راهنمای رشد کسب و کار

حسین رمضان نیا
شهریور ۲۲, ۱۴۰۱ / 12 دقیقه مطالعه

راهنمای رشد کسب و کار

راه‌اندازی یک کسب‌ و کار شاید ساده باشد، مخصوصاً در حال حاضر که به دلیل پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی و استفاده راحت از آن‌ها و طراحی سایت آسان افراد زیادی به راه‌اندازی کسب‌و‌ کار خودشان روی آورده‌اند، اما علاوه بر راه‌اندازی رشد کسب و کار نیز مهم‌تر است. فقط کسب و کارهایی می‌توانند به مراحل جلوتر برسند که به رشد آن اهمیت دهند. هر کاری نیازمند رعایت یک‌سری قوانین و اصول است که بتوانید پیشرفت کنید و به اهداف خود برسید. یک سری مسائل هست که باید آن‌ها را در اولویت خود قرار دهید و جدا از آن یک سری موارد است که باید دور آن‌ها را خط بکشید اگر موفقیت کسب و کارتان برای شما مهم است. بیش از 90% موفقیت یک کسب و کار به اقداماتی وابسته است که برای رسیدن به موفقیت انجام می‌دهید و فقط 10% ایده و راه‌اندازی یک کسب و کار مهم است. برای مدیریت و رشد یک کسب و کار باید فردی منعطف، تلاشگر بامهارت مدیریت و سازماندهی باشید. رشد کسب و کار چیست اگر شما نیز صاحب یک کسب و کار هستید باید به رشد آن اهمیت دهید، آن‌قدر این مسئله مهم است که ما تصمیم گرفتیم در این مقاله به‌صورت جامع راجع به این مسئله صحبت کنیم. تا انتهای مقاله همراه ما باشید تا مواردی که در رشد کسب و کار مهم است را در کنار هم آموزش ببینیم.

۱۶ عامل مهم در رشد کسب و کار

در این قسمت از مقاله می‌خواهیم به‌صورت تخصصی به ۱۶ عامل مهم در رشد کسب و کار که بهتر است رعایت کنید بپردازیم.

۱) برنامه‌ریزی دقیق برای انجام امور و سازماندهی

برای موفقیت در هر مرحله‌ای چه در زندگی شخصی، چه کسب و کار برنامه‌ریزی لازم است. شما همواره باید از اقدامات بعدی خود باخبر باشید و بدانید در لحظه می‌خواهید چه اقدامی کنید. داشتن این برنامه باعث می‌شود که شما هیچ‌کدام از اقدامات و کارهای خود را فراموش نکنید و در زمان درست انجام دهید. علاوه بر این لازم است شما کارها، اهداف و کارمندان خود را بتوانید به‌خوبی مدیریت کنید و این مسئله نیازمند سازماندهی کارها است. علاوه بر این مسائل برنامه‌ریزی و سازماندهی امور از اتلاف وقت و انرژی نیز جلوگیری می‌کند. همچنین سعی کنید کارهایی که دوست دارید جزو فرهنگ سازمانتان باشد و اهمیت بالایی دارند را به‌صورت یک روتین همیشگی در برنامه‌ریزی خود داشته باشید. تا تبدیل به عادت شود.

۲) جزئی‌نگر بودن

همیشه در جزئیات نکاتی وجود دارد که اگر به آن‌ها دقت نکنید می‌توانید کسب و کار خود را نابود کنید و در صورت توجه به آن‌ها می‌توانید سرعت رشد خود را بیشتر کنید. همچنین شما زمانی که تمام موارد مربوط به کارتان از جمله جزئیات را ثبت می‌کنید، متوجه پتانسیل‌های کارمندان و شغل خود می‌شوید و از این مسئله می‌توانید برای رشد کسب و کارتان استفاده کنید. دانستن جزئیات به شما کمک می‌کند، برای مواجه با مشکلات و چالش‌ها استراتژی داشته باشید. سعی کنید در برنامه‌ریزی و یادداشت عملکرد روزانه‌تان نیز به جزئیات دقت کنید. زیرا در این صورت است که می‌توانید متوجه اشتباهات خود شوید. و زمانی که مشکلات خود را اصلاح می‌کنید متوجه نتایج شگفت‌انگیزی خواهید شد.

۳) تحلیل رقبا و عملکردشان

رقابت بین کسب و کارها مثل مسابقات ورزشی است که ورزشکاران قبل از مسابقه سعی می‌کنند بازیکن روبه‌روی خود را به طور کامل تحلیل کنند تا بفهمند در چه نقاطی ضعیف است و در چه مسائلی قوی است تا بازی خود را طبق این بچینند. تحلیل رقبا نیز به شما این کمک را می‌کند که نقاط قوت و ضعف آن را بدانید تا بدانید با چه حرکت‌هایی شما می‌توانید به موفقیت برسید. چگونه کسب و کار را رشد دهیم همچنین اگر رقابت سالمی بین شما و رقبا باشد می‌توانید کسب و کار موفقی داشته باشید. تحلیل رقبا و اطلاع از قدم‌هایی که آن‌ها برداشته‌اند، باعث می‌شود که خیلی از مسائل را شما آزمون‌وخطا نکنید و این به‌سرعت رشد شما کمک خواهد کرد.

۴) ریسک‌پذیر بودن

برای موفقیت در هر کسب و کاری و گرفتن نتایج متفاوت نیازمند است که ریسک‌پذیر باشید، اصولاً افرادی که ریسک‌پذیری بیشتری دارند، به موفقیت‌های بیشتری در زندگی می‌رسند. اما حواستان باشد که ریسک‌های شما باید حساب کتاب شده باشد تا درصد رسیدن به موفقیت بیشتر باشد در غیر این صورت ممکن است آسیب‌های بزرگی بخورید. استفاده از خلاقیت و نوآوری نیازمند داشتن یک شخصیت ریسک‌پذیر است. اگر شما در کار خود از خلاقیت و نوآوری استفاده کنید، اما هوشیارانه جلو بروید می‌توانید در مدت کمی به موفقیت برسید.

۵) استفاده از خلاقیت

برای اینکه بتوانید کسب و کار خود را گسترش بدهید همواره باید به دنبال یک راه جدید و درست باشید. مطمئن باشید همواره راه جدیدی وجود دارد که شما نمی‌دانید؛ اما برای کسب و کارتان بسیار خوب است. به همین علت باید همواره به دنبال ایده‌های جدید و عملی و خلاقیت باشید تا بتوانید با دید جدیدی به مسائل نگاه کنید. سعی کنید محدودیتی برای افکار و اعمال خود در نظر نگیرید و فکرتان را برای ایده‌های خلاقانه آزاد بگذارید.

۶) متمرکز بودن

خلاق بودن و ریسک‌پذیر بودن به معنای پراکنده بودن اهداف و اقدامات یک شرکت نیست. هیچ شرکت بزرگ و شناخته شده‌ای یک‌شبه ساخته نشده است و برای رسیدن به جایگاهی که الان دارد روزها و زمان‌های زیادی را تلاش کرده است و تمرکز خود را بر روی اجرای برنامه و استراتژی خود گذاشته است. تاثیر متمرکز بودن در رشد کسب و کار از ابتدای شروع کار تا زمانی که مشتریان کسب و کار شما را بشناسند اندکی زمان می‌برد پس بهتر است برای رشد کسب و کارتان در هر مرحله‌ای از کسب و کارتان هستید، تمرکز کامل داشته باشید و اقدامات مناسب و مرتبط انجام دهید تا نتیجه دلخواهتان را بگیرید. اقدامات پراکنده و قدم گذاشتن در هر طرف فقط باعث می‌شود که انرژی شما هدر رود و به جایی می‌رسید، می‌بینید با اینکه به‌صورت تمام‌وقت مشغول فعالیت بوده‌اید؛ اما نتایج دلخواهی را به دست نیاورده‌اید. داشتن برنامه به متمرکز بودن شما کمک می‌کند.

۷) بپذیرید هر کاری بهایی دارد

هر کارآفرین یا کسب و کار موفقی که می‌بینید باید به اینکه نکته فکر کنید، فردی که در حال حاضر بسیار خوشبخت است و در جایگاه خوبی قرار دارد، در ابتدای راه‌اندازی کسب و کار خود خودگذشتگی‌های بسیاری داشته است تا به اینجا رسیده است و در خیلی از موقعیت‌ها چشم خود را بر روی خوشی و تفریحات بسته است تا پس‌انداز بیشتری برای کار خود داشته باشد. خیلی موقعیت‌ها بیش از اندازه زمان و انرژی گذاشته است. شاید این مسائل بهایی برای رسیدن به موفقیت باشد و اگر شما این موفقیت را می‌خواهید، باید این بها را بپذیرید. افرادی در زندگی و در کسب و کار خود موفق هستند که شروع می‌کنند و بهای تصمیمات خود را می‌پذیرند. مطمئن باشید تلاش نکردن هم بهای خودش را دارد. این تصمیم شما است که بخواهید برای رسیدن به موفقیت تلاش کنید، یا تلاش نکردن را انتخاب کنید.

۸) ارائه بهترین خدمات و محصولات

در تمامی مراحل کسب و کارتان سعی کنید بهترین محصول یا خدمات خود را ارائه دهید. مطمئن باشید که اگر افراد خدمات یا محصولات خوبی از شما دریافت کنند، تمایل بیشتری پیدا می‌کنند که باز هم به شما مراجعه کنند و تبدیل به مشتریان وفادار شما شوند. مشتریان وفاداری که رشد کسب و کار شما را تضمین خواهند کرد. اگر افراد از برند شما راضی باشند به‌احتمال زیاد شما را به دیگران نیز معرفی خواهند کرد و تبلیغات دهان‌به‌دهان همیشه نتایج خوبی به دنبال داشته است. ایده پردازی در رشد کسب و کار شما برای موفقیت کسب و کارتان به وجود مشتریان زیاد نیاز دارید و تنها راه داشتن مشتریان زیاد راضی نگه‌داشتن آن‌ها با ارائه محصولات خوب است.

۹) مصر بودن

سعی کنید همواره فعالیت‌ها و اقدامات خود را مصرانه ادامه دهید تا روزبه‌روز به موفقیت‌های بیشتری برسید، داشتن این استمرار در فعالیت‌های خود و کوتاه نیامدن از خواسته‌هایتان باعث می‌شود که به نتیجه دلخواهتان برسید. شاید یکی از مهم‌ترین عامل مؤثر در رشد کسب و کار که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم، همین مسئله مصر بودن و داشتن ثبات قدم باشد. مطمئن باشید در مسیر موفقیت ناامید، خسته و بی‌انگیزه خواهید شد، اما نباید از خواسته و مسیر خود کوتاه بیاید و مصر بودن در این لحظات بیشتر از مواقع دیگر لازم است.

۱۰) انتخاب محصول و خدمات برای برطرف‌کردن نیاز افراد

قبل از شروع هر کسب و کاری بهتر است در ارتباط با بازار تحقیق کنید و ببینید مردم به چه خدمات و محصولاتی نیاز دارند که کسب و کارهای کمتری در این زمینه فعالیت می‌کنند. با انتخاب همچنین محصولی و ارائه آن باکیفیت بالا خیلی زودتر می‌توانید به موفقیت برسید. انتخاب محصول یا خدماتی که در بازار اشباع شده‌اند، نیازمند تلاش بیشتر و طولانی‌تر بودن زمان رسیدن به موفقیت است، مگر اینکه محصولات خود را با خلاقیت بیشتری ارائه دهید.

۱۱) داشتن وجه تمایز

همواره سعی کنید برای رشد کسب و کار خود یک وجه تمایز با سایر رقبای خود داشته باشید. کسب و کار شما باید یک ویژگی منحصربه‌فرد داشته باشد که افراد با این تفاوت شما را در خاطر داشته باشند. این وجه تمایز باعث می‌شود که افراد شما را از سایر رقبایتان جدا بدانند. برای این وجه تمایز بهتر است ویژگی‌های کار خود را پیدا کرده و بر روی آن‌ها تمرکز کنید.

۱۲) ارزیابی‌کردن وضعیت کسب و کار

در هر مرحله و جایگاهی که هستید، اقدامات، اهداف و ادامه مسیر خود را ارزیابی کنید. این ارزیابی مسیر به شما کمک می‌کند که بدانید کجای مسیر هستید، چه مقدار از برنامه‌ریزی خود را انجام دادید، در چه مواردی نیاز به تغییر و پیشرفت دارید؟ چه مواردی را باید از کارهای خود حذف کنید، ارزیابی‌کردن بسیار به موفقیت شما کمک خواهد کرد. ممکن است با ارزیابی خودتان متوجه شوید که باید رویه کارتان را عوض کنید. باتوجه‌به وسعت کسب و کارتان می‌توانید به‌صورت هفتگی، ماهیانه یا سالیانه خود را ارزیابی کنید.

۱۳) استفاده از بسترهای جدید برای ارائه خدمات و محصولات

امروزه به لطف پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی متفاوت شما می‌توانید در کانال‌های توزیع مختلفی به ارائه خدمات یا محصولات خود بپردازید. پس سعی کنید تمرکز خود را فقط بر روی یک بستر نگذارید. اگر تا به امروز فروشگاه سنتی داشتید و فقط از این راه به فروش محصولات می‌پرداختید، سعی کنید در فضای آنلاین نیز فعالیت کنید. اگر فروشگاه شما مجازی است سعی کنید علاوه بر سایت از امکانات شبکه‌های اجتماعی نیز استفاده کنید.

۱۴) هزینه‌کردن برای تبلیغات

زمانی که مردم یک برند را بشناسند حس بهتری نسبت به آن خواهند داشت، اما شناخت برند از کجا شکل می‌گیرد؟ شما می‌توانید با تبلیغات و معرفی برندتان افراد را با آن آشنا کنید. تاثیر تبلیغات در رشد کسب و کار این تبلیغات ممکن است برای شما هزینه داشته باشد؛ اما اگر به‌درستی انجام شود، فروشی که بعد از آن خواهید داشت خیلی بیشتر است.

15) استفاده از نیروهای متخصص

هرکسی در کاری تخصص دارد و اگر بخواهید خودتان در تمامی زمینه‌ها تخصص پیدا کنید، نمی‌توانید به نتیجه خوبی برسید و زمان زیادی را از شما خواهد گرفت. سعی کنید در هر زمینه‌ای یک نیروی متخصص استخدام کرده و به قابلیت‌های او اعتماد کنید. استفاده از افرادی که تجربه و تخصص کافی در کارهای خود دارند، به شما و کسب و کارتان کمک می‌کنند تا همه چیز حرفه‌ای‌تر و بهتر جلو برود. درست است که برای استخدام نیروی متخصص باید هزینه بیشتری صرف کنید، اما خیالتان راحت باشد که جلوی خیلی از ضررها و اشتباهات را خواهید گرفت.

۱۶) توجه به امور مالی

سعی کنید، قدم‌های خود را حساب شده بردارید، شما با راه‌اندازی کسب و کار می‌خواهید درآمد کسب کنید و همچنین آن را پیشرفت بدید، برای این مسئله شما به سرمایه نیاز دارید. این سرمایه را شما باید حفظ و افزایش دهید. پس بهتر است امور مالی خود را مدیریت کنید و بدانید در هر فعالیتی چه مقدار هزینه کرده‌اید. در تمامی مراحل کار به‌خصوص در ابتدای کار سعی کنید از خرج‌های اضافه جلوگیری کنید. اگر مدیریت مالی نداشته باشید سرمایه شما تمام شده و حتی ممکن است بدهکار نیز شوید. در برنامه‌ریزی مالی خود، همواره مبلغی را برای هزینه‌های پیش‌بینی‌نشده در نظر بگیرید. جمع‌بندی موفقیت یک کسب و کار بیشتر از این که به راه‌اندازی یا ایده آن مربوط باشد، به اقداماتی که شما برای رشد کسب و کار خودتان انجام می‌دهید وابسته است. امروزه به علت راحت‌تر شدن فروش آنلاین، تعداد زیادی از افراد به راه‌اندازی کسب و کار و فروش آنلاین روی آورده‌اند. اما فقط تعدادی از آن‌ها به موفقیت می‌رسند. سعی کردیم در این مقاله به طور جامع به مواردی که به موفقیت و رشد کسب و کارتان کمک می‌کند اشاره کنیم. اگر کل مقاله را خوانده باشید، متوجه می‌شوید که تمامی این عوامل به یکدیگر مرتبت هستند و باید تمامی آن‌ها را رعایت کنید؛ تاثیر مهارت های زندگی در کسب و کار هم بسیار زیاد است که اگر می‌خواهید در این مورد هم اطلاعاتی داشته باشید بهتر است مقاله مربوطه را مطالعه کنید.
5 / 0
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

0 / 5. 0

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید