آشنایی با بهترین کتاب های توسعه فردی

حسین رمضان نیا
شهریور ۸, ۱۴۰۱ / 10 دقیقه مطالعه

آشنایی با بهترین کتاب های توسعه فردی

واژه توسعه فردی امروزه بیشتر از گذشته بر سر زبان‌ها افتاده‌است و عموم مردم به این واژه توجه بیشتری دارند. در رابطه با توسعه فردی امروزه تعریف‌های مختلفی وجود دارد اما به طور کلی نقطه مشترک مفهوم این واژه، کسب دانش‌ها و مهارت‌های جدیدی می‌باشد که افراد بتوانند با استفاده از آن‌ها روابط مختلف خود را بهبود ببخشند. در رابطه با رشد و توسعه فردی منابع مختلفی وجود دارند که با کمک حواس‌های مختلف می‌توان از آن‌ها استفاده کرد و توسعه فردی را بهبود بخشید. در زمینه توسعه فردی کتاب‌های مختلفی نیز نوشته شده‌است که خواندن آن‌ها در این رابطه خالی از لطف نمی‌باشد. در این مقاله قصد داریم به معرفی بهترین کتاب‌ های توسعه فردی بپردازیم.

بهترین کتاب‌ های توسعه فردی

دریموند گرین بازیکن مطرح بسکتبال آمریکا در جمله‌ای قابل تامل می‌گوید، اگر در حال بهتر شدن نیستید، در حال بدتر شدن هستید! همین جمله نشان می‌دهد توسعه فردی تا چه میزان قابل اهمیت است و انسان چرا باید روز به روز از جهات مختلف رو به رشد حرکت کند. فرایند توسعه فردی اگر به درستی پیش رود می‌تواند در فعالیت‌ها و رابطه‌های هر فرد تأثیر مثبت داشته‌باشد و در بلند مدت اثرات خود را نشان دهد. کتاب برای توسعه فردی کتاب‌های مختلفی امروز وجود دارند که برخی از آن‌ها ممکن است در هر کتابخانه‌ای یافت شود که می‌توانند با ایجاد انگیزه و ساخت دریچه‌های جدید در ذهن به توسعه فردی افراد مختلف کمک شایانی کنند.

آرامش – آلن دوباتن

کتاب آرامش، یکی از بهترین کتاب‌ های توسعه فردی محسوب می‌شود که به طور اساسی به موارد مختلفی که باعث می‌شود انسان‌ها در توسعه خود با مشکل روبه‌رو شوند، می‌پردازد. نوع نوشتن آلن دوباتن در کتاب آرامش کاملاً نظام‌مند و سلسله مراتبی می‌باشد. در این کتاب به منشأ اصلی برخی از مسائل مانند اضطراب و استرس، خشم و عصبانیت و... پرداخته شده‌است. از نظر آلن دوباتن بسیاری از مشکلاتی که انسان در زندگی روزمره خود با آن‌ها روبرو است و رشد انسان به دلیل وجود این موارد در معرض خطر افتاده‌است، به دلیل عدم خودشناسی انسان نسبت به خود او است. در کتاب آرامش بسیاری از این مشکلات ریشه‌یابی می‌شوند و نویسنده آن به دل بسیاری از آن‌ها نفوذ کرده‌است تا بتواند خوانندگان را به درکی عمیق از آن‌ها برساند. موارد مختلفی که در خودشناسی و توسعه فردی ممکن است این فرایند را به کلی با مشکل روبرو کند، در کتاب آرامش از زاویه‌های مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرند. کتاب آرامش – آلن دوباتن آلن دوباتن قصد داشته‌است با نوشتن این کتاب و باز کردن دریچه‌های جدیدی از علم در مورد مشکلات شخصی هر فرد، توسعه افراد را بهبود ببخشد و افراد را به آرامش برساند. مهم‌ترین نقطه مثبت کتاب آرامش وجود استدلال‌های مختلف و صد البته قطعی است که به راحتی افراد را به آرامش می‌رساند. وجود دلایل و استدلال‌های قطعی و درست در این کتاب باعث شده‌است کتاب آرامش در لیست بهترین کتاب‌ های توسعه فردی همیشه بدرخشد.

عادات اتمی – جیمز کلییر

یکی از معروف‌ترین و بهترین کتاب‌ های توسعه فردی که در کشور ایران از معروفیت و محبوبیت بیشتری برخوردار است، کتاب عادات اتمی می‌باشد که توسط جیمز کلییر نوشته شده‌است. این کتاب در مدت‌های طولانی در لیست پر فروش‌ترین کتاب‌ها قرار داشت و بیش از ۳ میلیون نسخه آن به صورت کاملاً قانونی فروخته شد. کتاب عادت‌های اتمی تنها نوشته این نویسنده معروف نمی‌باشد بلکه در رابطه با خود‌شناسی و قدرت فردی جیمز کلییر کتاب‌های دیگری دارد که نام یکی دیگر از آن‌ها قدرت شروع ناقص می‌باشد. جیمز کلییر در تفکرات خود این اعتقاد را داشته‌است که علاوه بر شناخت ضعف‌ها، شناخت عادت‌ها و تغییر عادت‌ها می‌تواند در توسعه فردی بسیار مهم و اثر‌گذار باشد. همچنین شناخت عادت خود می‌تواند باعث شود انسان بسیاری از ضعف‌های خود را رفع کند و توسعه یابد. از نظر جیمز کلییر انسان می‌تواند عادت‌های بد خود را به عادت‌های خوب تبدیل کند که همین مسأله باعث شده‌است این کتاب جز پرطرفدار‌ترین و بهترین کتاب‌ های توسعه فردی شناخته‌شود. عادات اتمی – جیمز کلییر جیمز کلییر در این کتاب به تغییرات کوچک اما ماندگار تأکید بسیاری داشته‌است. وی با سبک بیان خاص و جالب خود به خوانندگان این کتاب آموزش می‌دهد ترک و مدیریت بسیاری از عادت‌ها چگونه باعث می‌شود انسان روز‌به‌روز به رشد و توسعه بیشتری دست یابد.

هفت عادت مردمان مؤثر – استفان کاوی

هفت عادت مردمان مؤثر، نام یکی دیگر از معروف‌ترین و البته بهترین کتاب‌ های توسعه فردی محسوب می‌شود که توسط تاجر و نویسنده آمریکایی، استفاون کاوی نوشته شده‌است. استفان کاوی علاوه بر اینکه نویسنده و تاجر بسیار موفقی بود، به عنوان یک مدرس در دانشگاه‌های مختلف آمریکا نیز تدریس می‌کرد. وی با تجربه‌ای که در تعامل با افراد مختلف به‌دست آورده ‌بود متوجه شد تمامی انسان‌های موفق عادت‌های مشترکی با یکدیگر دارند. کتاب هفت عادت مردمان موثر استفان کاوی پس از سال‌ها تجربه خود به هفت عادت مهم و تأثیر‌گذار در زندگی افراد موفق رسیده‌بود و این هفت عادت را در کتاب خود بیان نمود. کاوی قبل از اینکه این هفت عادت را بیان کند، ابتدا عادات مختلف مردمان دیگر را به طور کامل به چالش کشید و بر حرف خود که می‌گوید "موفقیت آنچه که هستید است نه آنچه که قرار است انجام دهید" استوار ماند. هفت عادت مهمی که در این کتاب استفان کاوی به آن اشاره کرده‌است، عبارت‌اند از:
  • پویشگری و کنترل
  • شروع از آخر به اول
  • اولویت‌بندی
  • ذهنیت برد – برد
  • درک دیگران
  • تبادل نظر و مشورت
  • استفاده از ابزار‌های لازم
خواندن این کتاب، می‌تواند برای افرادی که قصد دارند خود را توسعه دهند و در ابعاد مختلف زندگی خود پیشرفت کنند. کتاب هفت عادت مردمان مؤثر دارای ۴ بخش می‌باشد که خواندن آن‌ها می‌تواند در بلند‌مدت در توسعه و پیشرفت انسان‌ها اثرگذاری بالایی داشته‌باشد.

داستان موفقیت نخبگان – مالکوم گلدول

مالکوم گلدول یکی از معروف‌ترین نویسندگان و روزنامه‌نگاران کانادایی محسوب می‌شود که در کتاب داستان موفقیت نخبگان به رابطه محیط با افراد توجه زیادی کرده‌است. عموم کتاب‌های مالکوم گلدول دارای داستان‌ها و نوشته‌هایی غیر منتظره است که عموماً افراد از خواندن آن‌ها و رسیدن به نتیجه از این داستان‌ها لذت می‌برند. مالکوم گلدول در این کتاب خود تأکید زیادی دارد که موفقیت تنها با IQ و هوش انسان‌ها رابطه مستقیم و موازی ندارد بلکه یک انسان موفق علاوه بر هوش خود از دیگر ابزار‌ها و راهکار‌هایی که وجود دارد استفاده می‌کند. گلدول به سؤال "چرا برخی از افراد موفق می‌شوند و برخی دیگر با رسیدن به تمامی پتانسیل‌های خود موفق نمی‌شوند؟" پاسخ می‌دهد و می‌گوید که علاوه بر هوش و قدرت مغز، کار و پشتکار بالا بسیار مهم و لازم است. در کتاب داستان موفقیت نخبگان، نویسنده با استفاده از الگو‌های مختلف و استدلال‌های منطقی بسیار جذاب، بسیاری از موارد خاص که در رشد و توسعه فردی اثرگذار است را بیان می‌کند. استفاده از آمار‌های واقعی و قابل تامل یکی دیگر از نقاط قوتی است که مالکوم گلدول در کتاب خود از آن‌ها استفاده کرده‌است. وجود نوشته‌های عامه فهم یکی دیگر از دلایلی می‌باشد که باعث شده‌است کتاب داستان موفقیت نخبگان در بین بهترین کتاب‌ های توسعه فردی وجود داشته‌باشد.

۴۸ قانون قدرت – رابرت گرین

نام یکی دیگر از بهترین کتاب‌ های توسعه فردی، ۴۸ قانون قدرت می‌باشد که توسط رابرت گرین از معروف‌ترین نویسندگان آمریکایی نوشته شده‌است. این کتاب نشان می‌دهد که انسان از چه قدرت‌هایی برخوردار است و چگونه می‌تواند از آن‌ها در روابط مختلف خود استفاده کند. رابریت گرین عموم نوشته‌های خود را براساس تحقیقاتی نوشت که در مورد قدرت کسب کرده‌بود. ۴۸ قانون قدرت – رابرت گرین یکی از موضوعات و سؤالاتی که رابرت گرین را در تمامی طول عمر خود اذیت می‌کرد این بود که "چرا برخی از افراد به قدرت می‌رسند و زندگی خود و بسیاری از افراد دیگر را دچار تحول می‌کنند؟". وی در کتاب خود تاریخ بسیاری از قدرتمندان و رهبران دنیا را مورد بررسی قرار می‌دهد. رابرت گرین تأکید داشت که قدرت تنها یک بازی است که در اجتماع پایدار مانده‌است و برای رسیدن به آن بایستی افراد ابتدا توانایی‌های خود را در رابطه با اجتماع و دیگر مردم بشناسند و از آن‌ها استفاده کنند. لازم به ذکر است که این کتاب قدرت‌های مختلف را مورد بررسی قرار می‌دهد و وجود تمامی آن‌ها را لازم و ضروری می‌داند. رابرت گرین علاوه بر اینکه به قدرت‌های رسیده از مغز و عقل اهمیت می‌دهد، به قدرتی مانند اعتماد به نفس نیز اشاره می‌کند. این کتاب می‌تواند برای افرادی که قصد دارند علاوه بر توسعه فردی، در مناظرات و گفتگو‌های متفاوت همیشه برنده باشند، بسیار مفید است.

جادو بزرگ – الیزابت گیلبرت

یکی دیگر از کتاب‌های معروف و البته شناخته شده در سراسر دنیا که می‌تواند خلاقیت افراد را تا حد زیادی بالا ببرد و دریچه‌های جدیدی را بر روی آن‌ها باز کند، کتاب جادو بزرگ می‌باشد. در این کتاب الیزابت گیلبرت سعی کرده‌است با دادن انگیزه به خوانندگان بتواند اعتماد به نفس آن‌ها را برای شروع یک کار بیشتر کند و همچنین با روش‌های آموزنده خاص و البته جذاب خود، خلاقیت در افراد را افزایش دهد. یکی از دیگر نقاط قوت الیزابت گیلبرت در نوشتن کتاب جادو بزرگ این است که از افراد می‌خواهد به دنبال تمامی کنجکاوی‌ها و ندانسته‌های ذهن خود بروند تا بتوانند از این طریق خلاقیت خود را بهبود دهند. الیزابت گیلبرت در کتاب جادو بزرگ خود که از بهترین کتاب‌ های توسعه فردی محسوب می‌شود، به بررسی بسیاری از عادات، اخلاقیات، تفکرات ذهن و... می‌پردازد که در زندگی یک فرد تأثیر‌گذار است. الیزابت گیلبرت به افراد در کتاب خود آموزش می‌دهد که چگونه در مقابل اتفاقات که از آن‌ها ترس دارند یا به آن‌ها عشق میورزند، برخورد کنند. در کتاب جادوی بزرگ، نویسنده با زبانی ساده و راحت راهکار‌هایی را آموزش می‌دهد که افراد در زندگی خود از آن‌ها در روابط مختلف استفاده کنند. جمع‌بندی عموم کتاب‌هایی که در زمینه توسعه فردی نوشته شده‌اند، توسط بسیاری از ‌اندیشمندان و نویسندگان و تاجرانی نوشته شده‌است که هر کدام از آن‌ها در زندگی خود به تجربیات گران‌بهایی دست یافته‌اند و هر کدام از این کتاب‌ها بی‌شک دارای نکته‌‌های آموزنده و ارزشمند بسیاری هستند که می‌توانند برخی از گره‌ها در زندگی افراد را حذف کنند. بسیاری از افراد در دنیا با خواندن این کتاب‌ها توانسته‌اند از آموزش‌ها و نکته‌های آن‌ها بیشترین استفاده را کنند و زندگی خود را متحول کنند. در این مقاله به معرفی برخی از بهترین کتاب‌ های توسعه فردی پرداختیم، اگر در به خودشناسی و توسعه فردی علاقه دارید پیشنهاد می‌کنیم که دوره‌های آکادمی ایده پردازان را اصلا از دست ندهید.
5 / 0
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

0 / 5. 0

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید