تحلیل رفتاری در کسب و کار

تحلیل رفتاری در کسب و کار

حسین رمضان نیا
آبان ۲, ۱۴۰۱ / 8 دقیقه مطالعه

تحلیل رفتاری در کسب و کار

تحلیل رفتاری در کسب و کار یکی از موضوعاتی است که می‌تواند به موفقیت کسب‌وکارها کمک کند و باعث شود تا  نگاه عمیق‌تری به نیازهای مشتریان خود داشته باشند. مهم نیست کسب‌وکار شما چیست! بلکه مسئله مهم این است که بدانید مشتریان قلب هر کسب‌وکاری هستند و اگر نیازهای آنها پاسخ داده نشود، بی‌شک کسب‌وکار شما را ترک می‌کنند و به دنبال محیطی می‌گردند تا بتوانند برا نیازهای خود پاسخ مناسبی را پیدا کنند. تحلیل رفتاری چیست؟ بهتر است بدانید شما می‌توانید با تحلیل رفتاری در کسب و کار نیازهای مشتریانتان را بشناسید و شرایط را برای رشد کسب‌وکار خود فراهم سازید. در ادامه تلاش می‌کنیم اطلاعات بیشتری را در این رابطه در اختیار شما قرار دهیم.

تحلیل رفتاری چیست؟

تحلیل رفتاری شاخه‌ای از علم روانشناسی است که به کارشناسان کمک می‌کند تا بر اساس پیشینه افراد در مورد عکس‌العمل‌های آینده جامعه مورد نظر شناخت پیدا کنند و بهترین تکنیک را برای حفظ شرایط در جهت مثبت اتخاذ کنند. این روش اولین بار در علوم روانشناسی مطرح گردید و با توجه به این موضوع که داده‌های بدست آمده از این تحلیل بسیار کاربردی است، استفاده از آن در علوم دیگر نیز مورد توجه قرار گرفت. تحلیل رفتاری در کسب و کار باعث می‌شود تا کسب‌وکارها بتوانند استراتژی‌های کاری خود را به خوبی تعیین کنند و در آینده به موفقیت برسند.

تحلیل رفتاری مناسب برای پیشرفت هر کسب‌وکار

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید آیا تحلیل رفتاری در کسب و کار برای حوزه کاری ما نیز مفید است! پاسخ به این سوال قطعا مثبت است. کارشناسان به این موضوع اشاره می‌کنند در هر محیطی که تبادلی میان دو گروه صورت می‌گیرد، شخصی به عنوان عرضه کننده کالا و خدمات (کارفرما) و شخصی به عنوان دریافت کننده کالا و خدمات (مشتری)، باید به اصول تحلیل رفتاری پایبند بود. با استفاده از این اصول می‌توان برنامه‌های کاری را دقیق‌تر مشخص کرد.

داده‌ها و اطلاعات مشتریان، منبعی مهم برای تحلیل رفتاری

اکنون دیگر به اهمیت تحلیل رفتاری در کسب و کار پی‌برده‌اید ممکن است این سوال مطرح شود بر چه اساسی باید تحلیل رفتاری انجام دهیم. باید بدانید تحلیل رفتاری بر اساس داده‌ها و اطلاعاتی که شما از مشتریانتان دریافت می‌کنید، انجام می‌شود. این کار به شناخت پرسونای مخاطب نیز کمک می‌کند (اگر به این موضوع علاقه‌مند هستید، می‌توانید مقاله پرسونای مخاطب چیست؟ را مطالعه کنید). فاکتورهای خرید، داده‌های بدست آمده از سایت و تعامل تیم فروش با مشتریان اطلاعات خوبی را در این باره در اختیار شما می‌گذارند.

فاکتورهای خرید

فاکتورهای خرید یکی از مهمترین منابعی هستند که باید در تحلیل رفتاری در کسب و کار مد نظر قرار گیرند. شما می‌توانید لیست آدرس‌های مشتریان خود را خارج کنید و آدرس‌ها را مرتب سازید. به طور مثال، اگر 90 درصد مشتریان شما از تهران هستند، می‌توانید با دسته‌بندی آدرس‌ها مشخص کنید مشتریان شما از کدام ناحیه تهران هستند. داده‌ها و اطلاعات مشتریان، منبعی مهم برای تحلیل رفتاری این امر باعث می‌شود شما استراتژی‌های خود را بر این اساس پیش ببرید. گاهی در بررسی این آدرس‌ها متوجه می‌شوید محصولات شما در یک منطقه خاص طرفداران بیشتری دارد. در نتیجه، می‌توانید دلیل این امر را بررسی کنید و سپس محصولات بهتری را برای آن ناحیه در نظربگیرید.

داده‌های سایت و یا پلت‌فرم‌های اجتماعی

اگر شما سایت دارید و یا در شبکه‌های اجتماعی اکانت بیزینس خود را فعال کرده‌اید می‌توانید به اطلاعات بهتر و موثق‌تری دست پیدا کنید. سایت‌ها دارای بخشی به نام گوگل آنالیتیکس هستند که رفتار خرید مشتریان را نشان می‌دهند. همچنین، بر روی اکانت‌های بیزینس شبکه‌های اجتماعی داشبورد وجود دارد که اطلاعات مشتریان بدست می‌آید. شما می‌توانید با استفاده از این ابزارها اطلاعات کاملی را در مورد سن، نحوه تعامل در سایت، صفحات مورد علاقه و موارد مشابه بدست بیاورید. به طور مثال، اگر شما سایت دارید و دوره آموزشی می‌فروشید متوجه می‌شوید یکی از صفحات دوره‌های شما کاربران زیادی را جذب می‌کند. در نتیجه، در تحلیل رفتاری در کسب و کار می‌توانید محتوای آن صفحه را تقویت کنید و میزان درآمد خود را افزایش دهید.

تیم فروش

یکی از منابعی که در تحلیل رفتاری در کسب و کار به شما کمک می‌کند تا به داده‌های موثقی دسترسی داشته باشید تعامل با تیم فروش است. با توجه به این موضوع که تیم فروش در ارتباط مستقیم با مشتریان قرار دارند، اطلاعات کاملی را در مورد درخواست‌ها، نظرات و شکایات مشتریان می‌توانند در اختیار کارشناس تحلیل رفتاری قرار دهند.

روش تحلیل رفتاری در کسب و کار

بهتر است بدانید روش تحلیل رفتاری در کسب و کار یک کار ساده نیست که بتوانیم تمامی بخش‌های آن را توضیح دهیم و سپس افراد بتوانند این کار را به راحتی انجام دهند. تحلیل رفتاری در کسب و کار یک کار بسیار تخصصی است و افرادی که می‌خواهند وارد این حیطه شوند باید آموزش‌های لازم را در این زمینه ببینند. در ادامه تلاش می‌کنیم شما را با راهکار کلی این روش آشنا سازیم.

دسته‌بندی اطلاعات

در اولین مرحله، شما باید اطلاعاتی را که جمع‌آوری کرده‌اید، دسته‌بندی کنید. ممکن است اطلاعات در این مرحله گسترده باشند. به طور مثال، زمانی که به داده‌های خام خود نگاه می‌کنید متوجه می‌شوید اطلاعات جغرافیایی، سنی، صفحات مورد علاقه در سایت، مدت زمان ماندن در یک صفحه خاص و موارد دیگر را دارید. باید زمان کافی را به این کار اختصاص دهید و هر کدام را در یک بخش قرار دهید. این مرحله بسیار حیاتی است و اگر دسته‌بندی اطلاعات به درستی انجام نشود، تحلیل رفتاری در کسب و کار به خوبی پیش نمی‌رود.

مشخص نمودن مزایای کلیدی برای هر گروه

پس از آنکه دسته‌بندی‌ها مشخص شد باید مزایای کلیدی در هر گروه را مشخص کنید. در این قسمت باید به این موضوع بپردازید چرا مشتری برند شما را انتخاب کرده است. به طور مثال، شما متوجه می‌شوید دوره آموزش زبان انگلیسی دوره Elementary شما در سنین 15 تا 19 سال طرفداران زیادی دارد. مشخص نمودن مزایای کلیدی برای هر گروه زمانی که این موضوع را بررسی می‌کنید متوجه می‌شوید این گروه سنی هنوز به درک درست منطقی درستی نرسیده‌اند و با توجه به اینکه شما توانسته‌اید در دوره‌هایتان توضیحات مناسبی  را با توجه به گروه سنی‌شان ارائه دهید، آنها توانسته ارتباط بهتری را با دوره‌های شما برقرار کنند. این موضوع به شما کمک می‌کند تا دوره‌های آموزشی خود را بهینه کنید (اگر به این موضوع علاقه‌مند هستید، می‌توانید مقاله چگونه دوره آموزشی بسازیم را مطالعه کنید).

مقایسه اطلاعات با یکدیگر

بهتر است شما اطلاعاتی را که از دو مرحله قبل بدست می‌آورید با یکدیگر مقایسه کنید. در این مرحله شما باید به علم تحلیل مسلط باشید. به طور مثال، تصور کنید شما متوجه می‌شوید دوره آموزشی که ساخته‌اید در یک منطقه خاص بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. با مقایسه داده‌ها با یکدیگر به این موضوع پی می‌برید در منطقه x تعداد نوجوانان محصل که می‌خواهند به دانشگاه بروند بسیار زیاد است و مزیت رقابتی شما هزینه مناسب دوره‌های آموزشی است. اما در منطقه y دوره آموزشی شما مورد استقبال قرار نگرفته است، زیرا با اینکه تعداد نوجوانان محصل زیاد است، اما برند z در آن منطقه به یک برند قوی تبدیل شده است و به همین دلیل نتوانسته‌اید مخاطبان زیادی را جذب کنید. منطقه a یکی از مناطقی است که روی آن کار نکرده‌اید. شاید با این دو فاکتوری که از این دو منطقه بدست آورده‌اید بتوانید به نتیجه برسید آیا ورود به آن منطقه برای شما مناسب است یا خیر! اکنون می‌توانید متوجه شوید تحلیل رفتاری در کسب و کار چه اطلاعات ارزشمندی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

مشخص کردن استراتژی‌های مرتبط با کمپین‌های تبلیغاتی

این مرحله را می‌توان مرحله تصمیم‌گیری نامید. در این مرحله می‌توانید بر اساس اطلاعاتی که در پروسه تحلیل رفتاری در کسب و کار را بدست آورده‌اید، استراتژی‌های کاری خود را بشناسید و سپس کمپین‌های تبلیغاتی خود را پیش ببرید. این امر باعث می‌شود تا با دید باز در این مسیر قدم بردارید و برای آینده کاری خود تصمیم‌گیری نمایید.

مزایای تحلیل رفتاری در کسب و کار

تحلیل رفتاری مزایای زیادی را برای کسب‌وکارها در پی دارد که در ادامه به معرفی برخی از مهمترین آنها می‌پردازیم:
  • تحلیل رفتاری باعث می‌شود مشتریان خود را بهتر بشناسید.
  • تحلیل رفتاری به افزایش فروش کمک می‌کند.
  • تحلیل رفتاری باعث می‌شود برند شما به یک برند مهم و معتبر تبدیل شود.
  • تحلیل رفتاری پروسه دستیابی به اهداف را کوتاه می‌کند.
سخن پایانی تا بدینجا تلاش کردیم اطلاعات کاملی را در مورد تحلیل رفتاری در کسب و کار در اختیار شما قرار دهیم. همانطور که در ابتدای متن به آن اشاره کردیم تحلیل رفتاری باعث می‌شود تا کسب‌وکارها شناخت کاملی به مشتریان خود داشته باشند و بر اساس آن استراتژی‌های فروش و کمپین‌های تبلیغاتی را پیش ببرند. تحلیل رفتاری در زمان و هزینه صرفه‌جویی می‌کند و سبب می‌شود کسب‌وکارها زودتر به اهداف خود برسند.
5 / 0
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

0 / 5. 0

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید