دیجیتال مارکتیگ چیست

بازاریابی دیجیتال چیست؟ انواع روش‌های بازاریابی دیجیتال

زینب متولی
مهر ۱۷, ۱۴۰۰ / 15 دقیقه مطالعه

بازاریابی دیجیتال چیست؟ انواع روش‌های بازاریابی دیجیتال

در دنیای امروز با توجه به پیشرفت تکنولوژی، تمامی افراد در سرتاسر جهان امکان استفاده از اینترنت را دارند. هر روزه افراد بیشتری در دنیای مجازی فعالیت می‌کنند. این تغییرات و پیشرفت تکنولوژی در زندگی روزمره، نحوه خرید و ... تاثیر داشته است. همانطور که می‌بینید بیشتر افراد به خرید از فروشگاه‌های اینترنتی روی آورده‌اند. دیگر مثل گذشته بازاریابی سنتی بدون استفاده از بازاریابی دیجیتال تاثیر گذار نیست. مهم‌ترین مسئله در بازاریابی برقراری ارتباط موثر با مخاطب در زمان و مکان درست است. برای اینکه شما بتوانید با مشتریان ارتباط برقرار کنید، نیازمند به فضایی هستید که مشتریان بیشتری در آن قرار بگیرند. امروزه همه ما وقت زیادی در فضای دیجیتال و اینترنت می‌گذرانیم. به همین علت حضور در فضای دیجیتال برای برقراری ارتباط با مشتری بسیار مهم است. قرار است در این مقاله یک سری اطلاعات جامع در ارتباط با اینکه بازاریابی دیجیتال چیست؟ شغل‌های متفاوت در زمینه بازاریابی دیجیتال، انواع بازاریابی و سایر موارد صحبت کنیم. اگر به دنبال شغلی در زمینه بازاریابی دیجیتال هستید و یا می‌خواهید اطلاعاتی در زمینه بازاریابی دیجیتال کسب کنید، این مقاله مناسب شما است.

تعریف بازاریابی دیجیتال

شاید برای شما سوال باشد که تعریف دقیق بازاریابی دیجیتال چیست؟بازاریابی دیجیتال یعنی اقدامات و تلاش‌هایی که شما برای تبلیغ و ترویج محصولات و خدمات خود از طریق کانال‌های محتوا و از طریق اینترنت و آنلاین ارائه می‌دهید تا مشتریان خود را به دست آورید. تفاوت بازاریابی دیجیتال و سنتی در این است که شما در بازاریابی دیجیتال فقط از طریق کانال‌های دیجیتال برای بازاریابی محصولات و خدمات خود استفاده خواهید کرد. و شما می‌توانید از طریق ابزارهایی که وجود دارد اطلاعات بیشتر و دقیق‌تری از کمپین‌هایی که برگزار می‌کنید، داشته باشید. همچنین در بازاریابی دیجیتال تمرکزتان را بر روی نرم‌افزارها و کانال‌هایی می‌گذارید که مشتریان بیشتر وقت خود را در آن صرف می‌کنند. به طور مثال امروزه افراد بیشتری از نرم‌افزار اینستاگرام استفاده می‌کنند. خیلی از بازاریابان دیجیتال برای بازاریابی محصول و دوره خود از امکانات این نرم افزار استفاده می‌کنند. البته اقدامات دیگری مثل طراحی سایت، تبلیغات آنلاین و دیجیتال، بازاریابی ایمیلی و بروشورهای آنلاین و موارد مشابه هستند که افراد برای بازاریابی کارشان استفاده می‌کنند. اما در بازاریابی سنتی تمامی کارهای شما به صورت فیزیکی و به دور از دنیای دیجیتال است. به طور مثال پخش کردن تراکت، تبلیغات بنری، بازاریابی تلفنی و ... کارهایی هستند که شما در بازاریابی سنتی انجام خواهید داد.   نیاز کسب و کارها به بازاریابی دیجیتال

سه روش‌ برای بازاریابی دیجیتال 

بازاریابی دیجیتال روش‌های متفاوتی دارد که در این قسمت از مقاله قرار است، راجع به روش‌های متفاوت بازاریابی دیجیتال صحبت کنیم.
  1. Seo سایت و یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جست و جو
به احتمال زیاد امروزه کلمه seo سایت را زیاد شنیده‌اید، seo به معنای بهینه کردن سایت به منظور نمایش سایت در رتبه‌ها و جایگاه‌های بالاتر هنگام سرچ کردن در موتورهای جست و جو است.  یعنی اگر سایت شما سئو شده باشد، زمانی که افراد محصول و یا مقاله مربوط به سایت شما را در گوگل سرچ می‌کنند، جزو نتایج اول سایت نشان داده خواهد شد. شما یک فروشگاه اینترنتی لباس زنانه دارید و سایت شما در حال حاضر سئو شده است، زمانی که کاربر در گوگل محصول لباس زنانه را سرچ کند، سایت شما جزو اولین مواردی است که دیده می‌شود. یکی از موارد مهم در seo و یا بهینه سازی سایت، سئو محتوا است که بخشی از بازاریابی محتوا به حساب می‌آید. شما سعی می‌کنید با تولید محتوا و بارگذاری آن بر روی سایت، مشتریان خود را تبدیل به مشتریان بالفعل کنید و ترافیک سایت خود را افزایش دهید. پس یک بخش مهم از seo،  محتواهای شما هستند. شما با انتشار پست‌های وبلاگ، کتاب‌های الکترونیکی، کاتالوگ‌های اینترنی و انتشار محتوا در شبکه‌های اجتماعی و حفظ قوانین seo رتبه سایت و برند خودتان را بالا ببرید تا در نتیجه تعداد مشتریان شما بیشتر شود.
  1. بازاریابی محتوا
در قسمت قبلی گفته شد که سئو محتوا مربوط به بخش بازاریابی محتوا است. در بخش بازاریابی محتوا شما در ابتدا یک شناخت کامل نسبت به مخاطب خود به دست می‌آورید. به این مخاطب پرسونا گفته می‌شود. در واقع پرسونا مخاطب یک مخاطب ایده‌آل با شرایطی است که به کسب و کار شما جذب می‌شود. بعد از پیدا کردن مخاطب با توجه به شناخت علاقه‌مندی‌ها و موضوعاتی که دوست دارند، شما محتواهای خود را با توجه به نیاز مخاطب تولید می‌کنید. هرچقد شناخت بیشتری نسبت به مخاطب داشته باشید، اطلاعات بیشتری جذب خواهید کرد و در نتیجه محتواهای کامل‌تری خواهید داشت که مخاطب را به خود جذب کند. همچنین داشتن استراتژی محتوا بسیار به شما کمک خواهد کرد. شما بعد  از اینکه مشتریان خود را شناختید. یک استراتژی محتوا تعیین کنید. و بعد از آن برای تولید محتوا اقدام کنید. محتوای شما با توجه به کسب و کار شما می‌تواند در شکل‌های متفاوت عکس، ویدئو و متن تولید شود.
  1. بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی
امروزه همه افراد زمان زیادی را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذارنند؛ به همین علت شبکه‌های اجتماعی نقش پررنگی در زندگی امروز افراد دارد. افراد بیشتر از اینکه برای خرید به صورت حضوری به مغازه‌ها مراجعه کنند، اجناس خود را به صورت آنلاین خریداری می‌کنند، همچنین برای آموزش دیدن و انجام فعالیت‌های خود از شبکه‌های اجتماعی و صفحات بلاگرها استفاده می‌کنند. بازاریابی در شبکه‎های اجتماعی یکی دیگر از روش‌های دیجیتال مارکتینگ است. شما می‌توانید برای بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی از دو روش افیلیت مارکتینگ و یا اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده کنید. افیلیت مارکتینگ در واقع همکاری در فروش است. شما به بلاگرهایی که در زمینه کاری شما فعالیت می‌کنند، محصول خود را برای فروش می‌دهید و این افراد محصولات شما را تبلیغ می‌کنند و طبق فروشی که از پیجشان صورت می‌گیرد یک درصدی از فروش به آن‌ها تعلق می‌گیرد. در بحث اینفلوئنسر مارکتینگ لازم به ذکر است که اینفلوئنسر به شخصی گفته می‌شود که تعداد مخاطبان قابل توجهی دارد و بر روی مخاطبین خود تاثیرگذار است. شما برای اینفلئونسرمارکتینگ افراد مناسب را پیدا کرده و از آن‌ها می‌خواهید که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم تبلیغ کنند. و با توجه به تبلیغ انجام شده یک هزینه‌ای پرداخت می‌شود. برای یادگیری نحوه تبلیغات در اینستاگرام وبینار تبلیغات در اینستاگرام به شما کمک خواهد کرد تا با کم‌ترین هزینه، بیشترین بازخورد را از تبلیغات داشته باشید. روش‌های زیادی برای بازاریابی دیجیتال وجود دارد که در مقالات دیگر به آن اشاره خواهد شد. در ادامه مقاله قرار  است راجع به تفاوت بازاریابی درون‌گرا و برون‌گرا صحبت کنیم.   تفاوت بازاریابی برون گرا و درون گرا

تفاوت بازاریابی برون گرا و درون گرا

بازاریابی را می‌توان به دو نوع بازاریابی درون‌گرا و برون‌گرا تقسیم کرد. در ادامه راجع به تفاوت این دو نوع صحبت خواهیم کرد.
بازاریابی برون گرا چیست؟
تبلیغاتی که از گذشته تا به امروز ما دیده‌ایم، بازاریابی برونگرا نام دارد. بیلبوردهای تبلیغاتی، تبلیغات پیامکی، تبلیغات محیطی، تبلیغات در رادیو و تلویزیون و تبلیغات متنی در مجله‌ها و روزنامه‌ها را بازاریابی برونگرا می‌گویند. اما به دلیل اینکه گاهی این نوع تبلیغات از دست خارج می‌شود، بیشتر از اینکه مخاطب جذب کند، گاهی باعث عدم جذب مخاطب می‌شد. به همین علت امروزه بازاریابی بیرون گرا طرفداران زیادی ندارد. اما به طور کلی نمیتوان گفت این نوع بازاریابی به طور کلی بد است.
بازاریابی درون‌گرا چیست؟
بازاریابی درونگرا در واقع همان بازاریابی دیجیتال است. شما از کانال‌های مختلف محتوایی برای جذب مشتریان جدید به سمت محصولات، خدمات و کسب و کار خود استفاده خواهید کرد. سعی بازاریابان دیجیتال این است که با ارائه اطلاعات و مقالات مفید و سودمند نکاتی که ارزشمند است را به دیگران اطلاع دهید و برای دیگران اعتماد ایجاد کنید. دقت داشته باشید برای هرکاری شما نیاز به برنامه ریزی دارید. در زمینه بازاریابی دیجیتال نیز به همین صورت است. شما باید اهداف و اقداماتی که می‌خواهید انجام دهید را بدانید. به برنامه ریزی در این زمینه "استراتژی بازاریابی دیجیتال" گفته می‌شود. استراتژی بازاریابی دیجیتال یک برنامه دقیق با جزئیات فراوان است. شما در این استراتژی تعیین می‌کنید که با بهره‌برداری از کانال‌های مختلف بازاریابی دیجیتال در راستای تحقق اهداف کسب و کار است. زمانی که شما استراتژی کسب و کار خود را می‌چینید باید به کانال‌های انتشار محتوا، زمان مورد نیاز و پولی که نیاز دارید. اهداف و نتایج موردنظرتان توجه کنید. دقت داشته باشید، نداشتن استراتژی و برنامه دقیق باعث شکست کسب و کار می‌شود.

6 مرحله مهم در تدوین استراتژی محتوا

تا این قسمت از مقاله تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال را آموختیم، همچنین متوجه اهمیت تدوین استراتژی محتوا شدیم و حالا در این قسمت از مقاله قرار است، راجع به مراحل تهیه یک استراتژی محتوا قوی توضیح دهیم.
1) داشتن یک سایت عالی با رابط کاربری خوب
برای اینکه بتوانید یک بازاریابی دیجیتال خوب داشته باشید، داشتن یک سایت خوب با طراحی زیبا و رابط کاربری فوق‌العاده توصیه می‌شود. همچنین از آنجایی که تعداد زیادی از افراد سایت‌ها را با مرورگر گوشیشان چک می‌کنند. به همین علت لازم است که سایت شما موبایل فرندلی باشد. احتمالا اصطلاح رسپانسیو بودن سایت را شنیده‌اید. رسپانسیو بودن دقیقا به همین معنی است که سایت در مرورگر گوشی خوب و زیبا باز شود.
2) seo سایت
همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد، SEO سایت بسیار مهم است. امروزه کارشناسان سئو زیادی وجود دارند که فعالیت می‌کنند و کیفیت کار بالایی دارند. شما می‌توانید سئو سایت خود را به این افراد بسپرید تا حرفه‌ای بر روی سئو سایت شما کار کنند.
3) بازاریابی محتوا
با توجه به تحقیقاتی که برای سئو سایت انجام داده‌اید، کلمات کلیدی انتخاب شده می‌توانید یک برنامه برای نحوه بازاریابی محتوا خود یادداشت کنید. به طور مثال تا چه زمانی باید چه تعداد محتوا باید تولید شود. محتواهای تولید شده در کجا باید بارگذاری شود؟ قالب محتوا باید به چه صورت باشد؟ همچنین زمان انتشار محتوا چه تاریخی است. داشتن تقویم محتوایی به شما کمک خواهد کرد. همچنین نحوه ترویج و تبلیغ محتوا هم بسیار مهم است.
4) استفاده از شبکه‌های اجتماعی
اگر دقت کنید امروزه تعداد زیادی از افراد در شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارند. پس یکی از بهترین منابع برای تبلیغ کارتان استفاده از شبکه‌های اجتماعی است. برای تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی نیز داشتن یک تقویم محتوایی خوب به شما کمک خواهد کرد. همچنین می‌توانید بعد از انتشار یک سری محتوای خوب و قوی برای تبلیغ صفحه کاریتان به سراغ افراد محبوب و تاثیرگذاری که مربوط به حوزه فعالیت شما می‌شوند، بروید و آن‌ها با تبلیغ کار شما دیگران را به شما جذب خواهند کرد. با تحقیق و بررسی می‌توانید ویژگی‌های مشتری ایده‌آل خود یا همان پرسونا مناسب کسب و کار خود را پیدا کرده و با تمرکز بر روی ویژگی‌های این شخص محتوای مناسب تولید کنید.
5) ایمیل مارکتینگ
شما می‌توانید با برگزاری کمپین‌های متفاوت لیستی از ایمیل‌های مخاطبین خود را به دست آورید.  در موقعیت‌های متفاوت برای افرادی که ایمیلشان را دارید، ایمیل ارسال کنید. ایمیل مارکتینگ مبحث گسترده‌ای است، اما اگر به درستی از این امکان استفاده کنید، نتایج خوبی خواهید دید.
6) آنالیز کردن نتایج
ابزارهای متفاوتی هستند که شما می‌توانید سایت خود را در آن‌ها فعال کنید و بخش‌های متفاوت مثل تعداد بازدید، افرادی که بر روی لینک کلیک کرده‌اند و ... را مشاهده کنید. شما می‌توانید این آمار را وارد یک اکسل کرده و میزان پیشرفت خود را ببینید. به طور کلی تدوین یکی استراتژی محتوا خوب خیلی راحت نیست و شما با توجه به نوع کسب و کار و بزرگی و کوچکی آن و میزان بودجه‌ای که برای بازاریابی دیجیتالتان در نظر دارید، این اقدامات پایین و بالا شود. اما مطمئن باشید حتی با برداشتن قدم‌های کوچک نتایج بزرگی خواهید دید. آنچه که در اینجا به عنوان نمونه ذکر شد، خلاصه‌ای از چیزهایی است که یک استراتژی بازاریابی دیجیتال باید شامل آن‌ها باشد. اگر کسب‌وکار کوچکی دارید و منابع موجود بسیار محدود است، شاید قادر به اجرای تمامی این مراحل نباشید. در این‌صورت باید یک رویکرد مرحله‌به‌مرحله داشته باشید و با وب‌سایت، سئو و بازاریابی محتوا شروع کنید. پس از مدتی شاهد افزایش ترافیک و درآمد خواهید بود و سپس می‌توانید ابزارها و روش‌های دیگری را هم به استراتژی بازاریابی دیجیتال خود اضافه کنید. انواع بازاریابی دیجیتال

آیا همه کسب و کارها به بازاریابی دیجیتال نیاز دارند؟

در حال حاضر در عصر تکنولوژی زندگی می‌کنیم و نمی‌توانیم تاثیر دنیای دیجیتال را بر روی زندگی خودمان و دیگران ندید بگیریم.  همه افراد وقت زیادی را در فضای دیجیتال صرف می‌کنند، پس بازاریابی دیجیتال برای هر کسب و کاری می‌تواند موثر و خوب باشد. همچنین برای داشتن بازاریابی دیجیتال مفید بهتر است شما یک پرسونا در نظر بگیرید. با در نظر گرفتن ویژگی‌های یک مخاطب ایده‌آل شما می‌دانید چه محتوایی  تولید کنید که نتیجه بهتری بگیرید و محتواهای سودمندتری با توجه به نیاز مخاطب تولید کنید. درست است که محتوا و فعالیت‌های دیجیتال شما با توجه به نوع کسب و کاری که دارید، متفاوت می‌شود. اما در دنیای امروزه این نوع بازاریابی برای برند سازی و فروش بهتر شما مفید است.

بازاریابی دیجیتال چه مزایایی دارد؟

این نوع بازاریابی مزایای زیادی به نسبت بازاریابی سنتی دارد. در این قسمت از مقاله قرار است به 4 مزیت بزرگ بازاریابی دیجیتال بپردازیم.
1)آمار دقیق
در بازاریابی سنتی شما نمی‌توانستید به صورت دقیق آماری داشته باشید که به طور مثال از طریق تبلیغات تراکتی چند نفر به کسب و کار شما جذب شده‌اند. اما در بازاریابی دیجیتال با توجه به ابزارهای موجود شما به طور دقیق می‌توانید نتایج اقدامات خود را ببینید. دیدن این نتایج به شما کمک می‌کند که اقدامات بعدی شما خوب و قابل قبول باشد.
2)داشتن دسترسی جهانی
از آنجایی که تمامی افراد در سرتاسر دنیا امروزه به اینترنت دسترسی دارند؛ زمانی که شما یک سایتی ثبت می‌کنید و یا در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنید، تمامی افراد در سرتاسر جهان به سایت و کسب و کار شما دسترسی دارند و این یک امتیاز مثبت برای شما خواهد بود. زیرا در سطح گسترده‌تری شناخته خواهید شد.
3)افزایش سود
طبق تحقیقات انجام شده هزینه تبلیغات و بازاریابی دیجیتال به نسبت بازاریابی سنتی بسیار کمتر است. و همچین اگر اقدامات شما حساب شده باشد. سود خیلی بیشتری خواهید داشت. زیرا هزینه تبلیغات شما کمتر است و همچنین تعداد مشتریانی که به شما جذب می‌شوند بیشتر است.
4)ارتباط نزدیک‌تر با مشتریان
شما در فضای دیجیتال می‌توانید ارتباط صمیمی‌تر و نزدیک‌تری با مشتریان داشته باشید. می‌توانید نظرات افراد را راجع به کسب و کارتان بدانید و برای بهبود کسب و کار خود گام بردارید. همچنین می‌توانید با برگذاری کمپین‎‌های هدفمند مشتریان خود را افزایش دهید. دقت کنید که بازاریابی دیجیتال می‌تواند تاثیر زیادی بر روی موفقیت، کسب و کار و درآمد شما بگذارد. ما فقط به 4 مزیت بزرگ‌ و پررنگ بازاریابی دیجیتال اشاره کرده‌ایم، اما این نوع بازاریابی مزیت‌های زیادی دارد. از آن غافل نشوید.

آیا بازاریابی دیجیتال به بودجه زیادی نیاز دارد؟

هر نوع بازاریابی که شما برای کسب و کارتان در نظر بگیرید، نیازمند یک بودجه مشخص است. در بازاریابی دیجیتال نیز با توجه به اقدامات و مسیری که در نظر گرفته‌اید، بودجه اولیه متفاوتی نیاز است. اما برای شروع کار خیالتان راحت باشد نیاز به بودجه زیاد سنگینی نیست. اگر تمرکز شما بر روی تکنیک‌های بازاریابی درونگرا مثل سئو، تولیدمحتوا در کانال‌های متفاوت باشد. نیاز به بودجه زیادی نیست. بیشتر از بودجه مالی شما باید تمرکز خودتان را بر روی کیفیت و زمان‌بندی درست بگذارید تا نتیجه مناسبی که می‌خواهید را بگیرید.

نتیجه گیری

در این مقاله راجع به بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ صحبت کردیم. این نوع بازاریابی به مجموعه اقداماتی که در فضای دیجیتال و از طریق اینترنت به منظور بازاریابی برای محصول، معرفی کسب و کار و .. گفته می‌شود. دقت داشته باشید که هیچ کاری بدون برنامه جلو نمی‌رود؛ بازاریابی محتوا نیز دقیقا به همین صورت است. برای اینکه بتوانید نتایج خوبی از این روش داشته باشید. باید یک برنامه دقیق و روشن داشته باشید. برنامه ریختن تنها کافی نیست. یک برنامه درست نیازمند پیگیری، نظارت مستمر و دقیق است. برای تدوین این استراتژی یک سری مراحل لازم است که حتما باید آن‌ها را طی کنید. دقت داشته باشید یکی از مهم‌ترین بخش‌های بازاریابی دیجیتال SEO سایت است. شما برای بهینه سازی سایتتان می‌توانید از کارشناسان SEO استفاده کنید؛ یا خودتان برای شروع کار دوره SEO دیده و برای بهینه کردن سایتتان اقدام کنید. برای اینکه از اهمیت این موضوع بیشتر آگاه شوید، می‌توانید فیلم وبینار SEO 1400 را مشاهده کنید. تا به حال برای کسب و کار خودتان از بازاریابی دیجیتال استفاده کرده‌اید؟یا به شغل بازاریابی دیجیتال(دیجیتال مارکتر) فکر کرده‌اید؟
5 / 0
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

0 / 5. 0

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید