اسپیس ایکس، تحقق رویای سفر به فضا

اسپیس ایکس، تحقق رویای سفر به فضا

حسین رمضان نیا
اسفند ۲۰, ۱۴۰۱ / 7 دقیقه مطالعه

اسپیس ایکس، تحقق رویای سفر به فضا

در گذشته زمانیکه انسان‌ها به فضا نگاه می‌کردند، هرگز فکر نمی‌کردند روزی بتوانند در فضا زندگی کنند. اما باید بدانید با پیشرفت‌هایی که اخیرا در این حوزه رخ داده است، امروزه انسان‌ها به زندگی در کرات دیگر فکر می‌کنند و حتی به زودی برخی از انسان‌ها سفری بی‌بازگشت به کره مریخ را آغاز می‌کنند. تمامی این امور نشان می‌دهند دیگر هیچ‌چیز برای انسان‌ها آرزو نیست و به راحتی می‌توان به آنها دست پیدا کرد. شرکت اسپیس ایکس یکی از شرکت‌های بزرگ فضایی است که در سال 2002 تاسیس گردید و امروزه به یکی از مهمترین شرکت‌ها در این زمینه تبدیل شده است. در ادامه تلاش می‌کنیم اطلاعات بیشتری را در مورد این شرکت در اختیار شما قرار دهیم.

این شرکت در چه سالی و توسط چه کسی تاسیس شد؟

ایلان ماسک، کارآفرین بزرگ و خلاق، در سال 2002 شرکت اسپس ایکس را راه‌اندازی کرد. او قبلا با راه‌اندازی برند تسلا به تمامی جهانیان نشان داده بود که می‌تواند تحولات زیادی را در مدل زندگی و تفکر انسان‌ها به وجود بیاورد (اگر به این موضوع علاقه‌مند هستید، می‌توانید داستان برند تسلا را مطالعه کنید). این شرکت اولین شرکتی بود که توانست یک فضاپیما را با موفقیت بسیار زیاد از مدار زمین پرتاب کند و سپس آن را با موفقیت بازگرداند.

اکنون این شرکت بیش از 6000 کارمند دارد و همگی با دقت و هیجان زیادی کار می‌کنند (آنها این صفت را از صاحب این برند دریافت کرده‌اند). دفتر مرکزی اسپیس ایکس در هاثورن کالیفرنیاست و یک کارخانه و یک سایت پرتاب در جنوب تگزاس نیز دارد. این شرکت امکانات خود را در مرکز فضایی کندی ناسا و ایستگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال قرار داده ست و دارای پایگاه پرتاب در کالیفرینا و در پایگاه هوایی واندنبرگ است.

چرا ساخت موشک؟!

زمانیکه گفته می‌شود ایلان ماسک صاحب شرکت اسپیس ایکس است، ممکن است این سوال برای شما مطرح شود که چرا او این شرکت راه‌اندازی کرده است. او یک کارآفرینی اهل آفریقای جنوبی است که مدرک خود را در رشته کسب‌وکار از دانشگاه پنسیلوانیا دریافت کرده است. بهتر است بدانید ایشان هرگز تخصص و دانش خاصی در زمینه موشک‌های هوایی ندارند.

در ابتدا، ایلان ماسک ثروت خود را از راه‌اندازی پی‌پال و سپس ماشین‌های تسلا که با نیروی برق کار می‌کردند بدست آورد. پس از آن، او متوجه شد ناسا در حال عقب‌کشی از برخی از برنامه‌های فضایی خود است. این امر فرصتی را برای ورود شرکت‌های خصوصی به این عرصه باز می‌کرد. به همین دلیل، ایلان ماسک تصمیم گرفت با راه‌اندازی اسپیس ایکس به یکی از قدرتمندترین شرکت‌های تاریخ تبدیل شود.

اهداف بلند مدت شرکت اسپیس ایکس کدامند؟

نزدیک به یک دهه است صحبت از زندگی انسان در کرات دیگر به ویژه مریخ است. با توجه به این موضوع که ویژگی‌های مریخ بسیار شباهت به زمین است، انتظار می‌رود انسان بتواند در کرات دیگر زندگی کند و این مسئله جهش بسیار بزرگی در زندگی انسان خواهد بود. اسپیس ایکس، به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های موشکی در جهان، اهداف بلند مدت خود را سکوت انسان در کره مریخ ذکر کرده است.

شرکت اسپیس ایکس

با توجه به این موضوع که هزینه حمل‌ونقل فضایی بسیار زیاد است، شرکت اسپیس ایکس در حال ساخت موشک‌های ویژه با قابلیت‌هایی است که بتوان هزینه را کاهش داد. به طور مثال، این موشک باید بتواند پس از جابه‌جایی محموله به مدار، بر روی صفحه پرتاب فرود آید.

چرا باید به سکونت در سیارات دیگر فکر کنیم؟

ایلان ماسک و کسانی که تفکر مشابه به ماسک دارند به این موضوع اشاره می‌کنند این برنامه با هدف نجات انسان طراحی شده است. زیرا ممکن است سیاره زمین با سیارک‌های دیگر برخورد کند و از بین برود. از طرف دیگر، درصورتیکه جنگ جهانی سوم صورت بگیرد، زمین دیگر قابل سکونت نیست و این موضوع باعث شده است انسان‌ها به فکر ایجاد یک کلونی پایدار در طی 40 تا 100 سال آینده باشند.

کاری را انجام دادیم که تنها ناسا انجام می‌داد!

یکی از مواردی که باعث شده است اسپیس ایکس به یک شرکت و برند بسیار مهم در صنایع فضایی تبدیل شود انجام کارهایی بود که تنها ناسا انجام داده بود و شرکت‌های خصوصی فضایی برای انجام آن پیشقدم نشده بودند. این شرکت اولین شرکتی بود که محموله‌ای را به فضا پرتاب کرد و سپس دست‌نخورده و سالم آن را به مدار زمین بازگرداند. تا قبل از سال 2010، تنها شرکتی که این کار را انجام می‌داد ناسا بود.

 پس از آن، این شرکت توانست به عنوان اولین شرکت خصوصی و پیشرو در این عرصه وارد شود و سپس تیتر آن در تمامی خبرگذاری‌های دنیا قرار گرفت. به طور کلی، تمامی افراد بر این عقیده هستند چیزی که امروزه به عنوان موفقیت شرکت اسپیس در نظر گرفته می‌شود جسارت مدیر آن است. ایلان ماسک با جسارت‌هایی که از خود نشان داده است توانسته است تاریخ بشر را با تحولات زیادی روبه‌رو کند و این مسئله از جمله مواردی است که در کمتر فردی دیده می‌شود.

آیا این شرکت با ناسا کار می‌کند؟

پس از آنکه اسپیس ایکس توانست به عنوان یک شرکت مهم شناخته شود، همکاری خود را با ناسا آغاز کرد. امروزه، همکاری‌های نزدیک و زیادی در میان این دو غول فضایی دنیا دیده می‌شود. هر دو برند در آزمایشات علمی و دیوانه‌کننده‌ای شرکت داشته‌اند و باعث شده‌اند آرزوی انسان‌ها برای زندگی در فضا تحقق پیدا کند. این شرکت خدمات تامین تجاری را به ناسا ارائه می‌دهد و از حمل کپسول‌های دراگون در نوک موشک‌های فالکون 9 به ثروت و درآمد بسیار زیادی رسیده است.

آیا این شرکت می‌خواهد گردشگری فضایی انجام دهد؟

یکی از مهمترین اهدافی که شرکت اسپیس ایکس در نظر دارد گردشگری فضایی است. در آینده این شرکت می‌خواهد به افراد کمک کند سفری به مدار زمین داشته باشند و شرایط بی‌وزنی را تجربه نمایند. ماسک در مصاحبه‌های خود به این موضوع اشاره می‌کند که می‌خواهد با مبلغی کمتر از 500 هزار دلار افراد را به سفر فضایی ببرد. اما بسیاری از کارشناسان می‌گویند ماسک در این باره زیادی غلو کرده است و چنین چیزی امکان‌پذیر نیست. با وجود این، باید همه چیز را به زمان سپرد تا ببینیم آیا این شرکت می‌تواند به گفته‌های خود عمل کند یا خیر.

رقبای اسپیس ایکس چه شرکت‌هایی هستند؟

بهتر است بدانید این شرکت مانند تمامی شرکت‌های دیگر رقبای زیادی دارد که به شرح زیر هستند:

  • بوئینگ
  • اوربیتال ساینس
  • اتحاد مشترک پرتاب
  • ویرجین گالتیک
  • ولگان ایرواسپیس
  • شرکت بلو اوروجین

هر کدام از شرکت‌هایی که در اینجا به نام آنها اشاره کردیم از شرکت‌های بزرگ و قدرتمند در حوزه علوم فضایی هستند. با توجه به این موضوع که شرکت اسپیس ایکس در زمان کوتاهی توانست به موفقیت‌های بزرگی برسد، امروزه به شدت مورد توجه قرار گرفته است و تمامی شرکت‌های رقیب در تلاش هستند با اجرای برنامه‌های موفق از رقبای خود پیشی بگیرند.

سخن پایانی

تا به اینجا تلاش کردیم اطلاعات کاملی را در مورد شرکت اسپیس ایکس در اختیار شما قرار دهیم. همانطور که متوجه شده‌اید این شرکت در سال 2002 توسط ایلان ماسک پایه‌گذاری گردید و امروزه توانسته است به یکی از قدرتمندترین شرکت‌های فضایی تبدیل شود. شرکت اسپیس سرمایه‌گذاری‌های زیادی را برای زندگی انسان در کره مریخ کرده است و در تلاش است به زودی به رویای انسان‌ها تحقق بخشد. این شرکت همکاری‌های گسترده و زیادی با ناسا دارد و امید می‌رود در آینده خبرهای شگفت‌آوری را به سراسر دنیا در مورد علوم فضایی اعلام کند.

5 / 5
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

5 / 5. 1

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید
  • ecommerce فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

    Hi! Do you know if they make any plugins to assist with Search Engine
    Optimization? I’m trying to get my blog to rank for some targeted keywords but I’m not seeing very good gains.
    If you know of any please share. Thank you! You
    can read similar text here: Sklep internetowy

  • Analytics and social research فروردین ۶, ۱۴۰۳

    It’s very interesting! If you need help, look here: ARA Agency

    https://ara.cx/

  • najlepszy sklep فروردین ۳, ۱۴۰۳

    Wow! This blog looks exactly like my old one! It’s on a completely
    different topic but it has pretty much the same layout and design. Superb choice of colors!
    I saw similar here: Dobry sklep

  • sklep online اسفند ۲۷, ۱۴۰۲

    There’s certainly a great deal to know about this subject.
    I really like all of the points you have made. I saw similar here:
    E-commerce

  • dobry sklep اسفند ۲۴, ۱۴۰۲

    Thanks very interesting blog! I saw similar here: Sklep internetowy

  • e-commerce اسفند ۲۴, ۱۴۰۲

    Awesome article. I saw similar here: Sklep

  • https://modowy.top اسفند ۲۱, ۱۴۰۲

    Wow, incredible weblog layout! How lengthy have you been blogging for?
    you make blogging glance easy. The overall glance of your web site is
    magnificent, let alone the content! You can see similar here sklep internetowy