داستان برند مک دونالد

داستان برند مک دونالد

حسین رمضان نیا
اردیبهشت ۲۶, ۱۴۰۲ / 6 دقیقه مطالعه

داستان برند مک دونالد

داستان برند مک دونالد که یکی از بزرگترین فست‌فودهای زنجیره‌ای در سراسر دنیاست، بسیار جذاب و دوست داشتنی است. اولین شعبه آن توسط دو بردار به نام‌های ریچارد و موریس مک دونالد در کالیفرنیا و در سال 1948 راه‌اندازی شد. این رستوران غذاهای متنوعی از جمله همبرگر، چیزبرگر و سیب زمینی سرخ‌کرده را به مشتریان خود عرضه می‌داد. این غذاها در مدت زمان بسیار کوتاه تهیه می‌شدند و طعم بسیار خوبی داشتند. لوگوی اولیه این رستوران همبرگری بود که یک کلاه سرآشپزی بر سر داشت ( و نام آن اسپیدی بود). اما بعدها این لوگو تغییر کرد و در پایان به یک M بزرگ تبدیل شد. بهتر است بدانید مک دونالد امروزه بیش از 36900 شعبه در جهان دارد و همین امر استراتژی‌های هوشمند این برند را نشان می‌دهد.

آغاز برند مک دونالد

داستان برند مک دونالد از آنجا آغاز می‌شود که خانواده مک دونالد از منچستر برای تجربه زندگی جدید به هالیوود رفتند. ریچارد و موریس که به دنبال کسب درآمد بودند، کار خود را به عنوان عوامل پشت صحنه در استودیو ساخت فیلم آغاز کردند. پاتریک مک دونالد ( پدر آنها) یک کیوسک تهیه غذا در نزدیکی فرودگاه کالیفرنیا راه‌اندازی کرد تا بتواند به تامین خانواده‌اش کمک کند.

در منو این رستوران تنها ساندویچ هات داگ به چشم می‌خورد و قیمت آن بسیار مقرون‌به‌صرفه بود. ریچارد و موریس این کیوسک ساندویچ‌فروشی را جابه‌جا کردند و به سن برناردیو کالیفرنیا رفتند و رستورانی با نام McDonald's Bar-B-Que را راه‌اندازی کردند. در منو رستوران آنها 25 نوع غذا وجود داشت که بیشتر آنها کباب بود. این قسمت در داستان برند مک دونالد بسیار جالب است که رستورانشان به گونه‌ای بود که مردم داخل ماشین بودند و پیش‌خدمت‌ها سفارش می‌گرفتند.

سود حاصله از همبرگر

یکی از مواردی که در داستان برند مک دونالد برجسته است انتخاب استراتژی‌های هوشمندانه است.  برادران مک دونالد متوجه شدند همبرگر بیشترین سود را برای آنها دارد. در نتیجه، آنها منو خود را تغییر دادند و این آیتم‌ها را به آن افزودند: همبرگر، چیزبرگر، چیپس سیب‌زمینی، قهوه، نوشیدنی‌های بدون الکل و کیک سیب. این تغییر باعث شد که رستوران آنها به یک رستوران شناخته‌شده تبدیل شود. چیسی که در این منو وجود داشت به زودی تغییر کرد و جای خود را به سیب زمینی سرخ کرده داد. همچنین، بخش دیگری که در داستان برند مک دونالد به چشم می‌خورد این است که آنها اولین رستوران سلف سرویس را راه‌اندازی کردند و دیگر در داخل ماشین سفارش نمی‌گرفتند.

داستان برند مک دونالد

دادن حق امتیاز به دیگران و احداث شعب دیگر

در داستان برند مک دونالد به بخشی می‌رسیم که استراتژی‌های هوشمندانه آنها باعث شد آوازه رستوران در سراسر آمریکا بپیچد و همین امر سبب شد که آنها به این فکر بیافتند که امتیاز احداث شعب دیگر را به دیگران بدهند. در سال 1953، این فکر عملی شد و نیل فاکس که توزیع کننده شرکت نفت جنرال بود اولین شخصی بود که برای خرید حق امتیاز مک دونالد اقدام کرد. پس از آن راجر ویلیماز و بردت لاندن برای اینکار پیشقدم شدند. شعبه این دو فرد امروزه قدیمی‌ترین شعبه مک دونالد در آمریکا است.

راه‌اندازی شعبات مک دونالد در ایالت‌های دیگر آمریکا

در سال 1954، ری کراک که در زمینه فروش مخلوط‌کن‌های میلک شیک فعالیت داشت به این رستوران رفت تا ببینید بردران مک دونالد از این دستگاه‌ها برای چه موردی استفاده می‌کنند. در همانجا او به برادران مک دونالد پیشنهاد داد که شعب خود را در ایالت‌های دیگر آمریکا راه‌اندازی کنند. با اینکه برادران مک دونالد در این زمینه  دو دل بودند، اما کراک آنها را قانع کرد و در پایان مدیریت و مسئولیت شعبات مک دونالد را در ایالت‌های دیگر بر عهده گرفت.  قراردادی میان این دو نفر عقد شد که بر اساس آن نیمی از سود هر فروش به برادران مک دونالد تعلق می‌گرفت. اولین شعبه این رستوران در شیکاگو افتتاح گردید و در طرح رستوران از رنگ‌های زرد، سفید، قهوه‌ای تیره و قرمز استفاده شد. استفاده از قدرت رنگ‌ها در داستان برند مک دونالد بسیار برجسته است.

استفاده از تبلیغات، نقطه عطفی در داستان برند مک دونالد

کراک در داستان برند مک دونالد به تبلیغات اهمیت زیادی می‌داد و تلاش می‌کرد فروش محصولات را بالا ببرد. به همین دلیل، از کمپین‌های تبلیغاتی استفاده کرد و همین امر باعث شد فروش مک دونالد افزایش پیدا کند. در سال 1961، سهم بردران مک دونالد به  207 میلیون دلار رسیده بود و به زودی این شرکت به یکی از موفق‌ترین رستوران‌های زنجیره‌ای کشور آمریکا تبدیل شد. امروزه، همبرگرهای مک دونالد نیز بسیار خوش طعم هستند و هنوز کسانی که به دنبال غذاهای فست فود خوش طعم هستند برند مک دونالد را گزینه اول و آخر خود می‌دانند. در ادامه تبلیغات، برند مک دونالد از یک دلقک با موهای قرمز استفاده کرد و همین امر باعث شد که کودکان مک دونالد را برند محبوب خود بدانند.

رستورانی بدون نیاز به پیاده شدن از ماشین

یکی از دلایل موفقیت داستان برند مک دونالد توجه به پیاده‌سازی ایده‌های خلاقانه است. آنها در سال 1975 اولین رستورانی را افتتاح کردند که مشتریان بتوانند بدون پیاده‌شدن از ماشین سفارش خود را ثبت کنند. این رستوران در آریزونا  افتتاح شد و هیجان زیادی را در میان مشتریان به وجود آورد. مشتریان می‌توانستند در عرض 50 ثانیه و یا کمتر در حالی که در ماشین بودند غذای خود را دریافت کنند. این سرویس بسیار محبوب بود و به زودی در شعب دیگر مک دونالد اجرا شد. توجه به اهمیت این برند در پیاده‌سازی استراتژی‌های شاد برای کودکان، برند مک دونالد در تاریخ آمریکا ثبت گردید.

سخن پایانی

تا به اینجا تلاش کردیم اطلاعات کاملی را در مورد داستان برند مک دونالد در اختیار شما قرار دهیم. همانطور که متوجه شده‌اید چیزی که در داستان برند مک دونالد به چشم می‌خورد و به عنوان نقطه عطفی در موفقیت این برند به شمار می‌رود انتخاب استراتژی‌های هوشمندانه است. این مسئله در کسب و کار و توسعه فردی اهمیت زیای دارد. کسانی که می‌خواهند کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کنند باید مطالعه داستان‌های برندهای متفاوت را مد نظر قرار دهند و تلاش کنند نکات مثبت آنها را انتخاب نمایند. این مسئله باعث می‌شود که به زودی به موفقیت برسند و برند خود را به یک برند موفق تبدیل نمایند.

5 / 5
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

5 / 5. 1

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید