مسیر زندگی و دلایل موفقیت استیون هاوکینگ

مسیر زندگی و دلایل موفقیت استیون هاوکینگ

حسین رمضان نیا
بهمن ۱۱, ۱۴۰۱ / 7 دقیقه مطالعه

مسیر زندگی و دلایل موفقیت استیون هاوکینگ

وقتی نام استیون هاوکینگ شنیده می‌شود ناخودآگاه تلاش، پشتکار و رسیدن به هدف تداعی می‌گردد. ایشان یکی از بزرگترین دانشمندان قرن هستند که توانستند با غلبه بر بیماری خود به تمامی جهانیان نشان دهند هیچ‌گونه محدودیتی برای انسان‌ها وجود ندارد. استیون در سال 1942 متولد گردید و در دوران زندگی خود روزهای پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشت. در پایان، تجربه موفقیت‌های جهانی نام او را برای همیشه در تاریخ ثبت کرد. در اینجا می‌خواهیم در مورد دلایل موفقیت استیون هاوکلینگ صحبت کنیم. شاید پس از آشنایی با این دلایل دیگر بهانه‌ای برای رها کردن رویاهای خود نداشته باشید.

ورود به دنیای فیزیک

استیون هاوکینگ از همان ابتدا به علوم ریاضیات علاقه‌مند بود. استیون در 17 سالگی وارد دانشگاه آکسفورد گردید و در آنجا به تحصیل در علوم طبیعی با گرایش فیزیک پرداخت. از همان ابتدا، او به علوم ستاره‌ها و اتفاقاتی که در آن رخ می‌داد علاقه بسیار زیادی داشت و وقت زیادی را صرف مطالعه در این زمینه می‌کرد. علاقه هاوکینگ به کتاب‌های علمی و تخیلی باعث شده بود هاوکینگ به سمت فضا، کهکشان‌ها و نجوم علاقه بیشتری پیدا کند. با استیون در دوران درسی نیز با فراز و نشیب‌های زیادی برخورد داشت، در پایان با تلاش و پشتکاری توانست به آنچه می‌خواهد برسد و همین امر از دلایل موفقیت استیون هاوکینگ به شمار می‌رود.

ابتلا به بیماری ALS

پس از مدتی از حضور استیون هاوکینگ در دانشگاه نگذشته بود که دائما بر زمین می‌خورد. گاهی راه رفتن برای او بسیار دشوار بود و نمی‌توانست از پله‌ها بالا برود. در نتیجه، تصمیم گرفت به خانه نزد خانواده‌اش برود. پدرش که یک پزشک در زمینه بیماری‌های مناطق گرمسیری بود با مشاهده علائم او را به بیمارستان برد و آزمایشاتی را انجام داد. پس از مدتی، نتایج آزمایشات نشان می‌داد که او به یک بیماری نادر و کشنده به نام ALS مبتلا شده است.

در اینجا بود که زندگی برای او به پایان رسید. افسردگی بسیار عجیبی به سراغ استیون آمد و او تمامی رویاهایش را از دست رفته می‌دانست. زمانیکه صحبت از دلایل موفقیت استیون هاوکینگ می‌شود این موضوع مد نظر قرار می‌گیرد که بی‌قراری و نگرانی‌های او برای بیماریش باعث شد هیجاناتش را خالی کند تا به یک تصمیم درست برد.

دلایل موفقیت استیون هاوکینگ

تا به اینجا توضیح مختصری در مورد زندگی استیون هاوکینگ دادیم. استراتژی‌هایی که استیون از این جایگاه به بعد در زندگی خود پیش گرفت او را به اوج قله‌های موفقیت رسید. امید بزرگترین فاکتوری است که در دلایل موفقیت استیون هاوکینگ به آن اشاره می‌شود.

ناراحتی خود را ابراز کنید!

یکی از مهمترین فاکتورهایی که به عنوان دلایل موفقیت استیون هاوکینگ در نظر گرفته می‌شود ابراز ناراحتی است. هرگز تصور نکنید شما از جنس فولاد هستید و نباید در برابر ناملایمتی‌های زندگی سفت و استوار بایستید. بهتر است ابتدا کمی گریه کنید و حتی اگر تمایل دارید فریاد بزنید. اجازه دهید احساسات منفی شما خارج شوند. پس از آن می‌توانید تصمیمات بهتری بگیرید.

به خودتان زمان دهید!

اگر زندگینامه استیون هاوکینگ را مورد بررسی قرار دهید متوجه می‌شوید او مدتی خود را از درس دور نگه داشت و در اتاق خود باقی ماند. پس از آنکه دوره حزن او به سر آمد به اتاقی که در دانشگاه به مطالعه می‌پرداخت رفت. این مسئله به او کمک کرد کمی فکر کند و به مواردی که در زندگی‌اش اتفاق افتاده بود نگاه منطقی‌تری داشته باشد. هرگز تصور نکنید باید در همان ابتدای راه تصمیمات درستی بگیرید. چیزی که اهمیت زیادی دارد زمان دادن به خودتان است. با اینکار می‌توانید احساسات را به خوبی مدیریت کنید (اگر می‌خواهید اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید، مقاله دلایل اهمیت توسعه فردی را مطالعه کنید). این فاکتور یکی از دلایل موفقیت استیون هاوکینگ به شمار می‌رود.

تسلیم نشوید!

از دیگر دلایل موفقیت استیون هاوکینگ می‌توان به روحیه تسلیم‌ناپذیرش اشاره کرد. هیچ‌چیز نباید شما را از مسیر زندگی و اهدافتان دور کند. استیون می‌دانست که به زودی عضلات دست و پای او تحلیل می‌روند و دیگر نمی‌تواند کتاب‌های مورد علاقه‌اش را در دستش بگیرد.

دلایل موفقیت استیون هاوکینگ

به همین دلیل، او تصمیم گرفت روش زندگی را به گونه دیگری تغییر دهد. شاید برای شما که بیست و یا سی سال به یک روش خاص زندگی کرده‌اید، امتحان کردن روش‌های دیگر غیرممکن باشد. اما استیون تسلیم نشد و در پایان رشد بیماری را متوقف کرد.

همواره به دنبال دریچه امید باشید!

استیون در ابتدای مسیر به هر نقطه از زندگی خود نگاه می‌کرد چیزی جز نا امیدی نمی‌دید. اما روزی به یاد آورد زمانیکه در بیمارستان بود و در اتاق انتظار نشسته بود تا پزشک آزمایشاتی را انجام دهد متوجه شد پسری که مبتلا به سرطان خون بود از درد فریادهای عجیبی می‌کشد. این فریادها به حدی دردآور بود که یادآوری آن برای استیون بسیار سخت است. استیون پس از مطلع شدن از بیماری خود به این موضوع اشاره کرد حداقل دردهای طاقت‌فرسا ندارد و همین امر نقطه امیدی در بیماری اوست. امید داشتن یکی از دلایل موفقیت استیون هاوکینگ به شمار می‌رود.

نگاه مثبت را تقویت کنید!

شاید پذیرش ابتلا به یک بیماری لاعلاج برای استیون در روزهای نخست بسیار دشوار بود، اما پس از مدتی تلاش کرد تا نگاه مثبت‌اندیشانه را در خودش تقویت کند. او هرگز روحیه خود را نباخت و به دلیل ابتلا به بیماری خود را کمتر و یا کوچکتر از دیگران احساس نمی‌کرد. اتفاقا بیماری یک فرد قوی از او ساخت و باعث شد نگاهش به زندگی تغییر کند. استیون همواره در مصاحبه‌هایش به این موضوع اشاره می‌کند شخصیت او پس از بیماری قوی‌تر شد و همین امر یکی از دلایل موفقیت استیون هاوکینگ به شمار می‌رود.

حالت سکون نداشته باشید!

سکون و یکجا نشینی بزرگترین دشمن بشریت است. همانطور که در مثال‌های قدیمی به آن اشاره شده است مرداب ساکن است و دریا حرکت می‌کند. این چیزی است که همیشه در زندگی استیون هاوکینگ مشاهده می‌شود. او انتخاب کرده است که رو به جلو حرکت کند و همواره محدویت‌ها را پشت سر بگذارد. آروزی او تبدیل شدن به یک دانشمند کیهان شناس است و برای رسیدن به این موفقیت دائما رو به جلو رفت. هیچ‌چیزی مانع او نشد. شاید بتوانیم بگوییم یکی از موثرترین دلایل موفقیت استیون هاوکینگ دقیقا همین ویژگی اوست.

محدویت‌ها را پشت سر بگذارید!

گفتن این حرف که محدودیت‌ها را پشت سر بگذارید ممکن است در گفتار ساده باشد، اما زمانیکه کار به عمل می‌رسد هرگز کار ساده‌ای نیست. به طور مثال، استیون که تمامی کارهایش را خودش انجام می‌داد کم‌کم مجبور شد بر روی صندلی چرخدار بنشیند و حتی برای ارتباط کلامی با دیگران از کامپیوتر استفاده می‌کرد. این مسئله برای بسیاری از افراد ممکن است قابل هضم نباشد. اما یکی از دلایل موفقیت استیون هاوکینگ این بود که محدودیت‌ها را پشت سر گذاشت و همواره رو به جلو حرکت کرد.

سخن پایانی

تا به اینجا تلاش کردیم اطلاعات کاملی را در مورد دلایل موفقیت استیون هاوکینگ در اختیار شما قرار دهیم. همانطور که می‌دانید زمانیکه استیون هاوکینگ در حال رسیدن به اهداف و موفقیت‌های خود بود ناگهان دچار بیماری ALS شد و این مسئله برای مدتی او را از زندگی دور کند. دوری و افسردگی تنها بخشی از گذار از یک غصه و ماتم بود و تلاش کرد پس از آن محدودیت‌ها را پشت سر بگذارد. دلایل موفقیت استیون هاوکینگ بسیار زیاد هستند اما تلاش مستمر، امید و پشتکار مهمترین مواردی است که می‌تواند به انسان‌ها کمک کند رو به جلو حرکت نماید.

5 / 0
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

0 / 5. 0

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید