داستان برند نوکیا

داستان برند نوکیا

حسین رمضان نیا
خرداد ۷, ۱۴۰۲ / 6 دقیقه مطالعه

داستان برند نوکیا

داستان برند نوکیا یکی از جذاب‌ترین داستان‌هایی است که در عرصه کارآفرینی در دنیا دیده می‌شود. نوکیا یک شرکت فنلاندی است که بیش از 1.5 قرن تاریخچه دارد. امروزه، پایگاه اصلی این برند در شهر اسپو در فنلاند قرار گرفته است و رتبه 415 از بزرگترین شرکت‌های معروف فورچن 500 را بدست آورده است. این برند در صنایع زیادی فعالیت داشته است که امروزه به دلیل فروش تلفن همراه شناخته شده است. در داستان برند نوکیا به این مطلب بر می‌خوریم که این برد در قرن بیستم و با پا گرفتن صنایع مخابراتی وارد بازار شد و پس از آن توانست به یک برند قدر در این زمینه تبدیل شوند.

نوکیا در چه سالی تاسیس شد؟

در داستان برند نوکیا متوجه می‌شویم که این برند در سال 1865 تاسیس شد و فعالیت اولیه آن تولید تخته‌های فیبری توسط یک مهندس معدن فنلاندی سوئدی است. فردیک ایدستام ( مهندس معدن) یک سال بعد و در سال 1868 کارخانه دیگری را در شهر نوکیا فنلاند تاسیس کرد که در نزدیکی منابع آبی قرار داشت و نام برند نوکیا سه سال بعد بر روی این کارخانه گذاشته شد. این کارخانه در زمینه تولید محصولات لاستیکی فعالیت داشت و فعالیت خود را با رهبری شخصی به نام پولون که یک تاجر بزرگ فنلاندی بود ادامه داد. پس از آن این شرکت فعالیت خود را در زمینه تولید کابل الکتریکی، تلفن و تلگراف شروع کرد.

در داستان برند نوکیا این مسئله وجود دارد که جنگ جهانی اول و دوم آسیب‌های زیادی را به این برند وارد کرده است. در جنگ جهانی اول این برند در آستانه ورشکستگی قرار داشت و همین امر باعث شد که شراکت خود را با تاجر فنلانی به نام پولون ادامه دهد. پس از آنکه جنگ جهانی دوم به پایان رسید، کارخانه نوکیا که در زمینه تولید کابل فعالیت داشت برای غرامت جنگی کابل به جماهیر شوروی صادر می‌کرد. اما باید بدانید این تبادلات نوکیا را برای تصاحب بازارهای بزرگ آماده کرد.

بزرگ شدن برند نوکیا

سال 1967 یک سال بسیار مهم در داستان برند نوکیا است. سه شرکتی که با یکدیگر فعالیت داشتند ادغادم شدن و شرکت بزرگی با نام Nokia Corporation را تشکیل دادند. این شرکت در چند زمینه فعالیت داشت که به شرح زیر هستند:

  • جنگل‌داری
  • تولید کابل
  • تولید محصولات لاستیکی و الکترونیک
  • ورود به صنعت مخابرات و شبکه

بهتر است بدانید مسئله مهم دیگری در داستان برند نوکیا به چشم می‌خورد. این برند در زمینه تولید محصولات نظامی نیز فعالیت داشت و تجهیزاتی را برای نیروهای نظامی تولید می‌کرد. از تولیدات این برند در زمان جنگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دستگاه پیام‌رسانی رمزنگاری‌شده‌ی Sanomalaite M/90
  • ماسک ضد گاز M61

داستان برند نوکیا

گسترش بازار توسط برند نوکیا

کری کایرامو از جمله مدیران موفق و تاثیرگذار در داستان برند نوکیا است که توانست تغییرات زیادی را در کسب‌وکارش ایجاد کند. زمانی که او مدیریت را بر عهده داشت فنلاند به یک قطب فناوری شمال اروپا تبدیل شده بود. زیرا در زمان این مدیر شرکت‌های زیادی به زیرمجموعه‌های نوکیا اضافه شدند. شرکت‌های خریداری شده توسط برند نوکیا به شرح زیر هستند:

  • شرکت تولید تلویزیون Salora در سال ۱۹۸۴
  • شرکت تولید محصولات الکترونیکی و کامپیوتر Luxor AB در سال ۱۹۸۵
  • شرکت فرانسوی تولیدکننده‌ تلویزیون Oceaninc در سال ۱۹۸۷

این خریدها باعث شد که نوکیا به عنوان یک برند بزرگ در زمینه تولیدکننده تلویزیون در اروپا شناخته شود.

ورود به بخش گوشی‌ها تلفن همراه

همانطور که در داستان برند نوکیا و در ابتدای این متن به آن اشاره کردیم امروزه برند نوکیا به دلیل گوشی‌های تلفن همراهش شناخته می‌شود. در دهه 90 میلادی، این برند شرکت تولید گوشی موبایل Mobira  را خریداری کرد.این شرکت در سال 1981 اولین شبکه سلولار بین‌المللی و سیستم رومینگ بین‌المللی را راه‌اندازی کرد. اولین محصول این برند موبیرا است است که طراحی بسیار خاص و زیبایی داشت.

 موبیرا تاکمن محصول دیگر برند نوکیا بود که قابلیت‌های بیشتری در مقایسه با گوشی موبیرا داشت. مدیران آن زمان در برند نوکیا علاقه‌ای به تولید گوشی‌های هوشمند نداشتند و تصور می‌کردند تولید گوشی‌های هوشمند یک کار بلندپروازنه‌ای است که تنها در فیلم‌های جیمز باند شاهد آن هستیم. اما این برند وارد بازار گوشی شد و به موفقیت‌های زیادی رسید.

دهه طلایی در داستان برند نوکیا

سال 2010 بهترین دهه در داستان برند نوکیا است. در سال 2005، این شرکت یک قرار داد بسیار خوب با شرکت تولید لنز آلمانی به نام کارل زایس امضا کرد و گوشی‌های خود را با دوربین‌های بسیار حرفه‌ای به بازار عرضه کرد. این گوشی‌ها تحت برند N تولید می‌شدند و گوشی‌های N95 و N82 از تولیدات اولیه این برند بودند.

سقوط و پسرفت در داستان برند نوکیا

متاسفانه دهه 2020 هرگز دهه خوبی برای داستان برند نوکیا نبود و تولید گوشی‌ها به اعتبار آن آسیب‌های زیادی وارد کرد. در این سال‌ها برندهای پر نفوذی مانند اپل و گوگل در حال رشد بودند. برندهای دیگری نیز مانند سونی اریکسون و سامسونگ نیز اکوسیستم سیمبین را در تولید گوشی‌های خود کنار گذاشتند و وارد تولید گوشی‌های اندروید شدند.

فروش موبایل به مایکروسافت

در این سال‌ها در داستان برند نوکیا شاهد تغییرات استراتژی هستیم و این برند در پایان مجبور شد بخش موبایل خود را به مایکروسافت بفروشد. در نتیجه، تمرکز نوکیا به سمت زیرساخت‌های دیگر مانند مخابرات و شبکه معطوف شد. امروزه، برند نوکیا دیگر مانند سابق فعال نیست و بخش زیادی از بازار را از دست داده است. شاید در آینده این برند دوباره فعالیت خود را آغاز کند و به نقطه اوج خود برسد. باید ببینیم آینده بازار چه سرنوشتی را برای برند نوکیا رقم می‌زند.

سخن پایانی

تا به اینجا تلاش کردیم اطلاعات کاملی را در مورد داستان برند نوکیا در اختیار شما قرار دهیم. همانطور که متوجه شده‌اید برند نوکیا یک امپراطوری بسیار بزرگ است که در زمینه‌های متعددی فعالیت داشته است و توانسته است حدود یک قرن به یک برند بزرگ تبدیل شود. اگر به داستان برند نوکیا توجه کنید متوجه می‌شوید برخی از موضوعات در کسب‌وکار ها مهم هستند و این برند در زمان بزرگ شدن و رشد کردن استراتژی ‌های مشخصی نداشت. در واقع، توسعه فردی در کسب و کار از جمله اموری هستند که تمامی برندها باید به آن توجه داشته باشند.

5 / 0
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

0 / 5. 0

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید