اصول مدیریت بازاریابی

اصول مدیریت بازاریابی در کسب و کار

حسین رمضان نیا
آبان ۲۲, ۱۴۰۱ / 9 دقیقه مطالعه

اصول مدیریت بازاریابی در کسب و کار

بازاریابی مفهوم پیچیده‌ای است که از دیرباز تاکنون با کسب‌وکارها بوده است. بسیاری از افراد بر این باور هستند بازاریابی به معنای یافتن راهکارهای مناسب برای افزایش مشتری در کسب‌وکار است! بهتر است بدانید این باور بسیار محدود است و هرگز قدرت بازاریابی را نشان نمی‌دهد. بازاریابی علمی است که می‌تواند به رشد کسب‌وکارها کمک کند و آنها را در مسیر پیشرفت قرار دهد. با توجه به این موضوع که امروزه اهمیت بازاریابی بر تمامی کسب‌وکارها نمایان شده است، آنها به دنبال اصول مدیریت بازاریابی هستند تا بتوانند کسب‌وکار خود را به صورت علمی پیش ببرند.

بازاریابی چیست؟

قبل از آنکه بخواهیم در مورد اصول مدیریت بازاریابی صحبت کنیم، بهتر است نگاهی به مفهوم بازاریابی داشته باشیم. بازاریابی مفهوم گسترده‌ای است که موارد مختلفی را تحت پوشش قرار می‌دهد. این موارد به شرح زیر هستند:
  • برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی
  • تامین نیازهای پرسنل
  • رهبری فعالیت‌های پژوهشی در سازمان
  • شناسایی کالاهای دارای پتانسیل فروش
  • ایجاد تنوع در سازمان
  • ایجاد تعادل در قدرت تامین و تقاضا مشتریان
  • شناخت تغییرات مناسب برای رسیدن به هدف
  • تسلط بر بازار با استفاده از استراتژی‌های مناسب
همانطور که مشاهده می‌کنید بازاریابی مفهومی است که می‌تواند تمامی مواردی را که به رشد کسب‌وکار کمک می‌کنند پوشش دهد و همین امر زمینه‌ساز پیشرفت کسب‌وکار می‌شود.

اصول مدیریت بازاریابی

اکنون که با مفهوم بازاریابی آشنا شده‌اید بهتر است اصولی را که به شما کمک می‌کنند تا بهتر بتوانید کسب‌وکار خود را پیش ببرید بشناسید. آشنایی با این اصول درب‌های جدیدی را به روی کسب‌وکار شما می‌گشاید و کار شما را به یک برند موفق در بازار تبدیل می‌کند. اصول مدیریت بازاریابی تمامی کسب‌وکارهایی که امروزه در بازار موفق هستند، از اصول بازاریابی پیروی می‌کنند و همین امر می‌شود تا برند آنها یک برند شناخته‌شده و معتبر باشد.

شناسایی وظایف در سازمان

یکی از مهمترین اصول مدیریت بازاریابی شناسایی وظایف کارمندان و گروه‌ها در سازمان است. بهتر است بدانید در بسیاری از سازمان‌های بزرگ هنوز وظایف واضح نیست و بسیاری از افراد نمی‌دانند سازمان چه انتظاراتی را از آنها دارد. در این شرایط، سازمان با چالش‌های زیادی روبه‌رو می‌شود و در زمان بروز بحران‌ها روش‌های درست مقابله با آنها مشخص نیست. به همین دلیل، مدیربازاریابی باید با کمک مدیران ارشد سازمان وظایف افراد را در سازمان مشخص سازد.

کنترل عملکرد

تصور کنید شما مدیر بازاریابی برند x  هستید و یکی از کارمندان شما وظیفه بارگذاری محتوا در شبکه‌های اجتماعی را بر عهده دارد! اما مدتی است که متوجه می‌شوید شبکه‌های اجتماعی شما دیگر بازدهی سابق را ندارند. پس از بررسی متوجه می‌شوید کارمندی که وظیفه بارگذاری محتوا را بر عهده دارد از هشتگ‌ها به خوبی استفاده نمی‌کند. در اینجا وظیفه مدیر بازاریابی است که نظارت مستقیم بر عملکرد مشتریان داشته باشد و در صورت نیاز آنها را اصلاح نماید. در واقع، با ذکر این مثال می‌خواستیم به شما یادآوری کنیم کنترل عملکرد کارمندان از اصول مدیریت بازاریابی است و مدیر بازاریابی باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشد.

اثرگذاری مثبت

یکی از مهمترین مواردی که از اصول مدیریت بازاریابی به شمار می‌رود اثرگذاری مثبت بر کارمندان است. همانطور که متوجه شده‌اید مدیر بازاریابی باید به تمامی بخش‌های کار ورود کند و عملکرد اشتباه کارمندان را تصحیح نماید. اما وی تمامی این امور را باید در جهتی پیش ببرد که اثرات مثبتی بر کارمندان و تمامی افرادی که در آن حوزه مشغول به کار هستند بگذارد. اگر مدیر بازاریابی اثرگذاری مثبت نداشته باشد، هرگز نمی‌تواند تیم خود را به خوبی مدیریت کند.

هماهنگی

اصل هماهنگی مسئله‌ای است که همواره در تمامی بخش‌های کار باید جاری باشد و اهمیت این اصل به قدری زیاد است که امروزه به عنوان یکی از اصول مدیریت بازاریابی قلمداد می‌شود. همانطور که در بالا به این موضوع پی‌بردید، بازاریابی بر بخش‌های مختلف کار نظارت دارد. شناسایی وظایف در سازمان تصور کنید هماهنگی در میان این بخش‌ها وجود نداشته باشد؟! چه اتفاقی می‌افتد؟! اگر تیم فروش عملکردی جداگانه از تیم بازاریابی داشته باشد و تیم تحویل کالا و یا خدمات هر زمان که تمایل دارد کار کند نظم کسب‌وکار بهم می‌ریزد. در این شرایط، برند افت پیدا می‌کند و شاید هرگز دیگر نتواند به موفقیت برسد.

تبلیغات فروش

چه‌چیزی باعث می‌شود تا برند شما به یک برند شناخته‌شده تبدیل شود و مشتریان کسب‌وکار افزایش پیدا کند؟! تبلیغات فروش از جمله اموری هستند که به رشد برند کمک می‌کنند و به طور کلی تبلیغات مفهومی است که بازاریابی با آن شناخته شده است. اما مسئله‌ای که در اینجا مهم است توجه به انتخاب هدفمند تبلیغات و مدیریت بودجه است. گاهی مدیر بازاریابی به این نتیجه می‌رسد تمامی کمپین‌های تبلیغاتی باید همزمان با یکدیگر آغاز شوند و گاهی نیز کمپین‌های تبلیغاتی باید با فاصله و قدم‌به‌قدم پیش روند. هدفمندسازی کمپین‌های تبلیغاتی چیزی است که مدیر بازاریابی باید بر آن تسلط داشته باشد.

مفهوم فروش

زمانی که صحبت از فروش می‌شود چه‌چیزی به ذهن خطور می‌کند؟ شخصی که در حال فروش یک کالاست! اما باید بدانید این کار به همین سادگی نیست و مدیر بازاریابی باید مفهوم فروش را برای تیم فروش مشخص کند. شناخت مفهوم فروش یکی از اصول مدیریت بازاریابی به شمار می‌رود. در اولین قدم، تیم فروش باید با پرسونای مخاطبان و کاربران آشنایی داشته باشد (اگر به این موضوع علاقه‌مند هستید، می‌توانید مقاله پرسونای مخاطب چیست؟ را مطالعه کنید). این امر باعث می‌شود تا استراتژی‌های فروش بر اساس نیازهای کاربران مشخص شوند و همین امر زمینه را برای موفقیت و رشد کسب‌وکار باز می‌کند.

آشنایی با کالا

تیم فروش زمانی می‌تواند در مسیر فروش با موفقیت عمل کند که با کالاهایی که به فروش می‌رساند آشنایی داشته باشد. این وظیفه مدیر بازاریابی است که بر آموزش‌های مناسب تمرکز داشته باشد و تیم فروش را با این کالاها آشنا سازد. بهتر است بدانید آشنایی با مفهوم کالا در اصول مدیریت بازاریابی قرار می‌گیرد. اما در اینجا باید نگاهی فراتر به این موضوع داشته باشید. کارشناسان بازاریابی به این موضوع اشاره می‌کنند تمامی مواردی که باعث می‌شوند یک کالا بهتر به‌فروش برسد در این مفهوم گنجانده می‌شوند. آیا بسته‌بندی کالا مهم است؟! آیا روش تحویل کالا می‌تواند بر فروش اثر بگذارد؟! سوالات زیاد دیگری که در این مسیر مطرح می‌شوند که با مفهوم کالا به عنوان یکی از اصول مدیریت بازاریابی سروکار دارند.

رضایت فروش

یکی از مهمترین مواردی که به شما کمک می‌کند در مورد اینکه آیا تبلیغات فروش شما موفق بوده‌اند یا خیر تصمیم‌گیری کنید بررسی فاکتور رضایت مشتریان است. این مسئله به عنوان یکی از اصول مدیریت بازاریابی شناخته شده است. مدیر بازاریابی باید راهکارهای مناسب را برای سنجش رضایت مشتریان ارائه کند و در مدت مشخصی پس از اجرای کمپین‌های تبلیغاتی رضایت مشتریان را مورد تحلیل و بررسی قرار دهد ( اگر می‌خواهید اطلاعات خود را در این زمینه بالا ببرید، می‌توانید مقاله ارزش آفرینی در کسب و کار چگونه باید انتخاب شود؟ را مطالعه کنید). رضایت فروش با داده‌های بدست آمده از این تحلیل مدیربازاریابی می‌تواند به نقاط ضعف و قوت خود پی ببرد و این امر بسیار ارزشمند است.

شناخت فرهنگ بازار

شاید برای شما جالب باشد که بدانید یکی از اصول مدیریت بازاریابی شناخت فرهنگ بازار است. زمانیکه شما می‌خواهید لوازم سنگین کامیون را به‌فروش برسانید با زمانیکه می‌خواهید کتاب بفروشید با دو بازار متفاوت سروکار دارید. اگر شناخت کاملی به فرهنگ بازار نداشته باشید هرگز نمی‌توانید به موفقیت برسید. معمولا تیم فروش می‌تواند داده‌های مناسبی را در این راستا در اختیار شما قرار دهد. زیرا آنها با مشتریان صحبت می‌کنند و می‌توانند با فرهنگ نسبی حاکم بر آن قشر آشنایی پیدا کنند.

توجه به ارزش‌های مشتریان

یکی دیگر از مواردی که در اصول مدیریت بازاریابی قرار می‌گیرد توجه به ارزش‌های مشتریان است. مدیر بازاریابی باید به این موارد توجه داشته باشد:
  • محدوده سنی مشتریان چقدر است؟
  • باورها و عقاید مشتریان چیست؟
  • عادات آنها چیست؟
شاید در ابتدا این موارد پیش‌وپاافتاده به نظر برسند، اما پاسخ به این سوالات می‌تواند راهگشای تیم بازاریابی باشد و استراتژی‌های مناسبی را در اختیار آنها قرار دهد. در واقع، داده‌هایی که از این سوالات بدست می‌آیند به کسب‌وکارها کمک می‌کنند با دید باز در این مسیر قدم بردارند و به موفقیت برسند. این مسئله بسیار ارزشمند است و می‌تواند کسب‌وکارها را در مسیر رشدهای چشمگیر قرار دهد.

موارد دیگر در اصول مدیریت بازاریابی

بهتر است بدانید هر چقدر بخواهیم در مورد اصول مدیریت بازاریابی صحبت کنیم، می‌توانیم آن را بسط دهیم و موارد بیشتری را به این لیست اضافه کنیم. برخی از موارد دیگر که در حیطه اصول مدیریت بازاریابی قرار می‌گیرد به شرح زیر است:
  • نظارت بر اصول قیمت‌گذاری
  • استفاده از تکنولوژی‌های جدید در کار
  • هدایت نظرسنجی‌های مختلف در طول سازمان
  • شناسایی مشکلات و رفع آنها
  • تعامل گسترده با تمامی اعضای سازمان
  • توجه به اصول بازاریابی ترکیبی
سخن پایانی تا بدینجا تلاش کردیم اطلاعات کاملی را در مورد اصول مدیریت بازاریابی در اختیار شما قرار دهیم. همانطورکه متوجه شده‌اید مدیریت بازاریابی یک کار پیچیده و دقیق است که نیاز به شناخت و دانش فراوان دارد. کسانی که در حوزه بازاریابی فعال هستند باید با اصول مدیریت بازایابی آشنایی داشته باشند و آنها را در کار پیاده‌سازی کنند. در مرحله اول توصیه می‌شود مدیران بازاریابی به تحلیل عمیقی از سازمان و نیازهای آن دست پیدا کنند. پس از آن برنامه‌های هر بخش را مشخص نمایند و سپس با همکاری مدیران دیگر آنها را پیاده‌سازی کنند. با توجه به این موضوع که بازاریابی به موفقیت هر کسب‌وکار کمک می‌کند تمامی کسب‌وکارها باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند.
5 / 0
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

0 / 5. 0

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید