داستان برند گوچی، برندی افسانه‌ای و تکرارنشدنی در صنعت مد

داستان برند گوچی، برندی افسانه‌ای و تکرارنشدنی در صنعت مد

حسین رمضان نیا
بهمن ۲, ۱۴۰۱ / 7 دقیقه مطالعه

داستان برند گوچی، برندی افسانه‌ای و تکرارنشدنی در صنعت مد

وقتی صحبت از مد و فشن می‌شود بی‌شک یکی از نام‌هایی که به ذهن خطور می‌کند برند گوچی است. این برند در طول تاریخ همواره مورد احترام بسیاری از افراد و بزرگان بوده‌ است و همین امر سبب شده است کارشناسان برند گوچی را یک برند افسانه‌ای بدانند. برند گوچی با ارائه محصولات و اکسسوری‌های متنوع دنیای مد را تحت تاثیر قرار داد و توانست به افراد القا کند آنها لایق پوشیدن بهترین لباس‌ها و استفاده از بهترین اکسسوری‌ها هستند. ژاکلین کندی یکی از کسانی بود که از کیف‌های این برند استفاده کرد و همین امر باعث شد محبوبیت آن بیش از پیش شود. در ادامه به داستان برند گوچی می‌پردازیم.

گوچی جوان، باربر و خدمتکار در یک هتل

در قسمت اول داستان برند گوچی باید به موسس آن گوچیو گوچی اشاره کنیم که در سال 1881 در ایتالیا متولد گردید. او در جوانی برای کار به لندن مهاجرت کرد و به عنوان باربر و خدمتکار کار می‌کرد. در همان سال‌ها او جذب کیف‌ها و چمدان‌های مسافرتی گردید و همواره ایده‌هایی در زمینه تولید کیف‌های لاکچری داشت. پس از مدتی به فرانسه رفت و در همانجا نیز حرفه باربری و خدمتکاری را ادامه داد. در سن 40 سالگی به فکر راه‌اندازی برند خود افتاد و در نتیجه از پاریس به فلورانس رفت.

راه‌اندازی اولین مغازه فروش محصولات چرمی در فلورانس

گوچی با سرمایه اندکی که در این سال‌ها جمع کرده بود اولین مغازه خود را در شهر فلورانس راه‌اندازی کرد. در این مغازه کیف‌ها و اکسسوری‌های چرمی را که به سبک مدرن دوخته بود در معرض دید قرار داد. امروزه، در داستان برند گوچی به این موضوع اشاره می‌شود که این برند مخترع کیف‌ها و اکسسوری‌های مدرن است. یکی از مواردی که همواره به عنوان موفقیت گوچی در نظر گرفته می‌شود همکاری با هنرمندان و کارگران حرفه‌ای بود، زیرا او می‌خواست به یک برند خاص و تمام عیار تبدیل شود.

سوارکارن، اولین مشتریان گوچی

شاید برای شما جالب باشد که بدانید در داستان برند گوچی سوارکاران اولین مشتریان این برند به شمار می‌آیند. سواراکارن لباس‌ها و محصولات چرمی خود را از این برند انتخاب می‌کردند و در نتیجه برند گوچی به یک برند لوکس تبدیل گردید.

داستان برند گوچی

کفش‌های راحتی گوچی که با رنگ سبز و قرمز تولید می‌شدند در این زمان در روند تولید قرار گرفتند و امروزه به یکی از رنگ‌های اصلی این برند تبدیل شده‌اند. بهتر است بدانید کفش‌های loafer برند گوچی تنها کفش‌هایی هستند که در موزه هنر نیویورک وجود دارند.

حضور پسران و  پیشرفت برند گوچی

در داستان برند گوچی به قسمتی می‌رسیم که پسران به کمک پدر آمدند تا این برند را در شهرهای دیگر کشور ایتالیا نیز راه‌اندازی کنند. آلدو، واسکو و رودولفو محصولات گوچی را به شهرهای رم و میلان وارد کردند و به زودی خیل زیادی از جمعیت برای خرید محصولات این برند به سمت مغازه‌های گوچی سرازیر شدند. در آن سالها برند گوچی اکسسوری‌های چرمی باکیفیت مانند کیف‌ها‌ی دستی، کفش و لباس‌های ابریشمی و بافتنی تولید می‌کرد و توانست به یک برند بسیار خاص در سطح جهانی تبدیل شود.

کمبود مواد اولیه در جنگ جهانی دوم و رشد برند گوچی

یکی از مواردی که در داستان برند گوچی بسیار قابل‌توجه است نوآوری‌های شگفت‌آوری است که این برند در زمان تولید محصولاتش به آنها توجه داشته است. در زمان جنگ جهانی دوم دسترسی به مواد اولیه مانند چرم با مشکلات بسیار زیادی روبه‌رو شد و افراد تصور می‌کردند این برند دیگر نتواند به تولیدات خود ادامه دهد. اما برند گوچی استفاده از چوب بامبو و پارچه‌هایی مانند کرباس را مورد توجه قرار داد و به زودی این محصولات به عنوان امضای برند گوچی شناخته شدند. امروزه، کیف‌های گوچی که از بامبو ساخته می‌شوند طرفداران بسیار زیادی دارند.

حضور ستارگان سینما در برند گوچی

پس از آن ستارگان سینما و افراد معروف و شناخته‌شده در سطح بین‌المللی به شهرهای مختلف ایتالیا رفتند و محصولات مورد نیاز خود را از برند گوچی خریدارای کنند. به زودی این برند به مجلات مد کشیده شد و این مسئله در داستان برند گوچی نقطه عطفی در موفقیت آن به شمار می‌رود. ژاکلین کندی از مشتریان خاص این برند بوده است که کیف چرمی گوچی را در مراسم‌های خاص به کار می‌برد و امروزه این کیف به عنوان کیف ژاکلین او شناخته می‌شود.

ورود به طراحی داخلی خودرو

برند گوچی برندی بود که مسیر موفقیت را پیدا کرده بود و می‌خواست ردپای خود را در تمامی صنایع ثبت کند. در داستان برند گوچی به این موضوع اشاره می‌شود که این برند در دهه 1970 به صنعت طراحی داخلی خودروسازی ورود کرد. اولین همکاری برند گوچی با خودروسازی AMC در آمریکا بود که باعث شد این خودروها بسیار لوکس و خاص به نظر برسند. به زودی شرکت‌های خودروسازی دیگر نیز وارد مذاکره با برند گوچی شدند و از آن خواستند طراحی داخلی خودروهای آنها را در دست بگیرد. طراحی داخلی خودرو توسط برند گوچی نقش موثری در رشد این خودروها داشت. شرکت خودروسازی دیگری که با طراحی منحصربه‌فرد گوچی به بازار عرضه گردید کادیلاک سویل بود و در سال ۲۰۱۱ برند گوچی و فیات برای طراحی و تولید فیات ۵۰۰ به توافق رسیدند.

شکست و بحران مالی گوچی

اوج موفقیت داستان برند گوچی در زمانی دیده می‌شود که مالک اصلی این برند زنده بود. پس از مرگ مالک برند گوچی فرزند رودولفو به عنوان مدیریت گوچی انتخاب گردید و عموی خود آلدو را اخراج کرد. آلدو نیز تخلفات مالیاتی زیادی را انجام داده بود و این مسئله باعث شد دولت پیگیر وضعیت او باشد و چندین سال را در زندان سپری کرد. فرزند ردولفو، مارتیزیو گوچی، نیز در مدیریت برند گوچی هرگز موفق نبود و در پایان مجبور شد سهام خود را به یک شرکت بحرینی بفروشد.

دان ملو و کمک به رشد مجدد برند گوچی

دان ملو یکی از کسانی بود که به استخدام این شرکت درآمد و تلاش کرد اعتبار خدشه‌دار شده برند گوچی را بازیابی کند. ملو تام فورد را در سال 1990 برای مدیریت خط لباس‌های آماده این برند استخدام کرد و پس از آن تام فورد به سمت مدیریت برند گوچی رسید. دان ملو مرکز نمایندگی برند گوچی را از میلان به فلورانس ( شهری که در آن متولد شده بود) انتقال داد و این اقدام باعث شد برند گوچی جان تازه‌ای پیدا کند.

در آن زمان تولید برند گوچی به 20 هزار محصول رسیده بود که این مقدار را کاهش داد و به 5 هزار محصول رساند. زیرا دالو هرگز نمی‌خواست لاکچری بودن این محصول تحت تاثیر قرار گیرد. در سال 1995 برند گوچی به طور رسمی وارد بورس آمریکا در نیویورک گردید و فصل تازه‌ای در داستان برند گوچی رقم خورد.

وارد شدن به کتاب گینس

شاید برای شما جالب باشد که بدانید در داستان برند گوچی به موفقیت او برای وارد شدن به کتاب گینس اشاره می‌شود. این برند در سال 1998 شلوار جینی را با قیمت ۳۱۳۴ دلار در میلان عرضه کرد که مورد توجه خریداران قرار گرفت. این شلوار طراحی پاره و نامنظمی داشت و نوعی سبک آفریقایی در آن دیده می‌شد. همین امر باعث شد برند گوچی لقب گران‌ترین شلوار جین در تاریخ را به خود اختصاص دهد و امروزه نام او در کتاب گینس ثبت شده است.

موزه گوچی در فلورانس

باید در داستان برند گوچی به این موضوع اشاره کنیک که امروزه این برند دارای یک موزه در فلورانس است و شما می‌توانید رشد و تکامل این برند را به خوبی مشاهده کنید.

سخن پایانی

تا به اینجا تلاش کردیم به داستان برند گوچی اشاره کنیم. چیزی که در داستان برند گوچی به چشم می‌خورد این مسئله است که هیچ چیز تصادفی نیست و تمامی کسانی که می‌خواهند به موفقیت برسند راه پر از فراز و نشیبی را طی می‌کنند. تسلا یکی دیگر از افرادی است که اگر داستان زندگی او را بخوانید بیشتر به عمق تجربه بدست آمده از شکست‌ها در موفقیت یک برند پی می‌برید (اگر می‌خواهید در مورد تسلا بیشتر بدانید، می‌توانید مقاله راه های موفقیت تسلا را مطالعه کنید). بهتر است بدانید چیزی که باعث موفقیت شما می‌شود تدام و پشتکار است.

5 / 1
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

1 / 5. 1

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید