داستان برند کوکاکولا

حسین رمضان نیا
خرداد ۹, ۱۴۰۲ / 6 دقیقه مطالعه

داستان برند کوکاکولا

کوکاکولا برندی است که در سال 1886 و توسط یک داروساز به نام جان پمبرتون متولد شد و امروزه توانسته است به یکی از نوشیدنی‌های محبوب دنیا تبدیل شود. در داستان برند کوکاکولا به این موضوع بر می‌خوریم که این برند ابتدا به صورت دارو بود و فرمول آن به صورت اتفاقی بدست آمده بود. آسا کندلر کسی بود که این فرمول اختصاصی را خریداری کرد و در سال 1892 این برند را راه انداخت. امروزه، کوکا کولا موفق‌ترین برند غذایی در دنیاست و مرکز اصلی آن در شهر آتلانتا در ایالت جورجیا قرار دارد. از برندهای زیرمجموعه این برند می‎‌توان به فانتا، دسانی و اسپرایت اشاره کرد.

تولد برند کوکا کولا

اولین نکته‌ای که شاید تمایل داشته باشید در داستان برند کوکاکولا بدانید تولد این برند است. همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم جان پمبرتون دکتر داروسازی بود که این نوشیدنی را اختراع کرد. در واقع، او پس از جنگ جهانی تصمیم گرفت دارویی را اختراع کند که از نظر تجاری درآمد خوبی را برای او به همراه داشته باشد. تمام داروهایی که او اختراع می‌کرد با شکست روبه‌رو می‎شدند و مورد توجه نبودند. پس از آن پمبرتون وارد بازار نوشیدنی شد و به این نتیجه رسید مردم علاقه زیادی به نوشابه‌های گازدار دارند. در همینجا بود که برند کوکا کولا متولد شد و داستان برند کوکاکولا پس از سالیان زیاد  به یک موضوع بسیار جذاب تبدیل شده است. مواد اصلی که در این نوشیدن به کار رفته‌اند کوکائین از برگ کوکا (Coca)  و کافئین از دانه‌ کولا (Kola) است.

فرمول شگفت‌انگیز کوکاکولا

یکی از مواردی که به عنوان یک راز در داستان برند کوکاکولا شناخته می‌شود فرمولی است که در ساخت آن به کار می‌رود. با اینکه امروزه می‌دانیم در این نوشابه از چه ترکیباتی استفاده شده است، اما فرمول ترکیب آن برای همیشه در برند کوکاکولا به عنوان یک راز باقی ماند. فرمول کوکاکولا همواره در تمامی این سال‌ها تغییر کرده است و بر اساس اطلاعاتی که از این برند بدست آمده است فرمول این نوشابه یکبار در سال 1903 تغییر کرد و برگ کوکا از آن حذف شد. در سال 1911، از این شرکت به صورت رسمی خواسته شد تا کافئین را از نوشیدنی‌هایش حذف کند، اما این درخواست مورد تایید دادگاه قرار نگرفت و دادگاه به برند کوکاکولا اعلام کرد که میزان کافئین مصرفی را در نوشابه‌های خود در پشت شیشه درج کند.

داستان برند کوکاکولا

فروش بالای کوکاکولا در سراسر جهان

در داستان برند کوکاکولا به این مسئله بر می‌خوریم که این برند از همان ابتدا مورد توجه بازار قرار گرفت و فروش خوبی داشت. امروزه، میزان فروش روزانه این برند 1.9 میلیارد بطری در سراسر دنیاست. با توجه به این موضوع که پمبرتون یک داروساز بود و در زمینه بازاریابی تجربه‌ای نداشت کار بازاریابی و طراحی لوگو را به فرنک رابینسون سپرد. کندلر اولین مدیرعامل شرکت کوکا کولا است و توانست این برند را به رشد بسیار زیادی برساند. البته متاسفانه ایشان در سال 1888 از دنیا رفتند و دیگر نتوانستند شاهد تسخیر بازار توسط این نوشیدنی باشند.

ریاست رابرت وودراف و موفقیت شرکت کوکاکولا

رابرت وودراف یک شخصیت بسیار مهم در داستان برند کوکاکولا است و توانست این برند را رشد دهد. ارنست وودراف این برند را از کندلر خریداری کرد و چهار سال بعد و در سال 1923 رابرت ریاست آن را بر عهده گرفت. کندلر کسی بود که کوکاکولا را به مردم آمریکا معرفی کرده بود و توانسته بود این نوشیدنی را به موفقیت برساند. اما ریس جدید این شرکت تصمیم گرفت تا این برند را به یک برند جهانی تبدیل کند. امروزه، بسیاری از کارشناسان بر این عقیده هستند که وودرافت یک نابغه در زمینه بازاریابی بود و هیچ فرصتی را از دست نمی‌داد.

ورود به بازی‌های المپیک

در داستان برند کوکاکولا، وودراف این برند  را برای اولین بار وارد بازی‌های المپیک کرد که در آن سال در آمستردام برگزار می‌شد. او نوشابه‌هایش را در بسته‌بندی‌های 6 تایی آماده کرد تا مشتریان بتوانند به راحتی از این نوشیدنی‌ها استفاده کنند. این حرکت هوشمندانه باعث شد که برند کوکاکولا وارد زندگی عادی مردم شود و این مسئله نقطه عطفی در برند کوکاکولاست.

جنگ جهانی دوم و سرنوشت برند کوکاکولا

در سال 1941، جنگ جهانی دوم آغاز شد و شهروندان آمریکایی وارد این جنگ شدند. وودراف که نابغه بازاریابی در داستان برند کوکاکولا است اعلام کرد هر فردی که یونیفرم جنگی به تن داشته باشد می‌تواند یک بطری را به قیمت 5 سنت خریداری کند. در همین راستا، یکی از ژنرال‌های جنگ از برند کوکاکولا خواست نوشابه‌های خود  را به مناطق جنگی بفرستد. این نوشیدنی‌ها انرژی بسیار بالایی داشتند و بسیاری از کسانی که آن را امتحان نکرده بودند از طعم این نوشیدنی بسیار خوششان آمد. همین امر نقطه عطف دیگری در داستان برند کوکاکولا به شمار می‌رود. زیرا زمینه برای ساخت کارخانه در آن مناطق ایجاد شد.

محصولات دیگر برند کوکاکولا

در داستان برند کوکاکولا محصولات دیگری نیز هستند که در ادامه به آنها می‌پردازیم:

  • نوشابه‌های فانتا: چیزی که در داستان برند کوکاکولا بسیار مشخص است عطش این برند برای رشد است. این برند پس از 70 سال موفقیت تصمیم گرفت دوباره به یک رشد جدید دست پیدا کند و در نتیجه نوشابه‌های فانتا در دهه 1950 به بازار عرضه شدند.
  • نوشابه‌های اسپرایت: نوشابه‌های اسپرایت محصولات دیگر این برند هستند که در دهه 1960 وارد بازار شدند و هیجان زیادی را در بازار نوشیدنی به وجود آوردند.
  • نوشابه‌های رژیمی: نوشابه‌های رژیمی محصولات خاصی هستند که در داستان برند کوکاکولا به چشم می‌خورند و کالری کمی دارند. همین امر باعث شد که ضرر آنها کمتر باشد و افراد زیادی به سمت آنها متمایل شدند.

سخن پایانی

تا به اینجا تلاش کردیم به داستان برند کوکاکولا اشاره کنیم. چیزی که در داستان برند کوکاکولا بسیار برجسته است هدف و تلاش‌های مستمر مدیران آن برای رشد است. سازنده این نوشیدنی راه‌های زیادی را امتحان کرد و به شکست خورد و در پایان توانست راه درست خود را انتخاب کند. این دقیقا همان چیزی است که برند کوکاکولا را به یک برند موفق تبدیل کرد. تمامی برندهایی که امروزه می‌خواهند کار خود را آغاز کنند باید به این مسائل توجه داشته باشند و از شکست هراسی نداشته باشند. توسعه فردی در کسب و کار از جمله اموری است که به موفقیت آنها کمک خواهد کرد.

5 / 5
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

5 / 5. 1

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید