استراتژیک تفکر در مدیریت

آشنایی کامل با تفکر استراتژیک در مدیریت

حسین رمضان نیا
آبان ۱۰, ۱۴۰۱ / 9 دقیقه مطالعه

آشنایی کامل با تفکر استراتژیک در مدیریت

تفکر استراتژیک چیست؟! این یکی از مهمترین سوالاتی است که تمامی مدیران و کارمندان یک بخش و یا یک سازمان باید از خود بپرسند. در گذشته بسیاری از افراد به اشتباه فکر می‌کردند تفکر استراتژیک تنها مختص مدیران ارشد است. اما امروزه تمامی افراد به این موضوع پی‌برده‌اند حتی کارمندانی که در رده‌های پایین یک سازمان قرار دارند باید تفکر استراتژیک را بیاموزند و در جایگاهی که قرار دارند به رشد سازمان کمک کنند. برای اینکه بتوانید تفکر استراتژیک را در سازمان خود پرورش دهید، در مرحله اول باید به معنای دقیق آن پی ببرید. در ادامه تلاش می‌کنیم اطلاعات کاملی را در مورد سوال تفکر استراتژیک چیست در اختیار شما قرار دهیم.

مفهوم تفکر استراتژیک چیست؟

همانطور که می‌دانید تمامی افراد در هر سطحی از سازمان که حضور دارند مجبور می‌شوند تصمیماتی را اتخاذ کنند. تفکر استراتژیک به آنها می‌آموزد چگونه بر اساس تصور نتیجه‌ای که از آن تصمیم بدست می‌آید تصمیم‌گیری کنند و در مورد همخوانی اقدامات با هدف نهایی اطمینان حاص کنند. در این نوع تفکر، رویکردهای محدود که باعث پیشرفت‌های جزیی می‌شوند کنار گذاشته می‌شوند و دستورالعمل‌هایی برای ارزیابی انتخاب‌ها و مطابقت تصمیم‌گیری‌ها با هدف نهایی مشخص می‌گردند.

هدایت عملیات

یکی از مهمترین مواردی که در پاسخ به سوال تفکر استراتژیک چیست باید مد نظر قرار گیرد قابلیت هدایت عملیات و گرفتن تصمیمات تاکتیکی برای رسیدن به نتیجه مورد نظر است. به همین دلیل، تمامی کسانی که در تهیه برنامه‌های استراتژیک حضور دارند باید این مهارت را در خودش پرورش دهند.

افزایش چالش در تفکر استراتژیک

در بسیاری از موارد رهبران یک سازمان برنامه‌های استراتژیک را طراحی می‌کنند و آنها را برای اجرا به مدیران می‌سپارند. افزایش چالش در تفکر استراتژیک بهتر است بدانید در این موقعیت‌ها مدیران نیاز دارند تا تفکر استراتژیک را در خود تقویت کنند. زیرا معمولا تعامل آنها با رهبران کاهش پیدا می‌کند و رهبرانی که برنامه‌های استراتژیک را پایه‌گذاری کرده‌اند با چالش‌های اینکار آشنایی ندارند.

ویژگی افراد با تفکر استراتژیک

اکنون که با سوال تفکر استراتژیک چیست آشنا شده‌اید باید بدانید کسانی که می‌خواهند تفکر استراتژیک را در خود پرورش دهند باید دارای ویژگی‌های خاصی باشند. در ادامه به معرفی ویژگی کسانی می‌پردازیم که می‌توانند تفکر استراتژیک را به خوبی در خود پرورش دهند و به مدیر استراتژیک موفق در آینده تبدیل شوند.

استقبال از آینده و احتمالات جدید

اگر بخواهیم پاسخ دقیقی به این سوال بدهیم که تفکر استراتژیک چیست و چه کسی می‌تواند به این تفکر برسد باید بگوییم افرادی که از احتمالات جدید استقبال می‌کنند بهترین نتیجه را از این نوع تفکر بدست می‌آورند. در واقع، این افراد به دنبال احتمالات جدید هستند و می‌خواهند به رشد سازمانشان کمک کنند. این افراد منتظر نمی‌مانند تا کسی به آنها بگوید چه کاری را انجام دهند، بلکه آنها خودشان به دنبال احتمالات جدید هستند و تلاش می‌کنند آن احتمالات را در معرض آزمون و خطا قرار دهند.

ریسک‌پذیری

ممکن است این حرف را بارها شنیده باشید که موفقیت بدون خطر کردن بدست نمی‌آید. در واقع، تمامی کسانی که می‌خواهند در دنیای پر رقابت کاری به موفقیت برسند باید از محدوده امن خود خارج شوند و موارد ناشناخته‌ای را امتحان کنند. این ویژگی به آنها کمک می‌کند تا مطالب جدیدی را بیاموزند و از آموزه‌های خود برای رشد کسب‌وکارشان استفاده کنند. ریسک‌پذیری به آنها کمک می‌کند تا ایده‌های جدید را با ذهنی باز بپذیرند و بدون ترس برای دستیابی به افق‌های جدید قدم بردارند.

روحیه خلاق

شاید باید بگوییم یکی از بهترین پاسخ‌هایی که می‌توانید در پاسخ به سوال تفکر استراتژیک چیست و چه کسانی این تفکر را دارند؟ مطرح کنید این باشد که این افراد خلاقیت زیادی دارند. در واقع، باید بگوییم خلاقیت بارزترین ویژگی شخصیتی افرادی است که دارای تفکر استراتژیک هستند. آنها از چهارچوب‌های هر مشکل و یا مسئله خارج می‌شوند و به دنبال پیدا کردن راه‌حل‌های خلاقانه برای رفع آن مشکل هستند. عمل کردن بر خلاف قوانین و چهارچوب برای آنها تابو نیست و حتی رمز موفقیت به شمار می‌رود.

عدم پذیرش شرایط نامناسب

ممکن است بارها در شرایطی قرار گرفته باشید که از شما خواسته شود شرایط حاضر را با اینکه نامناسب است بپذیرید. بهتر است بدانید کسانی که تفکر استراتژیک دارند هرگز شرایط نامناسب را نمی‌پذیرند و به دنبال راهکارهایی برای تغییر وضع موجود هستند. به عقیده این افراد پذیرفتن شرایط نامناسب مانع پیشرفت سازمان می‌شود و آنها با عدم پذیرش شرایط و پیدا کردن راه‌حل مناسب به رشد آن سازمان کمک می‌کنند.

مشتاق برای یادگیری

یکی دیگر از مواردی که باید در پاسخ به سوال تفکر استراتژیک چیست مطرح کنیم این مسئله است که این افراد اشتیاق زیادی برای یادگیری دارند. مشتاق برای یادگیری این افراد به طور دقیق می‌دانند چه اتفاقاتی در سازمان در حال رخ دادن است و برای هر رخداد برنامه‌ای را در نظر دارند. آنها با ترندهای روز آشنایی دارند و همواره تلاش می‌کنند تا با آموختن مطالب جدید به رشد سازمان کمک کنند.

انطباق‌پذیری بالا

یکی از مواردی که در ابتدای همین متن در مورد تفکر استراتژیک چیست مطرح کردیم این مسئله بود که بسیاری از افراد فکر می‌کنند این تفکر تنها برای مدیران ارشد است و آنها باید در جایگاه مدیریت این تفکر را در خود پرورش دهند. اما به شما می‌گوییم تا زمانی که وارد نقش‌های جدید نشوید و چالش‌های هر قسمت از سازمان را تجربه نکنید هرگز نمی‌توانید به موفقیت برسید. تطبیق‌پذیری بالا با شرایط به آنها کمک می‌کند تا مشکلات را زودتر شناسایی کنند و اقدامات لازم را جهت رفع آنها مد نظر قرار دهند.

صبر و شکیبایی

یکی دیگر از ویژگی‌های افراد با تفکر استراتژیک صبر و شکیبایی زیاد است. به طور مثال، این افراد اضافه‌کاری باقی می‌مانند و یا حاضر هستند زمانی که همه کارمندان سازمان را ترک کرده‌اند در پشت میز خود بنشینند و به موارد مختلف کاری فکر کنند. این کار به آنها فرصت می‌دهد تا اعضای تیم را زیر ذره‌بین قرار دهند و استراتژی‌های مناسب را برای رشد هر فرد در نظر بگیرند. در نتیجه، سازمان نیز رشد می‌کند. باید بدانید این افراد هرگز از کار کردن خسته نمی‎شوند و در این مسیر بسیار صبور هستند.

کار مفید

برخی از افراد ساعت زیادی را در پشت میز خود هستند، اما کار مفیدی انجان نمی‌دهند. افرادی که تفکر استراتژیک دارند به این موضوع توجهی ندارند که چند ساعت است در پشت میز خود نشسته‌اند بلکه از آن ساعات به خوبی استفاده می‌کنند و تلاش می‌کنند تا برنامه‌ریزی‌های منسجمی داشته باشند. این افراد آگاهانه تصمیم‌گیری می‌کنند و مسائل را با عمق زیادی مورد بررسی قرار می‌دهند.

روش بهبود تفکر استراژیک

تا بدینجا تلاش کردیم پاسخ کاملی را به سوال تفکر استراتژیک چیست در اختیار شما قرار دهیم. اما ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید برای بهبود تفکر استراتژیک چه کارهایی را باید انجام دهید. مواردی که در ادامه مطرح می‌شوند دید شما را به سوال تفکر استراتژیک چیست باز می‌کنند و راهکارهای مناسبی را برای بهبود این تفکر در اختیار شما قرار می‌دهند:
  • دنبال کردن ترندها:کسانی که به دنبال بهبود تفکر استراتژیک هستند باید رهبران بزرگ دنیا را دنبال کنند و مسائل جدید را بیاموزند. پس از آن، این مسائل را در سازمان خود پیاده‌سازی کنند.
  • طرح سوالات سخت: شاید بتوان گفت یکی از مواردی که در تفکر استراتژیک چیست مطرح می‌شود در مورد پرسش‌هایی است که افراد باید از خود بپرسند. به طور مثال، آنها باید سازمان را از نقطه نظرات مختلف مورد بررسی قرار دهند و تلاش کنند با پرسش و پاسخ مناسب سازمان را در مسیر پیشرفت قرار دهند.
  • صحبت کردن: یکی از مواردی که به افراد کمک می‌کند تا تفکر استراتژیک را بهبود ببخشند صحبت کردن است. اینکار به آنها کمک می‌کند تا تفکرات خود را با دیگران در میان بگذارند و ایده‌های نو را بیاموزند. در واقع، در پاسخ به سوال تفکر استراتژیک چیست باید قدرت مذاکره را مد نظر قرار دهیم.
  • تحلیل کسب‌وکار: شخصی که می‌خواهد تفکر استراتژیک را در خود پرورش دهد باید تحلیل کسب‌وکار را بلد باشد ( اگر به این موضوع علاقه‌مند هستید، می‌توانید مقاله تحلیل رفتاری در کسب و کار را مطالعه کنید).
  • عمل کرد: بهتر است بدانید صحبت کردن بسیار خوب و شیرین است، اما چیزی که باعث می‌شود عملکرد شما از دیگران متمایز شود نحوه عملکرد شماست. به همین دلیل، شما باید تمامی صحبت‌های خود را عملی سازید و سازمان را در مسیر پیشرفت قرار دهید.
  • سنجش موفقیت: در ادامه پاسخ به سوال تفکر استراتژیک چیست باید این موضوع را مد نظر قرار دهید که سنجش موفقیت بسیار مهم است. برای اینکار باید شرایط سازمان را قبل از شروع یک هدف با آمار و ارقام ثبت کنید و سپس پس از پیاده‌سازی کاری که مد نظر قرار دارید، دوباره شرایط سازمان را مورد بررسی قرار دهید.
سخن پایانی تا بدینجا تلاش کردیم پاسخ مناسبی را برای تفکر استراتژیک فراهم سازیم و شما را با این حیطه آشنا کنیم. همانطور که متوجه شده‌اید تفکر استراتژیک یک مبحث بسیار پیچیده و مهم است و شما نمی‌توانید هرگز پاسخ دقیق و چند کلمه‌ای را برای سوال تفکر استراتژیک چیست آماده سازید. در این تفکر افراد نگاه بلند مدت دارند و بر اساس تصور نتایجی که قرار است بدست بیاورند تصمیمات خود را اتخاذ می‌نمایند. بهتر است بدانید افرادی که می‌خواهند تفکر استراتژیک داشته باشند باید ویژگی‌های متعددی داشته باشند که از مهمترین آنها می‌توان به ریسک‌پذیری بالا، کار مفید، انطباق‌پذیری و استقبال از موارد احتمالی اشاره کرد.
5 / 0
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

0 / 5. 0

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید