستگاهها در عرض 30 دقیقه خودرو خود را شارژ نمایند. این مسئله بسیار ارزشمند است و میتواند این حس را در مشتریان تسلا به وجود بیاورد که این برند دغدغههای آنها را میشناسد و به دنبال راهکاری برای رفع دغدغههای آنهاست.
استفاده از فناوریهای جدید
بهتر است بدانید برای اینکه بتوانید محصولات جدیدی را به بازار عرضه کنید باید از فناوریهای جدید استفاده نمایید. هیچ محصولی نمیتواند مشتریان شما را شگفتزده کند، مگر اینکه از فنارویهای جدید در آن استفاده شده باشد. یکی از رموز اصلی موفقیت تسلا استفاده از فناوریهای جدید است. زمانیکه وارد کمپانی تسلا میشوید احساس میکنید در یک فضای خاص و منحصربهفرد هستید. رباتهای بسیار بزرگ و عظیمی در این کمپانی مشغول به کار هستند و به شما یادآوری میکنند که اینجا جایی است که قرار است محصولاتی با ویژگیهای خاص و منحصربهفرد ساخته شود. رباتهای کارخانه بسیار پیچیده هستند و همین امر باعث شده است محصولات تولیدی با روش خاصی تولید شوند.
اطمینان نداشتم ولی ادامه دادم!
زمانیکه ایلان ماسک برند تسلا را راهاندازی کرد منتظر بود تا در این مسیر شکست بخورد. او در توییتی اعلام کرده است برای راهاندازی تسلا از هیچ کمپانی کمک نگرفت، زیرا مطمئن بو شکست میخورد. اما چیزی که باعث موفقیت تسلا گردید اراده او برای ادامه کار بود. اگر به تاریخچه برند تسلا نگاهی بیاندازید متوجه میشوید در این مسیر این برند شکستهای زیادی را تجربه کرده است (شکستهای میلیارد دلاری!). اما ایلان ماسک ناامید نشد و دوباره به راه خود ادامه داد و امروزه توانسته است به یک برند بسیار مهم و اثرگذار تبدیل شود.
روشهای متضاد بازاریابی
یکی از مواردی که برند تسلا در تولید برخی از اتومبیلهایش مد نظر قرار داشت پارادوکس در روشهای بازاریابی بود. این برند در زمان رونمایی و تولید محصولاتش قیمت آنها را بالا اعلام میکرد. در واقع، هدفش این بود کسانی که بودجه کافی دارند محصولاتش را خریداری کنند تا منابع مالی این شرکت تامین گردد. زمانیکه منابع مالی تامین میگشت، برند تسلا میتوانست خدماتش را گسترش دهد و همین امر از رموز موفقیت تسلا به شمار میرود. در واقع، همانطور که میبینید تسلا از جمله برندهایی است که توانسته است با تصمیمات هوشمندانه به موفقیتهای جهانی برسد.
برنامهریزی منسجم
بهتر است بدانید امروزه موفقیت تسلا در تمامی زمینهها مدیون برنامهریزیهای منسجم این برند است. تسلا تلاش کرده است برنامههای مدونی داشته باشد و دائما در تلاش است این برنامهها را آپدیت کند. وجود برنامههای مدون و نگاه بلندمدت سبب میشود این کمپانی در مسیر پیشرفت قرار گیرد و ناملایمتیهای کاری آن را از پای در نمیآورد. اگر شما نیز میخواهید به موفقیت تسلا دست پیدا کنید، باید به این موارد توجه داشته باشید و از این الگوهای فکری در کار خود استفاده نمایید.
سخن پایانی
تا به اینجا تلاش کردیم اطلاعات کاملی را در مورد موفقیت تسلا در اختیار شما قرار دهیم. برند تسلا بر نیازهای مشتریان تمرکز زیادی دارد و تلاش میکند تجربه مشتری را بهبود ببخشد. از طرف دیگر، تسلا توانسته است با بهکارگیری روشهای متضاد منابع مالی خود را تامین نماید. به طور کلی، موفقیت تسلا مدیون برنامههای هوشمندانه و جسورانه ایلان ماسک است. ماسک یکی از بزرگترین کارآفرینان دنیاست که با هوش و ذکاوت خود دنیا را به جلو حرکت میدهد و میخواهد تجارب تکرارنشدنی را برای مشتریانش به وجود بیاورد. امروزه، بسیاری از افراد در سراسر دنیا خرید محصولات تسلا را گزینه اول و آخر خود میدانند.