افزایش فروش کسب و کار

۱۰ ترفند فروش بیشتر در کسب و کار

حسین رمضان نیا
مهر ۴, ۱۴۰۱ / 11 دقیقه مطالعه

۱۰ ترفند فروش بیشتر در کسب و کار

افزایش فروش کسب و کار را می‌توان یک هدف اصلی دانست؛ زیرا اگر فروشی نباشد کسب و کار درآمدی نخواهد داشت و در نتیجه پیشرفتی صورت نمی‌گیرد. حتی ممکن است یک کسب و کار از بین برود. به همین علت مدیران همواره به دنبال راه‌حل‌های متفاوت برای افزایش فروش کسب‌وکار خود هستند. فرقی ندارد که کار شما در چه اندازه‌ای است یک فروشگاه آنلاین کوچک یا یک شرکت وارداتی بزرگ، همواره باید به دنبال راه‌های جدید و خلاقانه که هزینه زیادی نیز نداشته باشد، برای افزایش فروش و جذب مشتری باشید. به طور مثال استفاده اغلب مردم جهان از اینترنت باعث شده است که کسب و کارها از طریق آنلاین مشتریان زیادی جذب کنند. البته باید بدانید که چگونه از این فضای آنلاین استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. افزایش فروش کسب و کار اغلب شرکت‌ها و کسب‌وکارها برای فروش خود تنها به تشکیل یک تیم فروش تلفنی و غیرحضوری(ویزیتوری) بسنده  می‌کنند. در صورتی که با پیشرفت تکنولوژی راه‌های بسیار زیاد و راحت‌تری برای فروش اجناس وجود دارد. ما در این مقاله می‌خواهیم به 10 راه‌ و روش مهم افزایش فروش یک کسب و کار بپردازیم.

کاربردی‌ترین روش‌های افزایش فروش کسب و کار

اگر در گوگل سرچ کنید و یا در کتاب‌فروشی‌ها بگردید کتاب‌ها و مقالات زیادی در زمینه افزایش فروش نوشته شده است. حتی سمینارهای زیادی در خصوص این موضوع توسط استادهای متفاوت برگزار می‌شود؛ اما باید بدانید که هیچ جادو و معجزه‌ای برای افزایش فروش وجود ندارد. شما در ابتدا باید کسب‌ و کار، مشتریان و محصول خود را به طور کامل بشناسید و نیازهای مشتریان را به خوبی درک کنید. تا از طریق راه‌های مختلفی که وجود دارد به فروش بیشتر خود کمک کنید. درست است که روش‌های زیادی در این زمینه وجود دارد؛ اما ما در این مقاله سعی کردیم به 10 تا از بهترین روش‌های افزایش فروش کسب و کار اشاره کنیم. تا انتهای مقاله همراه ما باشید تا نکات مهم در این زمینه را مطالعه کنید.

1) مزیت رقابتی

به عنوان اولین روش از راه‌های افزایش فروش کسب و کار می‌خواهیم به ایجاد مزیت رقابتی اشاره کنیم که یک کار مهم و بسیار تاثیرگذار در فروش است. سعی کنید نسبت به رقبای خود برای مشتریان یک مزیت خاص و اضافه داشته باشید، تا افراد شما را انتخاب کنند. برای پیدا کردن این مزیت رقابتی می‌توانید کارها و فعالیت‌های شرکت‌های بزرگ دنیا که طرفداران زیادی دارند را بررسی کنید. این طرفداران حسی را از محصولات این کسی و کارها گرفته‌اند که هیچ‌جای دیگر نمی‌توانند آن را پیدا کنند. برای ایجاد این حس در بین مشتریان باید تلاش کنید. شما می‌توانید برای ایجاد مزیت رقابتی یک کار منحصربه فرد انجام دهید. به طور مثال: از یک روش جدید و منحصربه فرد یا با یک شعار خاص به تبلیغ محصولات و خدمات خود بپردازید، سعی کنید یک ادعا یا ویژگی داشته باشید که در هیچ شرکت دیگری پیدا نمی‌شود، یک خدمات رایگان و جالب برای مشتریان خود در نظر بگیرید.

2) نظرسنجی از مشتریان

سعی کنید در ارتباط با محصولات و خدمات خود تحقیق کنید، راجع به آن‌ها از مشتریان خود نظرشان را بپرسید. با این نظرسنجی می‌توانید، متوجه شوید کدام محصولات شما فروش بیشتری دارند، اگر محصول شما ایرادی دارد که می‌تواند باعث از دست دادن مشتریانتان شود از طریق این نظرسنجی می‌توانید متوجه شوید. آموزش افزایش فروش کسب و کار این کار باعث می‌شود بتوانید محصولات خود را ارتقاء بدهید و محصولات بعدی خود را طبق نیاز مشتری تولید کنید تا فروش بیشتری داشته باشید، بر تصمیم شما روی قیمت‌گذاری محصول تاثیرگذار خواهد بود. این نظرسنجی باعث می‌شود که شما با مشتریان خود تعامل داشته باشید و به آن‌ها این احساس رو بدید که نظرشان اهمیت دارد. این ارزش‌گذاری به مشتری باعث می‌شود که آن‌ها تبدیل به یک مشتری وفادار شوند.

3) حفظ مشتریان قدیمی

برای افزایش فروش با خیال راحت سعی کنید مشتریان ثابت و فعلی خود را حفظ کنید؛ زیرا این افراد تجربه یک بار خرید از شما را دارند و احتمال اینکه مجددا بخواهند از شما خرید کنند زیاد است. این افراد در گذشته تمایلشان را به خرید و استفاده از خدمات شما نشان داده‌اند و توانسته‌اند به شما اعتماد کنند. این افراد اگر تجربه خرید خوبی از شما داشته باشند می‌توانند با تبلیغ دهان به دهان باعث افزایش فروش شما نیز شوند. شما می‌توانید برای فروش به مشتریان فعلی خود شرایطی ویژه مثل تخفیف بیشتر در نظر بگیرید. این کار باعث می‌شود که افراد احساس خاص بودن پیدا کنند و نسبت به شما وفادار شوند. برای حفظ ارتباط با مشتریان قدیمی می‌توانید از خدمات باشگاه مشتریان، ایمیل مارکتینگ، اس ام اس استفاده کنید. سعی کنید در روزهای تولد یا مناسبت‌های خاص به آن‌ها تخفیف یا هدیه کوچکی بدهید. این کار  می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی در ذهن مخاطب بگذارد. طبق آمار بیشتر از 50% از فروش یک کسب و کار از طریق مشتریان فعلی آن است و احتمال فروش مجدد به این مشتریان نزدیک 60% است؛ درصورتی‌که متقاعد کردن یک مشتری جدید بین 5 تا 20% است. مشتریان ثابت و قدیمی راحت‌تر از مشتریان جدید هنگام خرید پول پرداخت می‌کنند. همانطور که می‌دانید طبق اصل معروف 80/20، 80% فروش شما از 20% مشتریانتان است. امیدوارم متوجه اهمیت حفظ مشتریان فعلی شده باشید.

4) آنالیز کردن رقبا

یک اصل مهم در افزایش فروش کسب و کار ، آنالیز کردن رقبا است. بررسی عملکرد آن‌ها باعث می‌شود، درهای جدیدی به روی کسب و کار شما باز شود و فرصت‌های جدیدی برای شما پیش آید. شناختن نقاط قوت و ضعف رقبا بر روی کسب و کار شما تاثیر مستقیمی خواهد داشت؛ زیرا از نقاط قوت آن‌ها می‌توانید برای فروش بیشتر درس بگیرید و با پرورش آن‌ها در کسب و کار خود موفق شوید. با استفاده از نقاط ضعفشان نیز می‌توانید فروش خودتان را بیشتر کنید. شما می‌توانید برای آنالیز رقبا به عنوان مشتری از خدمات و محصولات آن‌ها استفاده کنید تا نحوه برخورد با مشتری، نوع محصول، شرایط قیمت‌گذاری و ... را متوجه شوید. همچنین می‌توانید با بررسی سایت، شبکه‌های اجتماعی، نحوه تبلیغات از فعالیت‌های این شرکت برای تبلیغات و معرفی خود اطلاع پیدا کنید. دانستن این نقاط ضعف و قدرت بسیار به موفقیت شما کمک می‌کند.

5) طراحی سایت مناسب

در آینده نزدیک متوجه می‌شوید که فقط کسب و کارهایی به موفقیت می‌رسند که در دنیای دیجیتال فعالیت داشته باشند. در غیر این صورت فروشگاه‌های آفلاین از بین خواهند رفت. همانطور که می‌دانید امروزه استفاده از اینترنت همه گیر شده است و اکثر افراد خریدهای خود را از اینترنت و فروشگاه‌های آنلاین انجام می‌دهند. به خصوص بعد از آمدن ویروس کرونا و قرنطینه‌های طولانی که پیش آمد، طرفداران خرید آنلاین بیشتر شد. سعی کنید یک سایت مناسب با کسب و کار خود طراحی کنید و محصولات و خدمات خود را در آن ارائه دهید. اگر دقت داشته باشید اکثر افراد برای پیدا کردن سوالات خود یا محصول مورد نظرشان در گوگل جستجو می‌کنند؛ پس داشتن سایت به شما کمک می‌کند که اگر کسی شما را نشناسد، از طریق گوگل با سایت شما آشنا شود و از محصولات شما تهیه کند. شما می‌توانید با طراحی سایت و تولید محتوا با کمک سئو، جزو سایت‌های نتیجه اول گوگل باشید. سعی کنید سایتتان طراحی زیبایی نیز داشته باشد تا بتواند مخاطبین را به خود جذب کند. شما می‌توانید در هر بخش که طراحی می‌کنید یک فراخوان یا راه ارتباطی با خودتان را بگذارید، تا افراد با کلیک بر روی آن‌ها بتوانند با شما ارتباط برقرار  کنند.

6) استفاده از شبکه‌های اجتماعی

امروزه افراد زمان زیادی از روز خود را در جستجو و حضور در فضای مجازی می‌گذرانند. به همین علت این پلتفرم‌ها فضای مناسب برای نشان دادن، محصولات و خدمات شما است. امروزه پلتفرم‌های متفاوتی وجود دارند که شما می‌توانید با نوع محصولات یا خدماتی که دارید، از آن‌ها به عنوان بستر محتوا خود استفاده کنید. البته باید بدانید که فعالیت در هر کدام از این نرم افزارها متفاوت است. به طور مثال محتوایی که شما در تلگرام قرار می‌دهید را نمی‌توانید در اینستاگرام نیز بگذارید، زیرا هر کدام از آن‌ها به گونه‌ای متفاوت محتوا می‌پذیرند و مخاطبین متفاوتی نیز دارند. برای تولید محتوا درست و استفاده مناسب از این پلتفرم‌های شبکه اجتماعی می‌توانید از متخصصین در این زمینه استفاده کنید. شما می‌توانید اطلاعات فروشگاه‌ آنلاین خود را بر روی پروفایل شبکه‌های اجتماعی قرار دهید. تا اگر کسی با پروفایل شما روبه‌رو شد، بداند فعالیت و خدمات شما در چه زمینه‌ای است. از این فضا برای تبلیغات و فروش محصولات خود استفاده کنید این عالی‌ترین روش افزایش فروش کسب و کار است؛ زیرا مخاطبین زیادی در فضای مجازی وجود دارند. مطمئن باشید اگر استراتژی درستی داشته باشید و محتوای مناسبی تولید کنید. از این روش می‌توانید درآمد بسیاری جذب کنید.

7) ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ یک روش بازاریابی آنلاین است که از قدیم وجود داشته اما هنوز هم طرفداران زیادی دارد. خیلی از بازاریابان این روش بازاریابی را یکی از 4 روش بازاریابی اصلی می‌دانند. تحقیقات نشان می‌دهد، افراد زیادی از طریق ایمیل برای خرید اقدام می‌کنند. شما می‌توانید از ایمیل مارکتینگ برای تبلیغات یا حفظ مشتریان خود استفاده کنید. همچنین از طریق خبرنامه‌ها و پیام‌های خودکار می‌توانید با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید و تعامل خود را حفظ کنید. ایمیل می‌تواند کمک کند تا پیشنهادات و تخفیفات ویژه خود را به گوش مشتریان برسانید. طبق تحقیقات انجام شده بیشتر از 90% کسانی که از اینترنت استفاده می‌کنند، حداقل یک اکانت ایمیل دارند. اما هنوز تعداد زیادی از افراد در شبکه‌های اجتماعی فعالیت ندارند، پس استفاده از ایمیل مارکتینگ بسیار می‌تواند در افزایش فروش کسب و کار کمک کند.

8) نشان دادن رضایت مشتریان

از آنجایی که متاسفانه برخی از افراد از این امکانات شبکه‌های اجتماعی برای کلاهبرداری از افراد استفاده کرده‌اند، ممکن است خیلی از کاربران نتوانند راحت در دنیای دیجیتال اعتماد کنند، اما راه‌حل‌هایی برای حل کردن این مسئله و چالش وجود دارد. روش های افزایش فروش کسب و کار یکی از این راه‌حل‌ها نشان دادن رضایت مشتریان قبلی به مشتریان جدید است. برای این کار شما می‌توانید از رضایت افراد ویدیو ضبط کرده و در سایت یا فضای مجازی خود قرار دهید تا مشتریان جدید بتوانند آن را ببینند. در این صورت افراد جدید تردید کمتری برای اعتماد کردن به شما دارند و این مسئله باعث افزایش فروش شما می‌شود.

9) تولید محتوا ویدیویی

امروزه محتوای ویدیویی طرفداران زیادی پیدا کرده است. کاربران در دنیای اینترنت هر روزه بیشتر از قبل به دنبال تماشای محتوای ویدیویی هستند. به همین علت استفاده از ویدیوهای با کیفیت باعث افزایش فروش شما خواهد شد. شما می‌توانید از پشت صحنه تولید محصول یا ارائه خدمات، خود محصول، شرایط فروش ویدیو تهیه کرده و در شبکه‌های مجازی خود قرار دهید، تصویر همواره تاثیر بیشتری بر روی ذهن مخاطب می‌گذارد. طبق تحقیقات انجام شده نزدیک 50% از افراد زمانی که یک ویدیو شرح محصول را می‌بینند، تمایل بیشتری برای خرید یک محصول دارند. البته برای اینکه نتایج بهتری بتوانید بگیرید، بهتر است از ایده‌های منحصر به فرد و خاص استفاده کنید.

10) ارائه خدمات متفاوت

گاهی بهتر است به‌جای تمرکز بر روی افزایش فروش کسب و کار تمرکز خود را بر روی نحوه ارائه خدمات یا محصولات بگذارید. سعی کنید نیاز مشتریان را پیدا کنید و طبق آن خدمات خود را ارائه دهید تا با حفظ مشتریان بتوانید، فروش خود را نیز افزایش دهید. از تکنیک‌هایی که می‌توانید برای ارائه خدمات بهتر استفاده کنید. می‌توانید برای ارائه خدمات بهتر به دیگران از مشاوره دادن،  اطلاعات مفید راجع به محصولات به صورت رایگان استفاده کنید. می‌توانید از یک سری پشتیبان قوی در کسب و کار خود استفاده کنید تا افراد بیشتری در این زمینه استفاده کنند. سعی کنید برای ارائه محصولات از شخصی سازی یا ایجاد خلاقیت بیشتر استفاده کنید. در این مقاله به 10 روش افزایش فروش کسب و کار اشاره کردیم. جمع‌بندی در سرتاسر دنیا و در هر کسب و کاری هزاران روش برای افزایش فروش وجود دارد که ما در این مقاله تنها به 10 تا از آن‌ها اشاره کردیم. نکته‌ای که وجود دارد، این است که باید سعی کنید، فروش خود را به خلاقانه‌ترین شکل ممکن انجام دهید تا فروش بیشتری داشته باشید. اینکه چه روشی برای شما مناسب‌تر است، کاملا به نوع محصول یا خدمات شما دارد. مطمئن باشید که افزایش فروش یک شبه و با معجزه افزایش پیدا نمی‌کند، شما برای افزایش فروش باید از خلاقیت، مهارت متخصصین و یک استراتژی درست استفاده کنید. سعی کنید ابزارها را به درستی بشناسید و اهداف درستی برای کسب و کار خود انتخاب کنید.
5 / 0
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

0 / 5. 0

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید