بازسازی کسب و کار

نحوه‌ی بازسازی کسب و کار

حسین رمضان نیا
شهریور ۲۷, ۱۴۰۱ / 9 دقیقه مطالعه

نحوه‌ی بازسازی کسب و کار

اکثر کسب و کارها و برندها بعد از چند سال از فعالیتشان به نتایج دلخواه خود نرسیده باشند، تصمیم بر بازسازی کسب و کار می‌گیرند. همان‌طور که وسایل زندگی بعد از مدتی نیاز به تعمیرات دارند کسب و کارها نیز نیاز به بازسازی و تغییر دارند. اگر کسب و کار شما نیز دچار رکود شده است، باید به فکر بازسازی آن باشید. هیچ کسب و کاری یک‌دفعه موفق نخواهد شد و برای رسیدن به موفقیت باید راه‌های زیادی را امتحان کرد. اغلب مدیران بعد از شروع کار، روند یکنواخت و مشخصی را ادامه می‌دهند، اما کسب و کاری موفق است که به فکر راه‌حل‌های جدید و تطابق خود با شرایط به وجود آمده باشند. چگونه کسب و کار را بازسازی کنیم نکته‌ای که وجود دارد در کسب و کارها مشکلاتی وجود دارند که اگر تا یک مدت‌زمان مشخص حل نشوند، افراد به آن مشل عادت کرده و دیگر به دنبال رفع آن نیستند. بازسازی کسب و کار فرایند راحتی نیست. به همین علت قصد داریم اطلاعات جامعی در ارتباط با نحوه بازسازی کسب و کار به شما ارائه دهیم.

فرایند بازسازی چگونه است؟

همان‌طور که گفتیم هر کسب و کاری برای پیشرفت خود و دوری از مشکلات پس از مدتی نیازمند بازسازی کسب و کار خواهد شد. به طور مثال شرکتی که می‌خواهد تغییرات قابل‌توجهی در یک بخش از سازمان خود اعمال کند و یا اهداف کلی خود را تغییر بدهد، نیازمند این بازسازی است. زمانی که اقتصاد یک کشور ناپایدار است کسب و کارهای کوچک اغلب بیشتر اثرات مخرب آن را احساس می‌کنند؛ زیرا اقتصاد ناپایدار باعث کاهش سود و بهره‌وری می‌شود. در چنین کسب و کارهایی باید استراتژی‌ها و فعالیت‌های خود را بازسازی کنند تا بتوانند کارها و فعالیت‌های خود را بهبود ببخشند و از شکست سازمان خود جلوگیری کنند. بازسازی کسب و کار به یک سری مراحل و اصول نیاز دارد تا بتواند موفقیت‌آمیز باشد. در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

۱) به کارهایی که در گذشته کرده‌اید، فکر نکنید:

فکر کنید تمامی کارهایی که تا الان انجام داده‌اید، اشتباه بوده است یا تصور کنید به طور کامل کسب‌وکار شما از بین رفته است و از نو باید آن را بسازید. حالا از خودتان بپرسید اگر مجدداً بخواهید کسب‌وکاری راه بیندازید، چه اقداماتی را انجام نمی‌دهید؟ چه محصولات و تجهیزاتی را جایگزین وسایل خود می‌کردید؟ نحوه بازسازی در کسب و کار اقداماتی که شما در شروع کسب و کار و گذشته انجام داده‌اید، به‌احتمال زیاد مشکلاتی داشتند وگرنه هیچ‌وقت به مشکل برنمی‌خوردید. وابسته بودن و استناد کردن به آن اقدامات اشتباه است. ممکن است؛ چون این کار به عادت برای شما تبدیل شده باشد، نخواهید آن را تغییر دهید. اما موفقیت زمانی رخ می‌دهد که عادت‌های خود را تغییر دهید. بهتر است از گذشته تا الان کارهایی که باعث موفقیت کسب و کارتان شده است را نگه دارید و سایر موارد را از ذهن خود پاک کنید.

۲) در بازسازی کسب و کار خود شجاع باشید:

زمانی که شما تصمیم می‌گیرید برای بازسازی کسب و کارتان تغییراتی در آن ایجاد کنید، احتمالاً یک ترس و استرس بین کارمندان و خودتان ایجاد شود. زیرا تغییر همواره با ترس همراه است. هیچ شخصی دوست ندارد از منطقه امن خود خارج شده و کارهای جدید و سخت‌تری انجام دهد. پس لازم است که خودتان به‌عنوان مدیر یک کسب و کار شجاع باشید و این شجاعت را به کارکنانتان نیز انتقال بدهید تا بتوانند تغییرات را بپذیرند و برای موفقیت کسب و کار به روش جدیدی تلاش کنند.

۳) شکست‌های خود را بپذیرید:

افراد زیادی زمانی که یکبار شکست می‌خورند، به طور کامل تلاش کردن را کنار می‌گذارند، زیرا آن‌ها فکر می‌کردند این شکست می‌تواند یک شکست همیشگی باشد. اگر دقت کرده باشید اغلب افراد زمانی که در یک زمینه تجربه بدی به دست می‌آورند دیگر هیچ‌وقت به سمت آن نمی‌روند. به طور مثال قرمه‌سبزی یک غذای محبوب ایرانی است. حالا تصور کنید یک شخص برای اولین‌بار این غذا را در جایی می‌خورد که آشپز خوبی نداشته باشد و این غذا بدمزه باشد. حالا برای این شخص تجربه‌ای رقم خورده و شاید دیگر هیچ‌وقت تمایلی به خوردن این غذا نداشته باشد. درصورتی‌که این غذا خوشمزه است و فقط آشپز بد بوده است. اصول بازسازی کسب و کار شکست در کسب و کار نیز همین است، ممکن است که هدف شما اشتباه نباشد و شکست شما تنها به‌خاطر یک اشتباه یا بلد نبودن یک سری نکات باشد. شما با اصلاح آن اشتباه می‌توانید به موفقیت برسید. شما در بازسازی کسب و کار شکست‌هایی را تجربه خواهید کرد. اما کافی است آن‌ها را بپذیرید، اشتباهاتی که در این زمینه داشته‌اید را پیدا کرده و سعی کنید آن‌ها را حل کنید.

۴) اقدامات جدید انجام دهید، حتی اگر افراد با آن مخالف هستند:

اکثر مدیران کسب و کار و افراد به دنبال کارهای تکراری و روزمره برای رسیدن به موفقیت هستند، اما کسب و کاری موفق است که به دنبال ریسک‌پذیری و انجام اقداماتی هستند که اکثر افراد انجام نمی‌دهند. ممکن است کارمندان و مشتریان شما با تغییرات موافق نباشند، زیرا به شرایط فعلی کسب و کار شما عادت کرده‌اند و تغییر دادن سخت است. اما اگر شما پایه خواسته خود بمانید و تغییرات جدیدی انجام دهید، زمانی که به نتیجه برسد می‌بینید که افراد نیز با تغییرات جدید بسیار راحت هستند و حتی در مواردی از موارد قبلی راضی‌تر هستند.

۵) بهترین حالت کسب و کار خود را تصور کنید:

سعی کنید لیستی از بهترین‌ها که دوست دارید، برای کسب و کار خود پیدا کنید. به طور مثال بهترین دکوراسیون، بهترین دستگاه‌ها، داشتن مشتریان بی‌شمار و . ... زمانی که شما دارید، این موارد را تصور می‌کنید. سعی کنید به محدودیت‌ها اصلاً فکر نکنید و فقط به احتمالات و اتفاقات خوب فکر کنید. زمانی که شما فهرستی از این مسائل تهیه می‌کنید، به‌مرورزمان راهکارهای خوبی برای رسیدن به هرکدام از آن‌ها پیدا خواهید کرد و باتوجه‌به اولویتی که برای بازسازی کسب‌وکار دارید می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید و به موفقیت برسید.

۶) اهداف بزرگ‌تر و بهتری را برای کسب و کار خود انتخاب کنید:

اگر می‌خواهید بازسازی کسب و کار خود به بهترین شکل رقم بخورد، باید هدف بزرگ‌تر و باارزش‌تری از اهداف قبلی داشته باشید. دقت داشته باشید که اهداف شما علاوه بر مسائل مالی باید ارزشی به دیگران نیز اضافه کند. سعی کنید اهدافتان کاملاً واضح و مشخص باشد.

۷) تسلیم محدودیت‌ها نشوید:

برای هر کاری و در هر شرایطی یک سری محدودیت وجود دارد؛ اما کسب و کاری موفق است که تسلیم این محدودیت‌ها نشود. کمال‌گرایی باعث می‌شود که به دلیل وجود این محدودیت‌ها افراد شروع نکنند. نکات مهم در بازسازی کسب و کاری به طور مثال شما به‌عنوان یک مدیر می‌خواهید در بازسازی کسب و کار خود از تولید محتوا ویدئویی استفاده کنید. اما چون دوربین مناسب و میکروفون خوبی ندارید. اصلاً شروع نمی‌کنید. درصورتی‌که اگر در تصمیم خود راسخ باشید برای هر محدودیتی یک راهکار پیدا خواهید کرد.

۸) ازدست‌دادن بخشی از کسب و کار یا خدمات خود را بپذیرید:

در بازسازی کسب و کار شما نیاز دارید یک مرحله از شرایطی که داشته‌اید بالاتر روید، این اتفاق نیازمند این است که از یک سری از محصولات و خدمات خود چشم‌پوشی کنید و یک محصول یا خدمات باکیفیت بالاتر ارائه دهید. شاید ترس این را داشته باشید که محصول شما شناخته شده است و با آمدن یک محصول جدید شاید فروش آن کم شود و یا کالای جدید به‌اندازه آن فروش نداشته باشد. دقت داشته باشید که این مسئله بخشی از بازسازی کارتان است و شما برای موفقیت و رسیدن به مرحله جدیدی از کسب و کار به آن نیاز دارید.

۹) کسب و کار خود را صادقانه ارزیابی کنید:

یک بازسازی موفق نیازمند یک ارزیابی دقیق، درست و موفق است. شما باید به طور کامل کسب و کار خود را بشناسید و بتوانید آن را صادقانه ارزیابی کنید. تمامی اشتباهات، موفقیت‌ها، امور مالی و مسائل مربوط به کسب و کار خود را بررسی کنید. تا بتوانید نتایج بهتری را به دست آورید. زمانی که شما اقدامات خود و وضعیت کسب و کار خود را به‌صورت دقیق بدانید، راحت‌تر می‌توانید ارزیابی کنید. بازسازی در کسب و کار چگونه است این ارزیابی باعث می‌شود، تصمیمات بهتری برای کسب و کار خود بگیرید و بدانید دقیقاً در کدام بخش‌ها نیاز به تغییر دارید، نقاط قوت کسب و کار خود را پیدا کرده و نگه دارید و از آن سمت نقاط منفی آن را پیدا کرده و حذف کنید.

۱۰) در اولین موقعیت مناسب به بازسازی کسب و کار خود بپردازید:

نیازی ندارد منتظر مناسب‌ترین فرصت برای بازسازی آن باشید و یا بگذارید زمان زیادی بگذرد تا کار شما نیاز به بازسازی داشته باشد. این صبر طولانی‌مدت، باعث می‌شود کسب و کار شما آسیب بیشتری ببیند. ممکن است کسب و کار شما موقعیت‌های مناسب که باعث پیشرفت شود را از دست دهد و احتمال شکست افزایش یابد. سعی کنید در اولین فرصتی که پیش بیاید و برای کسب و کاری شما مناسب است اقدامات لازم برای بازسازی کسب و کار را انجام دهید تا بتوانید به موفقیت بیشتری برسید. در این قسمت در ارتباط با ۱۰ اقدام و اصل بازسازی کسب و کار صحبت کردیم. در ادامه می‌خواهیم به مزایای آن بپردازیم.

مزایای استفاده از بازسازی کسب و کار

  • بازسازی یک سازمان و کار باعث می‌شود که فرایند و فعالیت‌های اضافه حذف شوند. این اتفاق باعث کاهش هزینه و اتلاف وقت می‌شود.
  • شما در این بازسازی اشتباهات و ایرادات کار خود را پیدا کرده‌اید و حالا دیگر از آن‌ها استفاده نمی‌کنید، این مسئله باعث پیشرفت شما خواهد شد و مسیر موفقیت را هموارتر می‌کند.
  • استفاده از نیروهای کار جدید و راه‌حل‌های نو باعث افزایش بهره‌وری می‌شود.
جمع‌بندی تغییر کردن شرایط بازار فروش، تغییر علایق مشتریان، افزایش رقابت، ثبات نداشتن اقتصاد باعث می‌شوند که یک کسب و کار به بازسازی خود فکر کند. بازسازی یک کسب و کار بسیار مهم و لازم است. به همین علت در این مقاله سعی کردیم اطلاعات لازم در این زمینه را ارائه دهیم. از مراحل و اصول بازسازی محتوا می‌توان به فراموش‌کردن اقدامات گذشته، شجاعت، ارزیابی درست، هدف‌گذاری، پذیرش شکست و ... اشاره کنیم. در این مقاله به ۱۰ مورد کلی اشاره کردیم که بهتر است هنگام بازسازی کسب و کار به این ۱۰ موردتوجه داشته باشید. بازسازی باعث افزایش سودآوری کسب و کار شما خواهد شد.
5 / 5
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

5 / 5. 1

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید