داستان برند هاکوپیان

داستان برند هاکوپیان

حسین رمضان نیا
اردیبهشت ۱۴, ۱۴۰۲ / 6 دقیقه مطالعه

داستان برند هاکوپیان

امروزه، کسب‌وکارهای زیادی توانسته‌اند علی رغم مشکلات و تحریم‌هایی که با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند به موفقیت‌های زیادی دست پیدا کنند و حتی در سطح بین‌المللی نیز مطرح شوند. برند هاکوپیان یکی از برندهای بسیار مهمی است که در زمینه پوشاک ایرانی فعالیت دارد و توانسته است به یک برند محبوب و لاکچری تبدیل شود. با توجه به این موضوع که این برند ایرانی است داستان برند هاکوپیان می‌تواند برای افراد و کسب‌وکارهای زیادی الهام‌بخش باشد و این مسئله به رشد برندها برای آغاز در بازار ایرانی کمک می‌نماید.

آشنایی با بنیان‌گذار هاکوپیان

هاکوپیان اولین و بزرگ‌ترین طراح و تولید‌کننده پوشاک صنعتی در تاریخ ایران است و حتی توانسته است نظر بسیاری از طراحان خارجی را به سمت خود جلب نماید. سومبات هاکوپیان بنیان‌گذار این برند است. این فرد دوران نوجوانی خود را در یک فروشگاه خیاطی سپری کرد و پس از سالیان زیاد تجربه توانست کارگاه کوچمی را در تهران و در سال 1349 راه‌اندازی کند. این برند در تمامی مدتی که فعالیت داشته است در تلاش بوده است که هدف‌های اندیشمندانه و بلندمدتی را برای خود در نظر بگیرد. در ابتدا، این برند فعالیت خود را در سطح خانوادگی گسترش دارد و سپس به یک برند بزرگ ایرانی تبدیل شد. لباس‌های هاکوپیان آمیزه‌ای از هنر و صنعت هستند.

جایگاه امروزی برند هاکوپیان

در داستان برند هاکوپیان به این مسئله بر می‌خوریم که این برند پس از فرازونشیب‌هایی که پشت سر گذاشت توانست به یک برند مهم تبدیل شود. امروزه، این برند بیش از 23 فروشگاه در ایران دارد و مشترکان آن بیشتر از 400 هزار نفر هستند. محصولات جدید هاکوپیان در تمامی شعب به صورت همزمان ارائه می‌شوند و قیمت آنها با یکدیگر یکسان است. زمانی که به لباس‌های دوخت هاکوپیان نگاه می‌کنید می‌توانید تبلور شعار این برند را در آنها مشاهده کنید. شعار برند هاکوپیان بر سه پایه اصلی قرار دارد:

  • وقار
  • زیبایی
  • کیفیت

کیفیت، اصلی ویژه در برند هاکوپیان

شاید برای شما جالب باشد که بدانید کیفیت یکی از مهمترین اموری است که در داستان برند هاکوپیان به چشم می‌خورد. این برند همواره به استفاده از باکیفیت‌ترین پارچه‌های انگلیسی، ایتالیایی، آلمانی و ترک تاکید دارد و از خیاطان کارآموزده بین‌المللی در تولید محصولاتش استفاده می‌نماید.

داستان برند هاکوپیان

نخستین کت‌وشلوار ایرانی چه سالی دوخته شد؟

با اینکه در داستان برند هاکوپیان به این موضوع اشاره می‌شود این برند اولین تولیدکننده پوشاک در ایران است، اما بدین معنا نیست که در تاریخ ایران لباس‌هایی با این سبک تولید نشده‌اند. بر اساس اطلاعاتی که در همین راستا وجود دارد می‌توان به این موضوع اشاره کرد که نخستین کت‌وشلوار ایرانی در دوران احمدشاه به ایران آورده شد و به زودی به لباس طبقه اشراف و روشنفکران تبدیل شد. استادکارانی مانند مارتیو توتونیان و هوسپ طاطاوسیان که به ایشان خیاط‌باشی نیز می‌گفتند دوخت کت‌وشلوار را در دربار قارجار آغاز کردند. طراحی کت‌وشلوار در دوران پهلوی تحت تاثیر حکومت غربی قرار داشت.  امروزه تلاش می‌شود هنر ایرانی همراه با زیبایی‌های لباس‌های غربی در تولید کت‌وشلوارهای ایرانی به کار برده شوند.

ورود هاکوپیان در صنعت مد

همانطورکه در داستان برند هاکوپیان اشاره کردیم این برند در دهه 40 فعالیت خود را در ایران آغاز کرد و از همان ابتدا با آکادمی مد در اروپا در ارتباط بود. در آن زمان نمایشگاه‌های مد و فشن متعددی در ایران برگزار می‌شود و هاکوپیان در فستیوال‌های مردانه حضور فعالی داشت. این برند در سال 1353 در فستیوال مد برگ‌ریز شرکت کرد و توانست رتبه اول را در طراحی دوخت بدست بیاورد. پس از آن و در سال 1354 مجموعه‌ای از مدل‌های لباس‌های مردانه و زنانه را عرضه کرد که در آن زمان در ایران بی‌سابقه بود.

برگزاری فستیوال مد توسط هاکوپیان

در داستان برند هاکوپیان این موضوع به چشم می‌خورد که برند هاکوپیان در سال 1354 و با ارائه مجموعه قوی از لباس‌های ایرانی زنانه و مردانه در هتل کنتینانتال تهران توانست تحسین همه را بیدار کند. این اولین بار بود که یک تولیدکننده ایرانی توانسته بود نمایشگاهی با چنین قدرتی برگزار کند و در آنجا بود که کلمه مدسازی بر سر زبان‌ها افتاد. رسانه‌های داخلی و خارجی توجه زیادی به این برند کردند و اولین ژورنال رنگی مد ایران با نام هوکرپ منتشر گردید.

همکاری با آقای هاکوپیان

یکی از مهمترین مواردی که در داستان برند هاکوپیان به چشم می‌خورد درخواست مدرسه عالی سمیه که امروزه به نام دانشگاه شریعتی می‌شناسیم از آقای هاکوپیان برای آموزش الگوسازی و مدلسازی بود. ایشان نیز با توجه به عشق و علاقه‌ای که به گسترش مد در ایران داشتند این همکاری را پذیرفتند و دوره‌های کلاس‌های ویژه برای مدرسین آغاز شد. این مسئله نقطه عطفی در موفقیت داستان برند هاکوپیان است.  زیرا سیستم‌های قدیمی و کهنه‌ای که در آن زمان در مد ایران وجود داشت جایگزین سیستم نوین اروپایی گردید. پس از آن نیز دانشگاه الزهرا قدم‌هایی در همین راستا برداشت و جزوات استاد هاکوپیان توانست تحولات زیادی را در سیستم آموزش عالی در ایران به وجود بیاورد. دانشگاه امیرکبیر نیز رشته‌ای به نام مهندسی پوشاک بنا کرد و با همکاری استاد هاکوپیان به آموزش دانشجویانی پرداهت که در این رشته ثبت‌نام کرده بودند.

حرکت رو به جلو برند هاکوپیان

چیزی که در داستان برند هاکوپیان بسیار برجسته است، حرکت رو به جلوی این برند است. در دهه 80 این برند گام‌های بی‌سابقه‌ای را در جهت گسترش برند خود برداشت. این برند در سال 81 تکنولوژی هزاره سوم را در طراحی دوخت وارد ایران کرد و این پروژه در کمتر از دو ماه در ایران نصب و راه‌اندازی گردید.  چیزی که در داستان برند هاکوپیان به چشم می‌خورد این است که این برند حرکتی رو به جلو دارد و هرگز خود را به شیوه‌های سنتی و قدیمی پایبند نمی‌کند.

سخن پایانی

تا به اینجا تلاش کردیم اطلاعات کاملی را در مورد داستان برند هاکوپیان در اختیار شما قرار دهیم. داستان برند هاکوپیان می‌تواند برای تولیدکنندگان ایرانی جذاب باشد، زیرا حس همدلی بیشتری را از این برند دریافت می‌کنند و می‌دانند اگر به استراتژی‌های کاری خود توجه داشته باشند به موفقیت می‌رسند. توسعه فردی و رشد کسب و کار از جمله مواردی است که تمامی برندها باید مد نظر قرار دهند، در غیر اینصورت هرگز نمی‌توانند به موفقیت‌های لازم برسند. موفقیت شیرین است اما در کنار آن باید به موارد متعددی توجه شود.

5 / 0
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

0 / 5. 0

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید