
پرسونای مخاطب چیست؟
کسبوکارهایی که میخواهند کالا و یا خدماتی را به مخاطبانشان ارائه دهند باید مشتریان هدف خود را شناسایی کنند و اگر این کسبوکارها در شناسایی مشتریان هدف خود اشتباه کنند هرگز نمیتوانند به موفقیت برسند. این موضوع دقیقا به پاسخ سوال پرسونای مخاطب چیست باز میگردد.
پرسونا چیست؟
وقتی میخواهیم به موضوع پرسونای مخاطب چیست بپردازیم در اولین قدم باید دید روشنی به این موضوع داشته باشید. پرسونای مخاطب همان شخصیت، کارکتر و ویژگیهای کاربر است. به طور مثال، تصور کنید شما میخواهید لباس اسپرت تولید کنید. اولین سوالی که باید در این زمینه باید به آن پاسخ دهید در این رابطه است که مخاطبان شما چه سنی دارند؟ آیا مخاطبان شما از قشر تحصیلکرده هستند؟ مخطابانی که قرار است لباسهای اسپرت را تهیه کنند میخواهند آنها را در چه محیطهایی میپوشند؟ پاسخ دقیق به این سوالات مخاطبان هدف شما را شناسایی میکند و راه را برای ادامه مسیر باز میسازد. تحلیل دادهها یکی از مهمترین راهکارهایی است که به شما کمک میکند تا پاسخ مناسبی را برای این سوالات پیدا کنید.مزایای شناخت پرسونای مخاطبان
در ادامه پاسخ به سوال پرسونای مخاطب چیست ممکن است این سوال مطرح شود آیا شناخت پرسونای مخاطبان مهم است. شاید باید بگوییم اولین و مهمترین کاری که هر کسبوکاری باید به آن توجه داشته باشد تعیین پرسونای مخاطب خود است ( اگر به این موضوع علاقهمند هستید، میتوانید مقاله راهنمای رشد کسب و کار را مطالعه کنید). در ادامه تلاش میکنیم به دلایل مزایای شناخت پرسونای مخاطب بپردازیم و شما را بیشتر با پاسخ سوال پرسونای مخاطب چیست آشنا کنیم.درک عمیق از مشتریان
یکی از مهمترین دستاوردهای آشنایی با پرسونای مخاطبان درک عمیق به نیازهای آنهاست. به طور مثال، تصور کنید شما میخواهید یک دوره آموزشی برای کودکان دبستانی آماده کنید. در اولین قدم باید شناخت کاملی به کودکان دبستانی و نیازهای آنها داشته باشید. این کودکان معمولا به رنگها اهمیت ویژهای میدهند و قدرت رنگها آنها را جذب میکند.
انسجام درون سازمانی
یکی از مهمترین دستاوردهای شناخت پرسونای مخاطب دستیابی به نظم و انسجام درون سازمانی بر اساس نگاه مشتریمداری است. زیرا شما شرایطی را فراهم کردهاید که مشتریانتان احساس راحتی داشته باشند و میدانند در کسبوکار شما میتوانند پاسخی برای نیازهای خود پیدا کنند. به طور مثال، تصور کنید شما میخواهید یک رستوران راهاندازی کنید. تجربه قبلی شما نشان میدهد که مشتریانتان با گارسونها رابطه خوبی نداشتهاند و گارسونها به این موضوع اشاره میکنند که مشتریان ارتباط خوبی با آنها ندارند. شما متوجه شدهاید فشار کاری باعث شده است که گارسونها رفتار نامناسبی با مشتریان داشته باشند و در آخر هفتهها مشتریان شما زیاد است.برای اینکه بتوانید این شرایط را کنترل کنید میتوانید به گارسونهای خود بگویید در صورتی که مشتریان شکایتی از آنها نداشته باشند برای آنها اضافه کار در نظر میگیرید و در روزهای تعطیل تعداد کارگران خود را بالا ببرید تا گارسونها خسته نشوند. همانطور که متوجه شدهاید شما به یک انسجام درون سازمانی بر اساس نگاه مشتریمداری دست یافتهاید. اکنون دیگر میتوانید درک کنید چرا پاسخ به سوال پرسونای مخاطب چیست به رشد کسب و کار شما کمک میکند.اولویتبندی
در ادامه پاسخ به سوال پرسونای مخاطب چیست باید به این موضوع اشاره کنیم شما با شناخت پرسونای مشتریان خود میتوانید به اولویتبندی مناسبی دست پیدا کنید و به خوبی تصمیمگیری کنید. این موضوع سبب میشود تا نیروها، منابع و شرایط کاری خود را به گونهای پیش ببرید که به موفقیت کمپینهای تبلیغاتی شما کمک کند. در همین راستا توصیه میشود تمامی کسبوکارها به پرسونای مخاطبان خود اهمیت ویژهای بدهند.آیا تمامی کسبوکارها باید پرسونای مخاطبانشان را بشناسند؟
باید بدانید مهم نیست کسبوکار شما چیست و آیا کسبوکار بزرگی هستید و یا کار شما محدود است و از خانه کار میکنید. شما باید مشتریان خود را به خوبی بشناسید. شناخت پرسونای مشتریا به شما کمک میکند تا بر اساس نیازهای مشتریان خود پیش بروید و این امر باعث میشود به موفقیتهای چشمگیری دست پیدا کنید.روش شناسایی پرسونای مخاطبان
اکنون در بحث مرتبط با پرسونای مخاطب چیست به جای خوبی رسیدهایم. شما دقیقا میدانید که چرا باید پرسونای مخاطب خود را بشناسید. اما سوالی که مطرح میشود در این زمینه است که چگونه میتوان پرسونای مخاطب را شناخت. در ادامه تلاش میکنیم اطلاعات کاملی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم.جمعآوری اطلاعات
همانطور که میدانید بهترین روش برای شناخت پرسونای مخاطبان جمعآوری اطلاعات در مورد آنهاست. اگر کسبوکار خود را از قبل داشتهاید میتوانید از منابع مختلفی اطلاعات را جمعآوری کنید. به طور مثال، لیستی از آدرسهای مشتریان خود تهیه کنید. به فهرست نام خریداران توجه کنید و ببینید آنها بیشتر مونث هستند و یا مذکر.
کسبوکار تازه
ممکن است اکنون که به اهمیت پاسخ به سوال پرسونای مخاطب چیست پیبردهاید این سوال برای شما پیش بیاید من که به تازگی میخواهم کسبوکار خود را راه بیاندازم چگونه اطلاعات کسب کنم. برای اینکار میتوانید اطلاعات را از افراد متخصص در آن حوزه کسب کنید. همچنین، میتوانید به تحقیقاتی که در آن زمینه صورت گرفتهاند توجه داشته باشید و با مطالعه آنها اطلاعات خود را بالا ببرید.شناسایی الگوها
اکنون دیگر نوبت آن میرسد که پاسخ خود را به سوال پرسونای مخاطب چیست آماده کنید. در اولین قدم، شما باید دادههای خام خود را در نمودارهای مناسب پیادهسازی کنید و در صورت امکان نمودارهای مقایسهای درست کنید ( به طور مثال میتوانید با یکدیگر مقایسه کنید که مشتریان شما بیشتر آقایان هستند و با بانوان). سپس از دل این نمودارها باید الگو پرسونای مشتریان خود را استخراج کنید.یک مثال ساده به طور مثال، تصور کنید شما در زمینه فروش چمن مصنوعی فعال هستید و دادهها را استخراج کردهاید و نمودارها را ترسیم کردهاید. بر اساس این نمودارها به این نتیجه میرسید مشتریان شما بیشتر بانوان هستند که در رده سنی 30 تا 40 هستند و بیشتر از مناطق 1 و 2 در تهران خرید انجام میدهند. اغلب این افراد چمن را برای زیبایی محیط خانه و یا ویلای خود میخواهند. اکنون شناخت کاملی به مخاطبان خود دارید و میتوانید خدمات مورد نیاز آنها را آماده سازید.جمعبندی تا بدینجا تلاش کردیم پاسخ مناسبی را برای سوال پرسونای مخاطب چیست در اختیار شما قرار دهیم. همانطور که متوجه شدهاید این کار سبب میشود تا شما بتوانید به درک عمیقی از مشتریان خود دست پیدا کنید و کارکتر آنها را بشناسید. در نتیجه، محصولات شما بهینهتر میشود و خدماتتان بهتر میگردد و این امر باعث میشود تا کسبوکار شما به رشد قابل توجهی برسد. 5 / 0
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟
دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید