تاثیر مهارت زندگی بر کسب و کار

تاثیر مهارت‌های زندگی بر کسب‌و‌کار

زینب متولی
آذر ۷, ۱۴۰۰ / 8 دقیقه مطالعه

تاثیر مهارت‌های زندگی بر کسب‌و‌کار

هر کدام از افراد شخصیت‌‌های متفاوتی دارند، تفاوت‌های فرهنگی، شخصیتی، تربیتی افراد باعث می‌شود، در محیط‌های کاری در ارتباط با دیگران و یا انجام شغل خود دچار چالش شویم. به همین علت بلد بودن مهارت‌های زندگی باعث می‌شود، کیفیت کار و روابط ما بالا رود. تاثیر مهارت‌های زندگی بر کسب‌وکار کاملا قابل مشاهده است. افرادی که دارای مهارت‌های زندگی هستند، رفتارهای حرفه‌ای‌تری در کار نشان می‌دهند. در این مقاله می‌خواهم راجع به  تاثیر مهارت‌های زندگی بر کسب‌و‌کار صحبت کنیم.

مهارت‌های زندگی کدام‌اند؟

بر اساس تعریف سازمان جهانی بهداشت، مهارت زندگی یعنی توانایی انجام رفتار سازگارانه و مثبت به گونه‌ای که فرد بتواند با چالش‌ها و ضروریات زندگی روزمره خود کنار بیاید. بر اساس این تعریف مهارت زندگی می‌تواند شامل هر موردی که باعث بالا رفتن توانایی کنترل ما بر روی زندگی شخصی خود شود را می‌توان در دسته مهارت‌های زندگی نام برد. این مهارت‌ها باعث بالا رفتن اعتماد به نفس، افزایش حس موفقیت فردی، بهبود کارکرد در زندگی شخصی و احساس شادی و رضایت بیشتر می‌شود. برای آگاهی بیشتر در رابطه با مهارت‌های زندگی و تاثیر مهارت‌های زندگی بر کسب‌و‌کار تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.   مهارت‌های زندگی کدام‌اند؟

انواع مهارت‌های زندگی

از انواع مهارت‌های زندگی می‌توان به این موارد اشاره کرد:
  • مهارت خودآگاهی
مهارت خودآگاهی یعنی فرد تمام جنبه‌های مثبت و منفی، نقاط ضعف و قوت خود را می‌شناسد و توانایی کنترل آن‌ها را دارد. در مهارت خودآگاهی فرد باید قادر به تشخیص انواع موقعیت‌های استرس‌زا، هیجانی و ترس‌آور برای خود باشد. این مهارت می‌تواند تمام جنبه‌های زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد. تا زمانی که شما به پذیرش و شناخت خودتان نرسید نمی‌توانید رابطه خوبی با دیگران برقرار کنید.
  • مهارت حل مسئله
مهارت حل مسئله که به احتمال زیاد به صورت مکرر به گوش شما رسیده است، یکی از مهم‌ترین مسائل زندگی انسان می‌باشد. تاثیر بسیار زیاد این مهارت بر زندگی و به ویژه در محل کار غیرقابل انکار است. در این مهارت فرد به هنگام مواجه با یک مسئله در زندگی ابتدا آرامش خود را به طور کامل حفظ کرده و سپس تمام راه‌حل‌های موجود در رابطه با آن را شناسایی می‌کند. انتخاب بهترین راه‌حل از بین مسیرهای در پیش رو قدم مهم این مهارت است. کسی که دارای مهارت حل مسئله است، در هنگام رو به رویی با یک مسئله جدید کنترل خود را از دست نداده، مضطرب نمی‌شود و به راهکارهای منفی و مخرب روی نمی‌آورد.
  • مهارت برقراری ارتباط موثر
همانطور که از اسم این مهارت پیدا است، فرد دارای این مهارت باید بتواند ارتباط موثری با اطرافیان خود گرفته و روش حفظ این ارتباط را بلد باشد. این مهارت در نهایت باعث بوجود آمدن حس رضایت دو طرفه در افراد می‌شود.
  • مهارت حفظ روابط بین فردی
این مهارت باعث می‌شود فرد بتواند در بین دوستان، آشنایان و همکاران رابطه‌ای موثر و قوی گرفته و به کمک آن، این روابط را در کشاکش مسائل مختلف کار و زندگی حفظ کند.
  • مدیریت احساسات و هیجانات
برای داشتن این مهارت در ابتدا فرد باید با احساسات و هیجانات خود به طور کامل آشنایی داشته باشد. مرحله بعدی شناسایی موقعیت‌های تهییج کننده احساسات فرد و سپس توانایی کنترل این هیجانات است. این مهارت علاوه بر اینکه روی زندگی شخصی فرد و ارتباطات او تاثیر مثبت و بسزایی می‌گذارد، باعث سلامت جسمی او نیز می‌شود.   مهارت مدیریت احساسات
  • تفکر خلاقانه 
داشتن تفکر خلاقانه مهارتی است که می‌تواند راه افراد را برای رسیدن به تفکر نقادانه باز کند. اصولا افرادی که متفاوت فکر می‌کنند، نتیجه‌های متفاوتی از مسائل می‌‌گیرند، ایده‌های بیشتری برای نتیجه‌گیری بهتر دارند.
  • تفکر نقادانه
تفکر نقادانه به معنای نقد کردن هر چیزی در زندگی نیست. در این مهارت فرد باید بتواند همه مسائل و افراد زندگی خود را بر اساس واقعیات و حقایق عینی بشناسد و به دور از درگیری احساسات و عواطف بیجا آن‌ها را ارزیابی کرده و به شناخت درستی از مسائل برسد.
  • مهارت همدلی
مهارت همدلی به شما کمک می‌کند،زمانی که با دیگران صحبت می‌کنید بتوانید خودتان را جای فرد مقابل بگذارید و شرایطی که دارد را درک کنید تا بتوانید رابطه بهتری بسازید. ما در طول زندگی با افراد با شخصیت‌های متفاوت زیادی در ارتباط هستیم، بسیار مهم است که بتوانیم روابط درستی برقرار کنیم.
  • مهارت مدیریت استرس
در مهارت مدیریت استرس ابتدا باید موقعیت‌های استرس‌زا را شناسایی کرده و سپس روش درست مقابله با آن و کنترل استرس را فراگرفت. این مهارت نیز برای موفقیت در بسیاری از مراحل زندگی مهم است.

دلیل لزوم پرورش مهارت‌های زندگی

ممکن است این سوال ذهن بسیاری از افراد را درگیر کند که چرا باید مهارت‌های زندگی را فراگرفت؟ شما پیش‌تر با مهارت‌های اصلی زندگی آشنا شدید و اگر توضیح مربوط به هر کدام را مطالعه کنید، متوجه می‌شوید که در بسیاری از موقعیت‌های زندگی خود تقریبا با یک یا چند مورد از این مهارت‌ها درگیر بوده‌اید. فراگیری مهارت‌های زندگی علاوه بر اینکه پیشرفت شخصی شما را به ارمغان می‌آورد، باعث می‌شود برای اطرافیان به عنوان فردی قابل اعتماد و توانا شناخته شوید و میزان اعتماد به شما افزایش پیدا کند. مهارت‌های زندگی برای جوانان اهمیت بسیار زیادی دارد. چرا که جوانان نسبت به سایر افراد اجتماع بیشتر در معرض رفتارهای مخرب هستند و با داشتن این مهارت‌ها احتمال روی آوردن به رفتارهای مخرب تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا می‌کند.

تاثیر مهارت‌های زندگی بر کسب‌وکار

شاید از خود بپرسید تاثیر مهارت‌های زندگی بر کسب و کار چه می‌تواند باشد؟! مهارت‌های زیادی وجود دارند که در بالا بردن سطح کیفیت زندگی به ما کمک می‌کنند، خیلی از این مهارت‌‌ها در خیلی از مواقعی که شاید به ذهن ما خطور نکند، حتی حواسمان نباشد به کار می‌آیند. یکی از همین موارد تاثیر مهارت‌های زندگی در کسب‌و‌کار است. ما ساعت‌های زیادی از زندگیمان را در محیط کاری می‌گذارنیم، مهم است که بتوانیم خوب زندگی کنیم تا هم حال خودمان خوب باشد، هم ارتباط بهتری با دیگران برقرار کنیم و عملکرد بهتری در کار داشته باشیم. یادگیری مهارت‌های زندگی باعث افزایش ظرفیت روانشناختی افراد می‌شود. ظرفیت روانشناختی یک فرد به معنای توانایی شخص در مواجهه با انتظارات و سختی‌های زندگی روزمره است. هر مقدار که این ظرفیت روانشناختی بیشتر باشد، به همان اندازه شخص قادر خواهد بود سلامت روانی و رفتار خود را در سطح بهتری نگه دارد و به شیوه‌ای مثبت و سازگارانه و کارآمد به حل و فصل مشکلات بپردازد. زمانی که فرد در برابر فشارهای روانی، انواع چالش‌ها، هیجانات و موقعیت‌های استرس‌زا قرار می‌گیرد، این ظرفیت‌های روانشناختی اهمیت خود را نشان می‌دهند. در هنگام رویارویی فرد با این مشکلات مهم است که مشکلی برای خویش، اطرافیان و جامعه بوجود نیاورد. تاثیر مهارت زندگی بر کسب و کار شاید جالب است بدانید تعداد زیادی از افرادی که به مواد مخدر و مشروبات الکلی، رفتارهای خلافکارانه و خودکشی افرادی بودند که مهارت‌های زندگی را بلد نبودند. بهترین روش برای یادگیری این مهارت‌ها از سنین کودکی و نوجوانی و بر اساس تحول و گنجایش ذهنی مخاطب است. آموزش چنین مهارت‌هایی در فرد احساس کفایت و توانایی، مؤثر بودن، غلبه کردن و توانایی برنامه‌ریزی رفتار هدفمند متناسب با مشکل را بوجود می‌آورد. محیط کار ممکن است مکانی سرشار از استرس و تنش باشد. به خصوص زمانی که به تازگی در محیطی جدید شروع به کار کرده باشید. با داشتن مهارت کنترل استرس که یکی از مهارت‌های زندگی است، می‌توان بر استرس مخرب خود غلبه کرده و از ورای کنترل این حس راهی برای پیشرفت و تسلط بر خود بسازید. در محل کار شما با مسائل بسیار زیادی اعم از مسائل کاری، روابط بین فردی، مسائل مالی و ... دست و پنجه نرم می‌کنید. داشتن مهارت حل مسئله باعث می‌شود که شما یک قدم از همکاران خود جلوتر باشید و برای مقابله با مسائل غیرمترقبه تسلط و آمادگی کامل داشته باشید.

نتیجه گیری

پژوهشگران تحقیقات زیادی انجام داده‌اند تا متوجه تاثیر کسب مهارت‌های زندگی در زمینه‌های متعددی مانند کسب‌و‌کار شده‌اند. نمی‌توان از تاثیر مهارت‌های زندگی بر کسب‌و‌کار غافل شد. فراگیری این مهارت‌ها راهی برای زندگی بهتر وکسب و کار بهتر بوده و در نهایت منجر به سلامت جسم و روان می‌شود. برای داشتن حال خوب در محیط کار نیازمند بلد بودن مهارت‌های سازمانی و مهارت‌های زندگی هستیم. بلد بودن مهارت‌های زندگی کمک می‌کند که هم در زندگی شخصی هم در کسب و کار خود موفق باشیم. یکی از مهارت‌های مهم در کسب‌وکار متقاعد سازی است.  این مهارت در گرو تعدادی از مهارت‌هایی است که در بالا توضیح داده‌ایم، برای اطلاعات بیشتر می‌توانید از وبینار متقاعدسازی استفاده کنید.
5 / 0
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

0 / 5. 0

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید