تیم سازی

تیم سازی چیست؟

زینب متولی
مهر ۲۷, ۱۴۰۰ / 17 دقیقه مطالعه

تیم سازی چیست؟

برای شما هم پیش آمده است که در محیطی کار کنید که جو آن خشک و اذیت کننده باشد؟ مدیریت انتظاراتی داشته باشد که به مهارت‌ها و علایق شما مربوط نباشد و یا رفتار همکاران با هم‌دیگر بیشتر از اینکه پشت هم باشند، مقابل هم هستند؟ و هرچقدر افراد تلاش می‌کنند، سازمان به آن هدفی که می‌خواهد نمی‌رسد و همواره از سمت مدیران نارضایتی وجود دارد. تیم سازی کمک می‌کند که جو یک شرکت خوب باشد. کار در شرکت‌هایی که افراد رابطه خوبی با یکدیگر ندارند، بسیار سخت است. اصولا افراد بعد از مدتی کار در این محیط‌ها تصمیم می‌گیرند که استعفا دهند. اگر رابطه شما با کارمندتان خوب نباشد، مطمئن باشید هم کیفیت کار افراد پایین می‌آید و هم شما کارمندانتان را از دست خواهید داد. اگر شما بتوانید افراد و کارمندان را با توجه به نقاط قوتی که دارند، کنار هم جمع کنید و نه به عنوان مدیر و رئیس بلکه به عنوان رهبر و هدایت‌گر با زیردستان خود برخورد کنید یک تیم ساخته‌اید و یک تیم برای رسیدن به اهداف کلی تمامی تلاش خود را می‌کند، پس موفقیت نزدیک‌تر از شرکت‌هایی است که آنچنان که باید رابطه نزدیک و درستی با یکدیگر ندارند. تیم سازی راجع به هر فعالیتی در ورزش و ... استفاده می‌شود. به عبارتی یک فعالیت گروه برای تقویت مهارت‌های روابط اجتماعی است که افراد طبق نقاط قوت و مهارت‌هایی که دارند، در کنار هم قرار می‌گیرند و برای یک هدف تلاش می‌کنند. در این حالت افراد حس بهتری به یک دیگر و کاری که انجام می‌دهند دارند. اگر در مسابقات ورزشی نیز نگاه کنید، تیمی قهرمان است که روابط تیمی بهتری با یکدیگر دارند. در این مقاله قرار است راجع به تیم سازی و مزایای آن صحبت کنیم.   ۵ قدم برای تیم سازی موفق

5 قدم برای داشتن کار تیمی موفق

همان‌قدر که تیم سازی و ساخت تیم مهم است. تشکیل این تیم نیز اهمیت بالایی دارد، اگر شما با افرادی که هم راستا با اهداف شما نیستند و یا مناسب جایگاه دیگری باشند، اما شما در جایگاه مناسبی آن‌ها را قرار ندهید، قطع به یقیین نتیجه خوبی نخواهید گرفت. در ادامه قرار است 5 قدم مهم برای تشکیل یک تیم موفق را به شما آموزش دهیم:
افراد را به خوبی بشناسید و به افراد مناسب توجه کنید:
اینکه شما کارمندان و افراد را بشناسید و  به توانایی‌ها و مهارت‌های آن‌ها آگاه باشید و بدانید که به چه شغلی علاقه دارند، به شما کمک می‌کند تا افراد در جایگاهی قرار بگیرند که مناسب آن‌ها است و از شغل خود رضایت داشته باشند. زمانی که شما از شغلتان راضی باشید، قطعا بهترین و بیشترین میزان کاری خود را انجام می‌دهید و نتیجه بهتری خواهید گرفت. از این مهم‌تر این است که از ابتدا افراد مناسب جایگاه و شرایط خود را استخدام کنید. اگر شما نیروی مناسب استخدام نکنید، باید  هر لحظه نگران عملکرد او و اتفاقاتی که قرار است در آینده بیفتد باشید. اما اگر نیروی مناسب و خوب استفاده کنید، در هر شرایط و جایگاهی که باشید. افراد می‌توانند بهترین عملکرد خود را داشته باشند و شما هیچ استرسی نخواهید داشت. این به معنی بد بودن افراد نیست، فقط هر شخصی و هر تیمی یک سری شرایط دارند که اگر شرایطشان بهم نخورد، بیشتر از اینکه باعث پیشرفت شود، باعث پس رفت خواهد شد.
چه افرادی مناسب تیم شما هستند :
اگر شما اهداف شرکتتان را بدانید و خودتان را نیز خوب بشناسید، استخدام نیروی مناسب برای شما راحت‌تر است. زیرا موقع استخدام می‌توانید ببینید آیا این فرد برای کار کردن در تیم شما مناسب است یا خیر؟ اصولا برای داشتن یک تیم افرادی مناسب هستند که روحیه کارآفرینی و تلاشگری داشته باشند. افرادی که مسئولیت پذیر باشند و پای وظایف خود بایستند.  اگر شما بخواهید شخصی را استخدام کنید که این روحیه مناسب تیم را نداشته باشد، قطعا هم شخص اذیت می‌شود هم فرد مناسبی برای شما نخواهد بود. همچنین مهم است که شخص به حیطه کاری شما علاقه داشته باشد. اگر شخصی علاقه به کار شما نداشته باشد. نمی‌تواند کار مناسب داشته باشد.
جلوگیری از خطاهای رایج در تیم سازی:
هنگام تیم سازی ممکن است، خطاها و اشتباهات زیادی پیش بیاید در این قسمت از مقاله می‌خواهیم راجع به 10 تا از خطاهای رایج هنگام تیم سازی صحبت کنیم تا از این خطاها جلوگیری کنید. گاهی راه رسیدگی به موفقیت‌های بزرگ اقدامات بزرگ نیستند، بلکه جلوگیری از خطاهای کوچک است. سعی کنید در تیمتان رئیس نباشید بلکه رهبر باشید. رفتارهای رئیس گونه دستور دادن‌های زیاد از حد، به افراد تیم باعث دور شدن شما از افراد می‌شود، اما اگر شما رهبر یک تیم باشید، می‌توانید بدون ایجاد احساس بد یک تیم خوب را به سمت اهدافتان هدایت کنید یک رهبر به دنبال رفتارهای رئیس کارمندی نیست، بلکه کارمندان خود را به صورت همکار می‌بیند. کارمندان را به صورت همکار ببینید، همکار دیدن افراد باعث می‌شود به دیگران بتوانید کمک کنید. و نظرات خود را بیش از اندازه به افراد غالب نکنید، بلکه خودتان نیز همکاری لازم را کنار آن‌ها داشته باشید. افراد مجبور می‌شوند، در جایگاهی که دوست ندارند فعالیت کنند و این فشار زیاد از حد افراد را خسته خواهد کرد. حتما به این مسائل توجه کنید. نرم‌افزارهای مدیریت پروژه کمک می‌کند، شغل و وظایف هرشخص و مدت زمانی که بر روی کاری می‌گذارد دیده شود . اگر استراتژی داشته باشید و قدم‌های بعدی خود را ندانید شک نکنید که بعد از مدتی کار شما شکست خواهد خورد. اهداف خود و اقدامات و تکنیک های خود را بدانید از قبل در این صورت شما می‌دانید هر شخصی چه انتظاری دارد. در بعضی از موقعیت‌ها استفاده از دوستان و استخدام آن‌ها باعث می‌شود، جو شرکت به سمت دیگری برود. خوب است که شما با همکاران خود جو دوستانه‌ای داشته باشید. اما اینکه تیمتان را از دوستان و اعضای خانواده خود تشکیل دهید، توصیه نمی‌شود. چون ممکن است مسائل شخصی زندگی نیز وارد کار شود و این حال افراد را بدتر می‌کند.
تیم را با اهدافتان هماهنگ کنید:
این مسئله را بررسی کنید که افراد آیا همراه شما برای رسیدن به اهدافتان هستند. رابطه خوبی با یکدیگر دارند و تمامی تلاش خود را برای رسیدن به اهداف شرکت می‌گذارند یا خیر. این مسئله که افراد ارتباط خوبی با یکدیگر داشته باشد، بسیار مهم است. اینکه بتوانند مسئولیت‌های خود را انجام دهند و به یکدیگر نیز کمک کنند، باعث می‌شود همدلی تیم بیشتر باشد و زودتر به موفقیت برسند. اگر اهداف در جایگاه شغلی خود اهدافی داشته باشد و این اهداف در راستای اهداف کلی سازمان باشد خیلی خوب است. افراد با میل خود برای رسیدن به اهداف شرکت کمک خواهند کرد.
برای ورود افراد به تیم مصاحبه رفتاری هم داشته باشیم:
زمانی که با فرد مصاحبه می‌کنید، سعی کنید علاوه بر مصاحبه شغلی که شامل سابقه کاری  و تحصیلی و برنامه‌ای که برای رسیدن به اهداف شغلی دارد، می‌شود. مصاحبه رفتاری نیز داشته باشید. در مصاحبه رفتاری شما باید ویژگی رفتاری فرد را در نظر بگیرید، همانطور که گفتیم در تیم سازی برای اینکه بتوانیم یک تیم موفق داشته باشیم و نتیجه خوبی بگیریم باید افراد روحیه کارآفرینی داشته باشند، زمانی که شما روحیه کارآفرینی داشته باشید، برای اجرای امور حتی اموری که ریسک پذیرند تلاش می‌کنید و به دنبال موفقیت هستید، سعی کنید افرادی را استخدام کنید که به دنبال پر کردن رزومه کاری و سابقه شغلی نباشند، بلکه رسیدن به موفقیت واقعا برای آن‌ها مهم باشد. سعی کنید افرادی را وارد تیمتان کنید که به خودآگاهی رسیده‌اند. خودآگاهی باعث می‌شود، اگر فردی اشتباه کند آن را بپذیرد و اگر کاری را بلد نیست صادقانه آن را قبول کند، نه اینکه به دنبال مقصر و بهانه برای اشتباهات باشد. تاثیر تیم سازی بر کسب و کار

تاثیر تیم‌سازی بر کسب و کار

شما اگر فقط ایده کسب و کاری را داشته باشید، حتی در صورت سرمایه‌گذاری بالا تا زمانی که افراد با لیاقت و توانمند برای رسیدن به این موفقیت و پرورش دادن ایده فعالیت نکنند، شما موفق نخواهید شد. یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های هر کسب و کاری افرادی هستند که برای رسیدن به موفقیت کسب و کار تلاش می‌کنند. برای پیشرفت یک کسب و کار و رسیدن به جایگاهی خوب نیاز به نقش‌های شغلی متفاوت است، یک شخص نمی‌تواند درجایگاه ایده پرداز، تولید محتوا، امور مالی، پشتیبانی و بازاریابی فعالیت کند. به همین علت نیاز است، افراد توانمند که ویژگی‌های بالایی دارد را کنار یکدیگر قرار بگیرند و با کنارهم قرار گرفتن کمک کنند که به موفقیت برسند. کسب و کارهایی که فقط بر روی ایده سرمایه‌گذاری می‌کنند، موفق نخواهند شد. بلکه کسب و کارهایی موفق هستند که علاوه بر ایده بر ساخت یک تیم قوی و کاربلد نیز سرمایه گذاری می‌کنند.  افرادی که کنار هم‌دیگر قرار می‌گیرند بسیار مهم هستند،  اگر افراد با رویاهای بزرگ و تلاشگر کنار هم قرار بگیرند و برای یک هدف تلاش کنند، قدرت بیشتری دارند و این مسئله باعث می‌شود که تیم شما زودتر به موفقیت برسد. و موفقیت‌های بیشتری کسب کند.

تفاوت تیم و گروه

در تیم افراد به دنبال پیشرفت خود هستند و وابسته به یکدیگر برای رسیدن به موفقیت تلاش می‌کنند، نقش‌ها مکمل یک‌دیگر هستند، گروه افراد هر کدام نقش خود را دارند و به صورت مستقل تلاش می‌کنند. گروه افراد به آن هدف کلی خیلی متعهد نیستند و فقط سعی می‌کنند نقش خود را به بهترین شکل انجام بدهند، اما درتیم افراد برای رسیدن به هدف تلاش می‌کنند و تمام وقت خود را می‌گذارند تا به موفقیت برسند. در تیم اعتماد بیشتری بین افراد در جریان است، همچنین افراد به یکدیگر کمک می‌کنند که هم خودشان پیشرفت کنند، هم دیگران رشد کنند. گاهی گروه می‌تواند تشکیل شده از چند تیم باشد. در گروه یک رئیس وجود دارد، اما در یک تیم ممکن است چندین سرپرست و رئیس وجود داشته باشند. اعضای گروه از یکدیگر جدا فعالیت می‌کنند، اما اعضای تیم در تکمیل فعالیت همدیگر تلاش می‌کنند. اصولا اعتماد پیشرفت و حس بهتر در تیم بیشتر از گروه است. به همین علت اکثر استارت‌آپ‌ها امروزه سعی می‌کنند تیم سازی کنند.

6 ویژگی یک تیم موفق

  1. اطمینان و اعتماد بین اعضای تیم
افراد به عنوان نقش‌های متفاوت در یک تیم به یکدیگر اعتماد دارند و به تصمیم یک‌دیگر احترام می‌گذارند و از آنجایی که می‌دانند افراد به فکر پیشرفت یکدیگر هستند. به همین علت با خیال راحت اعتماد می‌کنند و می‌گذارند که افراد کارهای خود را انجام دهند.
  1. مشارکت اعضای تیم در تصمیم‌گیری برای تیم
زمانی که قرار است تصمیمی گرفته شود، افراد با خیال راحت نظرات خود را بیان می‎کنند. و نقشی در تصمیم‌گیری‌ها دارند. این اشتراک در تصمیم‌گیری‌ها باعث  احساس پویایی در تیم می‌شود.
  1. خوش بینی اعضای تیم
افراد یک تیم موفق به آینده و اهداف و اقداماتی که انجام می‎دهند، خوش بین هستند و مطمئنند یک روز به جایگاه‌های بالاتری می‌رسند. اکثر افراد یک تیم دارای انرژی مثبت بالا هستند و به هم‌دیگر تلاش می‌کنند تا انرژی خود را بالا نگه دارند.
  1. تعهد اعضا به اهداف تیم
افراد عضو یک  تیم می‌دانند که این تیم اهداف مشخصی دارد و تمامی تلاش خود را می‌کنند تا تیم به اهدافی که دارد برسد و سعی می‌کنند پیشرفت کنند و این رشد فرد و شغلی به نفع پیشرفت تیم باشد.
  1. انتظارات بالا اعضا نسبت به هم باعث ارتقا آن‌ها می‌شود
افراد از یکدیگر انتظارات بالایی برای رشد فردی دارند و به یکدیگر کمک می‌کنند که پیشرفت کنند. چون معتقدند نقش‌ها مکمل یکدیگر هستند و اگر دیگری پیشرفت کند، به پیشرفت این فرد نیز کمک می‌شود و این کمک‌ها برای رشد یک دیگر باعث پیشرفت و موفقیت تیم نیز خواهد شد.
  1. سطح ارتباطی اعضای تیم بسیار بالاست
افراد با یک‌دیگر ارتباط صمیمی و خوبی دارند و می‌توانند بدون حاشیه و ناراحتی نظرات خود را بیان کنند و این اتفاق باعث می‌شود، افراد از ساعت کاری خود لذت ببرند و احساس خستگی نکنند. در این شرایط اتفاقا افراد مشتاق شروع ساعت کاری هستند. اصول مهم تیم سازی

اصول مهم تیم سازی

تیم سازی موفق یک مهارت به حساب می‌آید. اگر شما نتوانید یک تیم خوب اصولی و موفق بسازید. می‌تواند بسیار به شما ضرر بزند. ساختن یک تیم بدون فکر و تحلیل می‌تواند خطرناک و پر از ضرر نیز باشد. هر کاری اصولی دارد که باید آن را رعایت کنید، تیم سازی نیز به همین صورت است.  
مشخص کردن هدف از تیم سازی
برای شروع به هرکاری لازم است که شما بدانید چه هدفی از آن کار دارید، در تیم سازی اصولی و موفق نیز به همین صورت است، باید به عنوان رهبر بدانید که چه هدفی از ساختن تیمتان دارید و بعد با یک برنامه اصولی آن را پیش ببرید. به طور میانگین باید بدانید چه مدت زمان لازم است تا یک تیم خوب بسازید، توانایی ساخت یک تیم خوب را دارید؟ در واقع شما به عنوان یک رهبر باید تیمتان را مانند اعضای خانواده ببینید. و بخواهید که اعضای این خانواده در کنار یکدیگر به اهداف بزرگ برسند. اگر شما و افراد تیمتان هدفتان رسیدن به ارزش‌های مشترک باشد. نتایج فوق العاده‌ای از تیم سازی خواهید دید.
تهیه کردن لیست نیازمندی ها
هر تیم و کسب و کاری با توجه به اهداف خود و موقعیتی که در بازار دارد. میزان سرمایه‌ای که در دسترس دارد، فعالیت و اموری که قرار است، انجام دهد نیازمند یک سری وظایف مشخص شده و امور برنامه ریزی شده است. شما به عنوان رهبر یک تیم باید بدانید نیاز به چه افرادی با چه ویژگی‌های رفتاری و اخلاقی نیاز دارید. میزان درآمدی که مدنظرتان است، تعداد نیروهایی که می‌خواهید استخدام کنید. یک لیست از تمامی مواردی که نیاز دارید و یا در آینده نیاز به آن حس می‌شود را یادداشت کرده و آن را اولویت بندی کنید. مهم‌ترین قدم برای رسیدن موفقیت این است که مسیر شما کاملا روشن باشد. زمانی که شما دقیقا بدانید نقاط ضعف و قوت شما کجاست به چه مواردی نیاز دارید و ... قدم‌های بعدی خود را می‌توانید راحت‌تر بردارید و انقد برنامه ریزی درست مهم است که می‌تواند موفقیت و عدم موفقیت یک تیم را در برنامه‌ریزی درست آن دید.
اولین جلسه و مهم‌ترین جلسه شما
شما بعد از اینکه افراد تیم خود را پیدا می‌کنید. باید یک جلسه با این افراد برگذار کنید، این جلسه را می‌توان یکی از مهم‌ترین جلسات طول کاری خودتان ببینید. در این جلسه باید اهداف و انتظاراتی که دارید را به درستی و صادقانه بیان کنید. باید به نحوی ایده و اهداف خود را بیان کنید که فرد جذب کسب و کار و اهداف شما شود. شما باید برای افراد این دیدگاه را به وجود بیاورید که عضو یک خانواده هستید و تمامی افراد تیم با یک دیگر صادق هستند و اعتماد بین افراد وجود دارد و همواره تک تک افراد به دنبال پیشرفت هستند.
به انتخاب افراد توجه کنید.
همانطور که گفته شد، انتخاب افراد درست برای تیم که ویژگی‌های مناسب مدنظر شما را داشته باشند و برای رسیدن به اهداف بسیار تلاش کنند. بسیار مهم است. انتخاب اشتباه افراد می‌تواند باعث شکست کار شما شود. همچنین ممکن است، بین اعضای دیگر تیم نیز مشکل به وجود بیاید.
رهبری صادق باشید.
بهتر است از همان ابتدا تمامی توقعاتی که دارید. سختی‌ها و مشکلاتی که ممکن است به وجود بیاید را به اعضای تیمتان اعلام کنید، هر اتفاقی که ممکن است بیفتد.  وظایف، توقعات و جایگاه  شغلی و مرز روابط باید به افراد بیان کنید. شما نمی‌توانید از کسی توقع رعایت قوانین داشته باشید وقتی آن فرد از قوانین شما اطلاعی ندارد. این اطلاعات باعث می‎شود از مشکلات احتمالی جلوگیری شود و فرد با اطلاع از پستی و بلندی به تیم شما اضافه شد.
ایجاد و مشخص کردن ارزش‌های تیم
شما به عنوان فردی که رهبری تیم را برعهده دارید، باید یک سری ارزش انتخاب کنید. با معین  کردن این ارزش‌ها  انتخاب افراد برای ورود به تیم نیز راحت‌تر است. به طور مثال انعطاف‌پذیری، روحیه کار تیمی، برنامه ریزی، انگیزه بالا و انضباط فردی ارزش‌هایی هستد که شما می‌توانید به عنوان یک ارزش و اصول تیمی آن‌ها را در نظر بگیرید و افرادی که به این ارزش‌ها احترام می‌گذارند را استخدام کنید.
شادی و غم پیروزی را با افراد تیم شریک شوید.
شما باید تیم خود را به چشم یک خانواده ببینید. افراد در یک خانواده به فکر شادی و غم یکدیگر هستند و اگر مشکلی پیش بیاید به جای اینکه دنبال مقصر بگردند و با روبه‌روی یکدیگر باشند، پشت هم هستند و به دنبال پیشرفت هستند. از یکدیگر پشتیبانی می‌کنند و در زمان شادی نیز همه افراد کنار هم هستند. این کنار هم بودن احساس خوبی بین افراد به وجود می‌آورد.
ساختن ارتباط درست بین اعضای تیم
باید میان اعضای تیم ارتباط درستی برقرار باشد. داشتن یک رابطه دوستانه و صمیمی باعث رشد و پیشرفت تیم می‌شود و اگر اختلاف‌های بزرگ بین افراد به وجود بیاید، باعث از بین رفتن فضای سالم تیم و در نتیجه خود تیم می‌شود. شما به عنوان رهبر تیم می‌توانید با تکنیک‌های مختلف یک ارتباط خوب و مثبت بین اعضای تیم به وجود آورید.
وظایف را بر حسب مهارت‌ها تقسیم بندی کنید.
شما باید با توجه به روحیات و مهارت و استعدادی که هر فرد دارد، به او وظیفه‌ای محول کنید. تا در جهت علاقه خودش و در راستای اهداف تیم پیش رود. شما نمی‌توانید از کسی که تخصص و مهارت برنامه نویسی دارد، بخواهید در سمت بازاریاب تلفنی فعالیت کند. حتی اگر فرد قبول کند با توجه به اینکه مهارت‌های ایشان در زمینه دیگری است.  نمی‌تواند در این سمت به خوبی فعالیت کند و در این صورت فرد احساس سرشکستگی خواهد داشت.
ایجاد انگیزه برای افراد تیم ساخته شده
همانطور که یک ماشین بعد از مدتی نیاز به سوخت مجدد دارد. افراد یک تیم نیز به سوخت مجدد نیاز دارند. اعضای یک تیم مکمل یک دیگر هستند و با یکدیگر در ارتباط‌ اند. و اگر دچار روزمرگی شوند، بعد از مدتی انگیزه خود را از دست می‌دهند. در کل هر نوع کاری بعد از مدتی افراد را خسته می‌کند و افراد نیازمند یک تجدید قوا و انرژی هستند. شما به عنوان یک رهبر باید سعی کنید، بین افراد تیم یک انگیزه عمومی ایجاد کنید. همچنین روحیه افراد را بالا نگه دارید تا خللی در روند کار تیمی پیش نیاید.

نتیجه گیری

  کنار گرفتن اعضا در کنار هم به نحوی که افراد مکمل یکدیگر باشند و همه افراد برای رسیدن به یک هدف تلاش کنند و با روابط دوستانه کنار هم قرار بگیرند؛ تیم سازی گفته می‌شود. در تیم شما رهبر اعضا هستید اگر به دنبال رابطه رئیس مرئوسی هستید، تیم سازی برای شما مناسب نیست. تیم سازی نیازمند رعایت یک سری نکات و اصول است که بتوانید یک تیم خوب و قوی داشته باشید تا به تمام اهدافی که مد نظرتان هست برسید. یادگرفتن و به کاربردن این اصول بسیار مهم است. تیم سازی یک مهارت اکتسابی است که شما می‌توانید برای یاد گرفتن آن از کتاب‌هایی که در این زمینه چاپ شده‌اند و وبینارهایی مثل اصول تیم سازی و کار تیمی استفاده کنید. در این مقاله سعی کرده‌ایم، اصول اولیه خطاها و تجربیات افرادی که رهبر تیم بوده‌اند را بیان کنیم تا شما بتوانید برای رهبری تیمتان استفاده کنید. تا به حال در محیط کاری عضو تیمی بوده‌اید؟ تجربیات خودتان را از تیمی که در آن قرار داشتید در نظرات بیان کنید.
5 / 0
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

0 / 5. 0

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید