ویژگی های یک سخنران حرفه ای

ویژگی سخنران حرفه ای | اصولی که باید بدانید!

حسین رمضان نیا
مهر ۱۹, ۱۴۰۱ / 9 دقیقه مطالعه

ویژگی سخنران حرفه ای | اصولی که باید بدانید!

سخنرانی یکی از مهارت‌هایی است که می‌تواند به افراد کمک کند پیام‌های مورد نظر خود را به بهترین شکل انتقال دهند و بر مخاطبان خود تاثیر بگذارند. سخنرانانی که می‌خواهند در این مسیر موفق باشند باید به پرورش برخی از ویژگی‌های کلیدی توجه داشته باشند. پرورش این ویژگی‌ها باعث می‌شود تا شخصیت آنها رشد داشته باشد و به سطحی برسند که بتوانند دیگران را تحت تاثیر قرار دهند. تمامی سخنرانان حرفه‌ای در سراسر دنیا تلاش می‌کنند تا شخصیت خود را به یک شخصیت قوی و مستقل تبدیل کنند. البته باید بدانید این کار یک شبه اتفاق نمی‌افتد و افراد باید با تمرین و ممارست در این زمینه به رشد و توسعه فردی برسند. در ادامه تلاش می‌کنیم به ویژگی سخنران حرفه‌ای بپردازیم.

اعتماد به نفس بالا

اولین ویژگی سخنران حرفه ‌ای اعتماد به نفس بالاست. اما باید بدانید منظور از اعتماد به نفس بالا اعتماد به نفس کاذب نیست. برخی از افراد فکر می‌کنند هر کاری که انجام می‌دهند درست است و هرگز برای کارهای اشتباه خود از دیگران معذرت خواهی نمی‌کنند. این رفتار دقیقا برعکس ویژگی است که ما در اینجا به عنوان اعتماد به نفس در نظر می‌گیریم. سخنرانی که به خود و سخنانش اعتماد دارد هرگز دچار تزلزل نمی‌شود و در صورت بروز اشتباه به سرعت آن را می‌پذیرد. برای اینکه سخنران بتواند به این حد از اعتماد به نفس برسد، باید به خود و توانایی‌هایش اطمینان کامل داشته باشد. سخنران حرفه‌ای تلاش می‌کند تا نقاط ضعف و قوت خود را بشناسد و آنها را تقویت کند. افزایش اعتماد به نفس به طور مثال، تصور کنید یک سخنران زمانی که می‌خواهد سخنرانی خود را شروع کند دچار اضطراب می‌شود. بروز اضطراب قبل از سخنرانی می‌تواند به طور مستقیم بر اعتماد به نفس او اثر بگذارد. این ویژگی یکی از نقاط ضعف اوست که آن را شناسایی کرده است و باید برای رفع آن اقدام کند. این سخنران می‌تواند تکنیک‌های کنترل اضطراب را بیاموزد و خودش را در مسیر رشد قرار دهد. به همین دلیل،  همانطور که در ابتدای متن به آن اشاره کردیم، اعتماد به نفس ویژگی‎ سخنران حرفه ای است که با تقویت جنبه‌های مختلف شخصیتی بدست می‌آید ( اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در این زمینه داشته باشید، می‌توانید مقاله افزایش اعتماد به نفس و عوامل موثر بر آن را مطالعه کنید).

وقت‌شناسی

تصور کنید به یک سخنرانی رفته‌اید و سخنران 30 دقیقه دیر می‌رسد. چه حسی دارید؟ بی‌شک، احساس می‌کنید این فرد نمی‌تواند اطلاعات مفیدی را برای شما داشته باشد و مطالبی را که بیان می‌کند بی‌فایده هستند. همچنین، این مسئله می‌تواند اثربخشی تمامی سخنان و اطلاعاتی را که سخنران تمایل داشته است در طول سخنرانی به مخاطبانش انتقال دهد، از بین می‌برد. به همین دلیل، وقت شناسی ویژگی سخنران حرفه ای است که باید تلاش کند آن را در تمامی جنبه‌های زندگی‌اش به کار ببرد.

برقراری ارتباط چشمی

تعامل مثبت و سازنده با مخاطبان ویژگی سخنران حرفه ای است. ارتباط چشمی یکی از موثرترین روش‌هایی است که می‌تواند اثربخشی مطالب سخنرانان را افزایش دهد. اگر سخنران نتواند این ارتباط را با مخاطبانشان برقرار کند اثربخشی سخنانش کاهش می‌یابد. برخی از سخنرانان که هنوز این تکنیک را نیاموخته‌اند یا هرگز به مخاطبانشان نگاه نمی‌کنند که این امر باعث می‌شود مخاطبان به سخنان آنها توجه نداشته باشند و یا تنها بهگ گروه خاصی از مخاطبان نگاه می‌کنند که در این صورت دو دستگی در میان مخاطبان به وجود می‌آید (اگر می‌خواهید اطلاعات کافی در این زمینه بدست بیاورید، می‌توانید مقاله مهارت برقراری ارتباط موثر با دیگران چیست؟ را مطالعه کنید).

سخنرانی یک‌دست و بی‌نقص

شاید اکنون برای شما این سوال پیش بیاید منظور از سخنرانی یک‌دست که به عنوان ویژگی سخنران حرفه ای شناخته می‌شود چیست! بهتر است بدانید منظور از سخنرانی یک‌دست همان سخنرانی بدون تپق است. زمانی که مخاطبان در حال شنیدن سخنان شما هستند، پس از مدتی تنها بر صدای شما تمرکز دارند. اگر این صدا بتواند از قدرت خود به خوبی استفاده نماید و گاهی اوج گیرد و گاهی پایین بیاید بر مخاطبانش تاثیر خوبی می‌گذارد. همچنین، سخنران باید بر نحوه تلفظ واژه‌ها تسلط کافی داشته باشد و هر گونه تپق زدن را از حرف زدن خود بزداید. بی‌شک، تمرین قبل از سخنرانی یکی از تکنیک‌‌هایی است که به افراد کمک می‌کند سخنرانی یک‌دستی داشته باشند.

ظاهر شیک و آراسته

ویژگی سخنران حرفه ای ظاهر شیک و آراسته اوست. بهتر است بدانید زمانی که سخنرانان در حال سخنرانی هستند، مخاطبان آنها را زیر نظر می‌گیرند و تمامی جزییات ظاهری سخنران را به ذهن می‌سپارند. همچنین، بسیاری از مخاطبان به طور ناخودآگاه از سخنران الگوبرداری می‌کنند. به همین دلیل، سخنران باید در وضعیتی باشد که به عنوان یک الگو خوب برای مخاطبان خود به نظر برسد. این ویژگی سخنران حرفه ای بسیار مهم است و تمامی سخنرانان باید به آن توجه داشته باشند. ظاهر شیک و آراسته برای سخنرانی به طور مثال، تصور کنید شما به عنوان یک سخنران انگیزشی می‌خواهید در جمع دانشجویان صحبت کنید. دانشجویان از جمله قشرهایی هستند که می‌خواهند فردی که در حال سخنرانی برای آنهاست از تمامی جهات ایده‌آل باشد. اگر شما با لباس ورزشی به سخنرانی بروید، آیا می‌توانید بر مخاطبان خود اثر بگذارید؟! بی‌شک، پاسخ شما به این سوال منفی است.

استفاده از زبان بدن

شاید برای شما جالب باشد که بدانید استفاده از زبان بدن نقش بسیار مهمی در درگیر کردن مخاطبان دارد. تصور کنید شما به دو سخنرانی رفته‌اید. در سخنرانی الف، سخنران در یکجا می‌ایستد و تنها صحبت می‌کند و در سخنرانی ب، سخنران از دست‌هایش به خوبی استفاده می‌نماید. راه می‌رود و مخاطبان را در طول صحنه به دنبال خود می‌کشد. کدام سخنرانی اثربخش‌تر است؟ بی‌شک، پاسخ تمامی افراد سخنرانی ب خواهد بود. استفاده از زبان بدن ویژگی سخنران حرفه ای است و سبب می‌شود تا سخنران بتواند نکات مورد نظر خود را به خوبی به مخاطبانش انتقال دهد.

 هدایت کردن سخنرانی

ویژگی سخنران حرفه ای این است که می‌داند سخنرانی‌اش را چگونه هدایت کند و یک سخنرانی جذاب را ایجاد نماید. سخنرانان حرفه‌ای در سراسر دنیا سخنرانی‌هایشان را با یک شروع جذاب آغاز می‌کنند و تلاش می‌کنند از همان ابتدا یخ مخاطبان خود را بشکنند. سپس، سخنرانی‌شان را در قالب داستان ادامه می‌دهند. همچنین، با سوال و جواب تلاش می‌کنند تا مخاطبانشان را درگیر کنند و سپس با یک پایان جذاب سخنرانی‌شان را به پایان می‌رسانند. این الگوی سخنرانی باعث می‌شود مخاطبان در پایان حس خوبی داشته باشند و تمامی مطالب را به ذهن بسپارند.

ارتباط صمیمی با مخاطبان

سخنرانی یک جلسه رسمی خواستگاری نیست که شما به سختی با اطرافیان خود ارتباط برقرار کنید. ویژگی سخنران حرفه ای ارتباط صمیمی با مخاطبان است و باعث می‌شود تا مخاطبان احساس کنند که در یک محیط دوستانه قرار گرفته‌اند. از لحاظ علمی، زمانی که مغز احساس کند در یک محیط پر از آرامش و صمصمی قرار دارد، بهتر می‌تواند مطالب را بیاموزد و این ویژگی سخنران حرفه ای باعث می‌شود تا اثربخشی سخنان آن فرد افزایش پیدا کند. ارتباط صمیمی در سخنرانی

آمادگی کامل

تصور کنید به یک سخنرانی می‌روید که سخنران اسلایدهای مناسب را آماده نکرده است و در بین جلسه سخنرانی تلاش می‌کند تا به دنبال اسلایدهای مرتبط با سخنرانی بگردد. این امر باعث می‌شود تا مخاطبان احساس کنند آن سخنران آمادگی کامل را برای سخنرانی ندارد و حس بدی در مخاطبان به وجود می‌آید. ویژگی سخنران حرفه ای آمادگی کامل قبل از شروع سخنرانی است. او باید تمامی لوازم مورد نیاز خود را آماده کرده باشد و در طول سخنرانی هر جا که لازم بود از آنها استفاده کند. بسیاری از مخاطبان به این موضوع اشاره می‌کنند این ویژگی سخنران حرفه ای احترام به مخاطبان است.

تمرین و ممارست

بهتر است بدانید تمرین و ممارست بخشی از زندگی هر فردی است و حتی حرفه‌ای ترین سخنرانان نباید تمرین کردن را کنار بگذارند. تمرین زیاد و تلاش برای رشد یافتن ویژگی سخنران حرفه ای است. تمامی سخنرانان ( حتی آن دسته از کسانی که بیش از یک دهه است در مجامع عمومی سخنرانی می‌کنند) باید قبل از هر سخنرانی تمرین کافی داشته باشند و خود را برای سخنرانی آماده سازند.

خوشرو

خوشرو بودن ویژگی سخنران حرفه ای است. هیچ کس تمایل ندارد با کسی تعامل داشته باشد که عبوس است و تمایل ندارد با دیگران ارتباط برقرار کند. سخنران باید با اطرافیان خو ارتباطات موثر برقرار کند و از نظر شخیصتی آنها را تحت تاثیر قرار دهد. به همین دلیل، سخنرانان حرفه‌ای پس از پایان یافتن سخنرانی‌های خود وارد جمع مخاطبانشان می‌شوند و با آنها ارتباط برقرار می‌کنند. در سخنرانی خوشرو باشید

انتقاد پذیر

سخنرانان حرفه‌ای دنیا با روی باز انتقادات را می‌پذیرند و در صورتی که آن انتقادات وارد باشند، جهت اصلاح خود از آنها استفاده می‌نمایند. در واقع، این ویژگی سخنران حرفه ای باعث می‌شود تا در میان طرفدارانش محبوب شود و افراد می‌توانند تعاملات سازنده‌ای را با سخنران برقرار کنند. سخن پایانی تا بدینجا تلاش کردیم اطلاعات کاملی را در مورد انواع ویژگی سخنران حرفه ای در اختیار شما قرار دهیم. همانطور که متوجه شده‌اید یک سخنران حرفه‌ای ویژگی‌های متعددی دارد که از میان آنها می‌توان به اعتماد به نفس بالا، وقت شناس بودن، توجه به ظاهر، استفاده از زبان بدن، ارتباط چشمی با مخاطبان، قابلیت هدایت سخنرانی و استفاده به‌موقع و مناسب از وسایل کمکی مانند اسلایدها اشاره کرد. سخنرانان حرفه‌ای انتقاد پذیر هستند و تلاش می‌کنند تا برای رشد خود تلاش کنند. شاید بتوان گفت عدم ایستایی و تلاش برای تغییر ویژگی سخنران حرفه ای است و کسانی که این صفت را در خود تقویت می‌کنند می‌توانند به سخنرانان حرفه‌ای  و بین‌المللی تبدیل شوند.
5 / 0
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

0 / 5. 0

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید