مراحل آماده سازی پلن مدیریتی

حسین رمضان نیا
آذر ۲۲, ۱۴۰۱ / 9 دقیقه مطالعه

مراحل آماده سازی پلن مدیریتی

مدیریت کسب‌وکار یکی از دشوارترین و در عین حال هوشمندانه‌ترین کارهایی است که تمامی افراد باید به آن توجه داشته باشند. بهتر است بدانید دنیای کار فرازونشیب‌های بسیار زیادی دارد و افرادی که می‌خواهند به عنوان مدیر و یا لیدر کار خود را آغاز کنند باید به این امور واقف باشند. برای اینکه بتوانید کسب‌وکار خود را به خوبی پیش ببرید و تمامی بحران‌های را به خوبی پشت سر بگذارید باید با ساخت پلن مدیریتی آشنایی داشته باشید. ایجاد پلن مدیریتی مانند یک آنتی ویروس قوی عمل می‌کند و شما را در برابر بحران‌های دنیای کاری مصون می‌سازد. به همین دلیل، امروزه تمامی مدیران بزرگ و آموزش‌دیده به این موضوع توجه ویژه‌ای می‌کنند.

آیا ساخت پلن مدیریتی ضروری است؟

باید بدانید ساخت پلن مدیریتی برای یک کسب‌وکار همانقدر ضروری است که هوا برای زندگی انسان حیاتی است! همانطور که انسان‌ها بدون اکسیژن بیشتر از دو و یا سه دقیقه دوام نمی‌آورند، عدم ساخت پلن مدیریتی در یک کسب‌وکار چالش‌ها و بحران‌های آن کار را به میزان زیادی افزایش می‌دهد و در پایان منجر به شکست کسب‌وکار می‌شود. بهتر است مثال مناسبی در این زمینه داشته باشیم تا شما را با قدرت ساخت پلن مدیریتی آشنا کنیم. آیا ساخت پلن مدیریتی ضروری است؟ بدن انسان در زمان بیماری بسیار هوشمندانه عمل می‌کند و اجازه نمی‌دهد بیماری‌های مختلف باعث مرگ انسان شوند. هر چقدر سیستم ایمنی بدن قوی‌تر باشد، بیماری‌ها کمتر می‌توانند به انسان آسیب برسانند. افرادی که در زمان بیماری جان خود را از دست می‌دهند، سیستم ایمنی قوی ندارند. این دقیقا همان چیزی است که با ایجاد پلن مدیریتی و یا عدم ساخت آن در یک کسب‌وکار رخ می‌دهد. اکنون می‌توانید به اهمیت ایجاد پلن مدیریتی پی ببرید و با نگاهی دقیق‌تری برای ایجاد آن کسب‌وکار خود تصمیم‌گیری نمایید.

نکات طلایی در ساخت پلن مدیریتی

برای اینکه بتوانید پلن مدیریتی خود را به خوبی پیش ببرید باید به نکات مهم در ایجاد آن توجه داشته باشید. این نکات به شما کمک می‌کنند کسب‌وکارهای خود را دقیق‌تر و هوشمندانه‌تر پیش ببرید و این مسئله نقش موثری در رشد برند شما دارد. به همین دلیل، باید نگاه منطقی به این مسئله داشته باشید و تمامی موارد را تحلیل کنید. تحلیل و بررسی همه‌جانبه کسب‌وکار شما را در مسیر پیشرفت قرار می‌دهد و حتی می‌توانید در شرایط بحران به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کنید. برای اینکار باید به نکات مهم در ایجاد پلن مدیریتی توجه داشته باشید. در ادامه تلاش می‌کنیم اطلاعات بیشتری را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم.

شناخت نیازهای کارکنان

یکی از مهمترین مواردی که مدیران در ساخت پلن مدیریتی باید به آن توجه داشته باشند شناخت نیازهای کارکنان است. بهتر است زمان کافی را به این کار اختصاص دهید و با کارکنان خود جلسات دوستانه‌ای داشته باشید. به این موضوع توجه داشته باشید کارکنان نباید متوجه شوند شما به دنبال شناسایی نیازهای آنها هستید. بلکه آنها باید احساس کنند محیط دوستانه‌ای در کار برقرار است و آنها می‌توانند به راحتی نیازهای خود را ابراز کنند. در ادامه برخی از نیازهای تمامی کارکنان را با شما در میان می‌گذاریم.

امنیت شغلی

یکی از مهمترین مواردی که تمامی کارکنان به آن نیاز دارند امنیت شغلی است. آنها نباید احساس کنند ممکن است به زودی کار خود را از دست ندهند و یا مشخص نیست که برنامه آینده کاری آنها در آینده چیست. این مسئله یکی از نقاط ضعف کسب‌وکارها به شمار می‌رود و می‌تواند ضربه‌های سنگینی را به کسب‌وکارها وارد کند. به همین دلیل، شما در ایجاد پلن مدیریتی خود باید به این مسئله توجه ویژه‌ای داشته باشید.

ساپورت مالی

کارمندان و کارکنانی که در یک شرکت حضور دارند تمایل دارند در شرایط بحرانی که در زندگی هر فردی رخ می‌دهد از شرکت ساپورت مالی دریافت کند. این مسئله باعث می‌شود کارکنان احساس همدلی را از سوی شرکت خود دریافت نمایند و این مسئله نقش بسیار موثری در پیشرفت کاری دارد. با توجه به این مسئله افرادی که می‌خواهند برای ایجاد پلن مدیریتی اقدام کنند باید استراتژی‌های مالی خود را به گونه‌ای بچینند که بتوانند در شرایط بحرانی به کارکنان خود کمک کنند.

شناخت نیازهای مشتریان

یکی دیگر از مواردی که تمامی مدیران باید در ساخت پلن مدیریتی به آن توجه داشته باشند شناخت نیازهای مشتریان است. همانطور که بارها به آن اشاره کرده‌ایم تحلیل رفتار در کسب و کار باعث می‌شود برند با آگاهی بهتری پیش رود. زمانیکه می‌دانید مشتریان‌تان به چه چیزی نیاز دارند و یا اینکه انتظار آنها از کسب‌وکار شما چیست می‌توانید پلن‌های مدیریتی خود را به خوبی پیش ببرید.   در زمان‌های بحران می‌دانید نیازهای اصلی و فرعی مشتریان کدام هستند! در نتیجه، در زمان بحران تلاش می‌کنید بر نیازهای اصلی آنها تمرکز داشته باشید و می‌توانید نیازهای فرعی را به خوبی مدیریت کنید تا شرایط بحران را پشت سر بگذارید. در این شرایط مشتریان هرگز احساس بدی به کسب‌وکار شما نخواهند داشت و همواره به آن وفادار خواهند ماند. این مسئله بسیار مهم است و می‌توانید نام برند شما را برای همیشه در ذهن مخاطبان حک کند.

روش ارتباط با مشتریان

راه‌های ارتباطی شما با مشتریان‌تان چیست؟ از کدام شبکه اجتماعی برای برقراری ارتباط با مشتریان استفاده می‌کنید؟! پاسخ به این سوالات بسیار مهم است و می‌تواند بر ساخت پلن مدیریتی شما اثر بگذارد. شما باید دائما روش‌هایی را که مشتریان با شما ارتباط دارند تقویت نمایید. به طور مثال، اگر ارتباط شما از طریق سایت است باید از متخصص سئو بخواهید رفتار مشتریان را در سایت به شما گزارش دهد و برای بهبود ارتباط با کاربران استراتژی‌های مناسب را به کار ببرید. این مسئله به شما کمک می‌کند ارتباط قوی و همدلانه‌ای میان شما و مشتریان‌تان پیش بیاید و در این صورت می‌‌توانید کار خود را به خوبی پیش ببرید.

ارزیابی دوره‌ای سازمان

زمانی که نیازهای سازمان را به صورت دوره‌ای تحلیل می‌کنید می‌توانید ساخت پلن مدیریتی را به خوبی پیش ببرید. در این شرایط، می‌توانید نیازهای جدیدی را که در سازمان شکل گرفته است به خوبی شناسایی کنید و سپس برنامه‌ریزی‌های مناسب را برای دسترسی به آنها داشته باشید. توصیه می‌شود ارزیابی دوره‌ای هر سه ماه یکبار صورت گیرد و به سوالات زیر پاسخ دهید:
  • آیا نیازهای مشتریان‌تان تغییر کرده است؟
  • آیا نیازهای کارکنان‌تان تغییر کرده است؟
  • آیا افزایش فروش داشته‌اید و یا کاهش فروش؟
  • دلیل افزایش و یا کاهش فروش چیست؟
  • تغییراتی را که در کسب‌وکارتان اعمال کرده‌اید چه اثری بر فروش‌تان داشته است؟
  • تغییراتی را که در کسب‌وکارتان اعمال کرده‌اید چه اثری بر تیم فروش و کارکنان‌تان داشته است؟

شناخت چالش‌های کاری

یکی از مهمترین مواردی که در ساخت پلن مدیریتی باید به آن توجه کنید شناخت چالش‌های کاری است. این مسئله باعث می‌شود برنامه‌های مدیریتی خود را به خوبی پیش ببرید. بهتر است زمان کافی را به این کار اختصاص دهید و حتی برای شناخت هرچه بهتر این چالش‌ها با تیم فروش خود مشورت نمایید. پس از آنکه چالش‌های کاری خود را شناختید برنامه‌ریزی‌های مناسب را داشته باشید. بهتر است برای این چالش‌ها دو شرایط را در نظر بگیرید و سپس استراتژی‌های خود را تعیین کنید: شرایط مناسب و شرایط بحران! این استراتژی‌ها را مکتوب کنید و پس از بررسی دوره‌ای سازمان آنها را تغییر دهید.

مشخص نمودن اهداف کاری

هدف شما از این کسب‌وکار چیست؟ این سوال ممکن است در ابتدا بسیار ساده به نظر برسد، اما زمانیکه بخواهید به آن پاسخ دهید متوجه می‌شوید این سوال یکی از عمیقترین سوالاتی است که در هر کسب‌وکاری مد نظر قرار دارد. شاید باید ساعت‌ها و حتی روزهای زیادی را صرف کنید تا بتوانید به پاسخ درستی برسید. یکی از مواردی که در ساخت پلن مدیریتی بسیار مهم است مشخص کردن اهداف کاری است. شما باید بدانید دقیقا اهداف‌تان چیست و به کجا می‌خواهید برسید. شناخت نیازهای مشتریان مشخص نمودن اهداف کاری در تعیین اهداف باید به جایگاه خود حداقل در 5 سال آینده توجه داشته باشید. این مسئله باعث می‌شود نگاه دقیقی به تمامی مسائل داشته باشید. زمانی که در حال تنظیم پلن هستید باید به این موضوع توجه کنید که برای دستیابی به این اهداف با چه چالش‌هایی رو‌به‌رو هستید و چگونه می‌توانید این چالش‌ها را مدیریت نمایید. این مسئله می‌تواند به موفقیت شما کمک کند و دیگر نباید نگران شرایط بحرانی باشید، زیرا از قبل می‌دانید برای مدیریت این شرایط چه کاری باید انجام دهید.

تعیین استراتژی‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت

کسانی که می‌خواهند برای ساخت پلن مدیریتی اقدام کنند باید به ایجاد استراتژی‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت توجه داشته باشند. بهتر است بدانید اگر شما تنها بر استراتژی‌های کوتاه‌مدت و یا بلندمدت تمرکز داشته باشید، هرگز نمی‌توانید به موفقیت برسید. این استراتژ‌ی‌ها باید به شیوه‌ای هدفمند و بر اساس داده‌هایی که از مراحل بالا به دست آورده‌اید شکل گیرند. برای اینکار می‌توانید با افراد متخصص در تیم خود در تماس باشید. هر چقدر همفکری در این زمینه بیشتر باشد، به همان اندازه به رشد بیشتری می‌رسید. سخن پایانی تا به اینجا تلاش کردیم شما را با راهکارهای ساخت پلن مدیریتی آشنا کنیم. ساخت پلن مدیریتی به شما کمک می‌کند کسب‌وکار خود را در شرایط عادی و بحران به خوبی پیش ببرید و هرگز مشکلات پیچیده در زمان وقوع بحران برای شما پیش نمی‌آید. تمامی مدیران بزرگ در سراسر دنیا به این مسئله توجه دارند و تلاش می‌کنند با ایجاد پلن‌های هوشمندانه مدیریتی کسب‌وکار خود را به خوبی پیش ببرند. اگر شما نیز می‌خواهید به برند برجسته‌ای در میان رقبای خود تبدیل شوید، باید برای ایجاد پلن‌های موفق اقدام کنید.
5 / 0
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

0 / 5. 0

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید