ارزش آفرینی در کسب و کار

ارزش آفرینی در کسب و کار چگونه باید انجام شود؟

حسین رمضان نیا
مهر ۱۷, ۱۴۰۱ / 9 دقیقه مطالعه

ارزش آفرینی در کسب و کار چگونه باید انجام شود؟

امروزه، کسب و کارها برای اینکه بتوانند در دنیای پر رقابت کاری دوام بیاورند و به یک برند شناخته‌شده در میان مشتریان خود تبدیل شوند، باید با اصول ارزش افرینی در کسب و کار آشنایی پیدا کنند. این اصول می‌تواند مدل کاری آنها را تغییر دهد و به رشد کسب و کارشان کمک نماید. شاید اولین بار زمانی که به موضوع ارزش آفرینی در کسب و کار توجه می‌کنید، احساس کنید این موضوع بیشتر شبیه به یک شعار است. اما زمانی که نگاه دقیق‌تر و اصولی‌تری به آن دارید، متوجه می‌شوید یکی از نیازهای اساسی هر کسب و کاری ارزش آفرینی است.

ارزش آفرینی به چه معناست؟

قبل از آنکه به طور دقیق به موضوع ارزش آفرینی در کسب و کار بپردازیم، باید به این موضوع دقت داشته باشیم که ارزش آفرینی به چه معناست. همانطور که از نام این کلمه مشخص است ارزش آفرینی به معنای ایجاد اعتبار، شایستگی و سندیت در یک موضوع است. تمامی افراد (حتی ممکن است خودشان این موضوع را نداند) کارهای‌شان را با ارزش آفرینی آغاز می‌کنند. این موضوع در کسب و کار رنگ و بوی تازه‌ای به خود می‌گیرد. ارزش آفرینی به چه معناست؟ به طور مثال، تصور کنید شما در زمینه فروش لباس فعالیت دارید. شما با این رویکرد که لباس از جمله محصولاتی است که تمامی انسان‌ها به آن نیاز دارند ( ارزش آفرینی عام) این کار را شروع می‌کنید و با توجه به ارزشی که برای محصول به وجود آورده‌اید محصولاتتان را به فروش می‌رسانید. اما دنیای کاری به حدی پیشرفت کرده است و مشتریان هوشمند شده‌اند که کسب و کارها باید به دنبال ارزش‌هایی هستند که بتوانند تغییری در نگرش مشتریان به وجود بیاورند. به همین دلیل، ارزش آفرینی در کسب و کار یک شبه حاصل نمی‌شود و نیاز به تفکرات عمیق و پیچیده دارد.

چگونه ارزش آفرینی در کسب و کار را آغاز کنیم؟

برای اینکه بتوانید ارزش آفرینی در کسب و کار را آغاز کنید و در این مسیر به موفقیت برسید، باید به یک نکته اساسی و کلیدی توجه داشته باشید: «چگونه می‌توانیم محصول و یا خدمات خود را ارائه دهسم که حس بهتری را در افراد ( مشتریان ) به وجود بیاورد و تعامل آنها را با کسب و کارمان بالا ببرد».  همانطور که می‌دانید انسان‌ها هر آنچه را که باعث می‌شود حال بهتری داشته باشند، نوعی ارزش تلقی می‌کنند. اگر شما بتوانید مواردی را که باعث می‌شود مشتریانتان حال بهتری داشته باشند، مشخص کنید به ارزش آفرینی در کسب و کارتان نزدیک می‌شوید.

دو شرکت یکسان و ارزش‌های متفاوت

تصور کنید دو تولید کننده چمن مصنوعی هستند که محصولات خود را به بازار عرضه می‌کنند. این دو تولید کننده می‌توانند با ارزش آفرینی که در کسب و کار خود دارند، مشتریان هدف خود را تغییر دهند. کمپانی الف چمن‌هایی را تولید می‌کند که از نظر ظاهر بسیار زیبا هستند. کمپانی ب چمن‌هایی را تولید می‌کند که از نظر ظاهری معمولی هستند، اما همراه با فروش محصولاتش ضمانت‌نامه معتبر به مشتریانش ارائه می‌دهد. ارزش آفرینی کمپانی الف تاکید بر زیبایی محیط ( هر چند کوتاه مدت) و ارزش آفرینی کمپانی ب تاکید بر اصالت کالا (در بلند مدت) است. ممکن است مشتریان در خریدهای هیجانی جذب محصول اول شوند، اما کمپانی دوم در بلند مدت می‌تواند مشتریان زیادی داشته باشد. معمولا کیفیت یکی از مهمترین مواردی است که باعث می‌شود حس خوبی در مشتریان به وجود بیاید. با توجه به این رویکرد، ارزش آفرینی کمپانی ب با موفقیت‌های بیشتری رو به رو می‌شود.

اگر ارزش‌های دو کسب و کار یکسان باشد؟!

یکی از سوالاتی که در بحث مرتبط با ارزش آفرینی در کسب و کار مطرح می‌شود ارزش‌های یکسانی است که کسب و کارها برای خود انتخاب می‌کنند. در مثال بالا، تصور کنید هر دو تولید کننده الف و ب محصول زیبایی را همراه با ضمانت‌نامه ارائه می‌دهند. اکنون مشتریان کدام محصول را انتخاب می‌کنند؟! در اینجا، کسب و کارها باید ارزش آفرینی در کسب و کار خود را تغییر دهند. اگر ارزش‌های دو کسب و کار یکسان باشد؟! به طور مثال، کسب و کارها می‌توانند بر ارائه خدمات ( مانند نصب رایگان چمن مصنوعی در متراژ مشخص) تمرکز کنند و یا می‌توانند حمل رایگان چمن مصنوعی را تا درب منزل برای مشتریانشان در نظر بگیرند. اگر شرایط به گونه‌ای باشد که دو کسب و کار خدمات کاملا یکسانی را ارائه دهند و دیگر نتوانند ارزش آفرینی دیگری را در کسب و کار خود بگنجانند، قدرت برند مطرح می‌گردد. در این شرایط، معمولا کمپانی که قدرت برندش بیشتر است، مشتریان بالاتری دارد. (اگر به موضوع برند سازی علاقه‌مند هستید، می‌توانید دوره اصول و مبانی برند و برندسازی را تهیه کنید).

آیا ارزش آفرینی به موفقیت کسب و کارها کمک می‌کند؟

شاید بتوان گفت یکی از مهمترین موضوعاتی که باعث می‌شود کسب و کارها مدل کاری خود را به طور کامل تغییر دهند توجه به بحث ارزش آفرینی در کسب و کار است. در این روش، کسب و کارها نیازهای کاربران خود را مد نظر می‌دهند و مدل کاری خود را بر اساس آن می‌چینند. همچنین، با توجه به این موضوع که تعداد رقبا در حال افزایش است، کسب و کارها مجبور می‌شوند هر چند وقت یکبار نیازهای کاربران خود را بازنگری کنند و ارزش‌های خود را ارتقا دهند. زمانی که شما محصولات و یا خدماتی را ارائه می‌دهید که با نیازهای کاربرانتان همخوانی دارد، تعداد مشتریان‌تا بالا می‌رود و این موضوع به طور مستقیم بر درآمد کسب و کارها اثر می‌گذارد.

آیا در این بازنگری ارزش تغییر می‌کند؟

باید بدانید آنالیز دوره‌ای ارزش‌ها هرگز بدین معنا نیست که شما باید ارزش آفرینی کسب و کار خود را تغییر دهید. به طور مثال، تصور کنید شما در زمینه فروش کفش فعال هستید و ارزش کسب و کار شما ارائه کفش‌های با کیفیت است. پس از مدتی می‌خواهید ارزش‌های خود را بازنگری کنید. در این مرحله، نیاز نیست حتما ارزش جدیدی را به کسب و کار خود بیافزایید. می‌توانید ارزش کیفیت را ( که از ابتدا به عنوان ارزش کسب و کارتان در نظر گرفته‌اید) مد نظر قرار دهید و ببینید چگونه می‌توانید آن را ارتقا دهید. به طور مثال، اگر کفش‌های شما با ضمانت دو ساله به فروش می‌رسند می‌توانید طول مدت ضمانت را بیشتر کنید.

چگونه نیازهای مشتریان را بشناسیم؟

اکنون که به اهمیت ارزش آفرینی در کسب و کار آشنا پی برده‌اید، ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که چگونه می‌توان به نیازهای مشتریان و تبدیل آنها به ارزش پی برد. کسب و کارها باید تعامل خود را با مشتریانشان حفظ کنند تا بتوانند نیازهای آنها را شناسایی کنند. معمولا، تیم فروش که در تماس مستقیم با مشتریان هستند، می‌توانند مشاوره‌های ارزشمندی را در این زمینه در اختیار کسب و کارها قرار دهند. چگونه نیازهای مشتریان را بشناسیم؟ همچنین، راه‌اندازی باشگاه مشتریان یکی دیگر از روش‌هایی است که به حفظ ارتباط و تعامل کسب و کارها با مشتریان کمک می‌کند. نظر سنجی و یا برگزاری مسابقات از موارد دیگری هستند که باعث تعاملات بیشتر مشتریان با کسب و کارها می‌شوند و در این روند نیازهایشان مشخص می‌گردد.

نیازهای معمول مشتریان

نگاهی به شرکت‌های بزرگ دنیا نشان می‌دهد نیازهای عمده مشتریان که می‌توانند به ارزش آفرینی در کسب و کار تبدیل شوند در حول محور زیرند:
  • مشتریان به دنبال قیمت مناسب هستند.
  • مشتریان کالاهای با کیفیت می‌خواهند.
  • مشتریان به دنبال خدمات پس از فروش ( سیستم پاسخگویی پس از خرید کالا) هستند.
مواردی که در اینجا به آنها اشاره شد، هریک می‌توانند موضوع ساعت‌ها بحث و گفتگو در زمینه ارزش آفرینی در کسب و کار باشند. شما به عنوان صاحب یک کسب و کار می‌توانید از این سرنخ‌ها برای رشد کسب و کار خود استفاده نمایید. ( اگر به این موضوع علاقه‌مند هستید، می‌توانید دوره آنلاین طراحی سفر مشتری بر اساس آرکتایپ را مشاهده کنید).

ارزش آفرینی به چند دسته تقسیم می‌شود؟

ارزش آفرینی در کسب و کار در سطوح مختلفی قابل اجرا است که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم.

ارزش آفرینی فردی

اولین سطح از ارزش آفرینی که معمولا ارزش آفرینی در کسب و کار در این دسته قرار می‌گیرد ایجاد یک مزیت برای مشتریان و یا کاربران است. در واقع، در این روش تلاش می‌شود بر اساس نیازهای فردی، ارزشی انتخاب شود و سپس کسب و کار بر اساس آن استراتژی‌های کاری خود را پیش می‌برد.

ارزش آفرینی سازمانی

این ارزش در سطح بالاتری از ارزش آفرینی فردی قرار دارد. معمولا، کسب و کارهایی که توانسته است اولین مرحله از ارزش آفرینی در کسب و کار را با موفقیت پشت سر بگذارند و به جایگاه خوبی در بازار برسند به دنبال ارزش آفرینی سازمانی هستند. در این روش، کسب و کارها به ایجاد ارزش درون سازمان خود تمرکز دارند و تلاش می‌کنند تا شرایط کاری را درون سازمان انسجام بیشتری ببخشند  ( برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، می‌توانید مقاله آشنایی یا 4 نوع تفکر سازمانی مدیران را مطالعه کنید).

ارزش آفرینی در جامعه

این ارزش آفرینی در بالاترین سطح ارزش آفرینی قرار دارد و معمولا در حیطه کار دولت قرار می‌گیرد. به طور مثال، جامعه می‌تواند با ایجاد ارزش و شرایط مناسب استارت‌آپ‌ها و کسب و کارهای کوچک را تشویق کند که ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر داشته باشند. در این صورت، هم کسب و کارها رشد پیدا می‌کنند و هم جامعه قوی‌تر می‌شود.   جمع‌بندی تا بدینجا تلاش کردیم اطلاعات کاملی را در مورد ارزش آفرینی در کسب و کار در اختیار شما قرار دهیم. همانطور که متوجه شده‌اید شما می‌توانید با ارزش آفرینی پاسخگوی نیازهای مشتریان باشید و حس خوبی را در آنها به وجود بیاورند. تمامی کسب و کار ها برای اینکه بتوانند ارزش آفرینی هدفمندی داشته باشند، ابتدا باید توسعه فردی را در خود تقویت کنند و سپس به دنبال نیازهای مشتریان و ارزش آفرینی بر اساس آنها باشند.
5 / 0
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

0 / 5. 0

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید
  • Marylin00 اردیبهشت ۳, ۱۴۰۳

    Wow, wonderful weblog format!
    How long have you been blogging for? you make running a blog glance easy.
    The total look of your site is excellent, as well as the content!
    You can see similar here prev next and those was wrote by Andrew78.

  • zithromax uk online اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳
  • Niki86 اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳

    Wow, amazing weblog format!

    How long have you been blogging for? you make running a
    blog look easy. The whole glance of your site
    is great, let alone the content! I read similar here prev
    next and those
    was wrote by Saul70.

  • Curtis96 اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳

    Wow, fantastic blog layout!
    How lengthy have you been blogging for? you make running a blog look easy.
    The entire glance of your web site is magnificent, let
    alone the content! I read similar here prev next and it’s was wrote
    by Elisha82.

  • Isabelle92 فروردین ۳۱, ۱۴۰۳

    Wow, fantastic blog format!
    How long have you ever been blogging for? you made blogging glance easy.
    The total look of your website is magnificent, let alone the content!
    You can see similar here prev
    next and that was wrote by Kiyoko00.

  • canadapharmacyonline com فروردین ۲۶, ۱۴۰۳
  • https://hitman.agency/how-to-auto-approve-list فروردین ۱۸, ۱۴۰۳

    Good day! Do you know if they make any plugins to assist with SEO?
    I’m trying to get my website to rank for some targeted keywords but
    I’m not seeing very good success. If you know of any please share.
    Appreciate it! You can read similar article
    here: Backlink Building

  • hitman.agency فروردین ۱۶, ۱۴۰۳

    Hey! Do you know if they make any plugins to assist with
    Search Engine Optimization? I’m trying to get my blog to rank
    for some targeted keywords but I’m not seeing
    very good results. If you know of any please share. Cheers!
    I saw similar blog here: Backlink Portfolio

  • Backlink Portfolio فروردین ۱۵, ۱۴۰۳

    Hey! Do you know if they make any plugins to assist with SEO?
    I’m trying to get my site to rank for some targeted keywords but I’m not seeing very
    good success. If you know of any please share. Thank you!

    You can read similar text here: Scrapebox List

  • Research Agency فروردین ۵, ۱۴۰۳

    It’s very interesting! If you need help, look here: ARA Agency

    https://ara.cx/

  • e-commerce فروردین ۵, ۱۴۰۳

    Hello! Do you know if they make any plugins to
    assist with SEO? I’m trying to get my blog to rank for some targeted keywords but I’m not seeing very good
    success. If you know of any please share. Appreciate it!
    You can read similar art here: Sklep online

  • e-commerce فروردین ۳, ۱۴۰۳

    Thank you for the auspicious writeup. It in fact was once a leisure account it.
    Glance advanced to more introduced agreeable from you!
    By the way, how can we keep in touch? I saw similar
    here: Sklep online

  • https://elegancja.top فروردین ۳, ۱۴۰۳

    Wow, marvelous blog structure! How lengthy have you ever been running a blog for?
    you made blogging look easy. The whole look of your website
    is magnificent, as smartly as the content! You can see similar here sklep online