داستان موفقیت برند ایکیا (IKEA)

داستان موفقیت برند ایکیا (IKEA)

حسین رمضان نیا
بهمن ۱۶, ۱۴۰۱ / 7 دقیقه مطالعه

داستان موفقیت برند ایکیا (IKEA)

برند ایکیا، برندی لوکس و لاکچری، که شنیدن آن حس خوشی را در تمامی افراد به وجود می‌آورد. اگر شما جز آن دسته افرادی هستید که به دکوراسیون اطراف خود اهمیت می‌دهید و می‌خواهید از بهترین محصولات برای زیبایی و چیدمان محیط خود استفاده نمایید، بی‌شک با این برند آشنایی دارید. ایکیا توانسته است در سراسر دنیا به یک برند محبوب و دوست‌داشتنی تبدیل شود و زمانیکه محصولات آن در خانه و یا محیط کار مورد استفاده قرار می‌گیرند درخشش زیادی را با خود به همراه می‌آورند. شاید برای شما جالب باشد که بدانید داستان موفقیت برند ایکیا بسیار پرفراز و نشیب است و این برند همواره تلاش کرده است نیازهای کاربران را مد نظر قرار دهد.

معرفی برند ایکیا

بهتر است داستان موفقیت برند ایکیا را از معرفی این برند آغاز کنیم. برند ایکیا یک برند سوئدی و چند ملیتی است که کار خود را در 28 ژوئن 1943 در سوئد آغاز کرد. بنیان‌گذار این برند یک پسر 17 ساله سوئدی به نام ایگنوار کمپراد است. کمپراد سرمایه اولیه این کار را از پولی که پدرش به دلیل موفقیت تحصیلی به او داده بود، بدست آورد. محصولات اولیه ایکیا شامل انواع خودکار،کیف پول، قاب عکس، ساعت، جواهرات و جوراب بود. چیزی که باعث شد در آینده برند ایکیا به یک برند موفق تبدیل شود، تمرکز او بر تولید محصولات آماده و قابل مونتاژ بود که بر اساس نیازهای کاربران طراحی شده بودند و بسیار چشم‌نواز به نظر می‌رسیدند.

تولید محصولات مدرن

در قرن بیست‌ویکم پیشرفت تکنولوژی باعث شده است کاربران به دنبال وسایلی باشند که در عین زیبایی و بهره‌وری از تکنولوژی به سادگی قابل استفاده باشند. این چیزی است که در داستان موفقیت برند ایکیا به چشم می‌خورد. برند ایکیا تلاش می‌کند مدرن‌ترین مبلمان و محصولات تزیینی را به بازار عرضه کند و همین امر باعث شده است مد نظر قرار گیرد.

محافظت از طبیعت، نقطه عطف در موفقیت برند ایکیا

زمانی که صحبت از داستان موفقیت یک برند می‌شود همه افراد به دنبال نقطه عطفی هستند که به رشد این برند کمک کرده است. اگر بخواهیم به نقطه عطف در داستان موفقیت برند ایکیا اشاره کنیم باید احترام این برند به طبیعت را مد نظر قرار دهیم. با توجه به این موضوع که چوب سرمایه گرانبهایی است و در آن زمان صنایع مبلمان‌سازی از چوب برای ساخت مبلمان استفاده می‌کردند (البته هنوز نیز از چوب برای ساخت مبلمان استفاده می‌شود) برند ایکیا استفاده از چوب را کنار گذاشت و نئوپان را در تولید مبلمان و محصولاتش مورد توجه قرار داد.

داستان موفقیت برند ایکیا، داستانی از جاودانگی

این مسئله سبب شد تمامی انجمن‌های دوستدار محیط زیست به سمت این برند کشیده شوند و امروزه برند ایکیا به یک برند مهم در سراسر دنیا تبدیل شده است.

اولین فروشگاه مستقل برند ایکیا

برند ایکیا اولین فروشگاه مستقل مبلمان خود را در کشور سوئد و در شهر المهولت به مسافت 6300 متر مربع برپا کرد و به عنوان بزرگترین بازار مبلمان در اسکاندیناوی شناخته شد. نجارانی که در شهر سوئد حضور داشتند و در مراتع و جنگل‌ها زندگی می‌کردند تولید این مبلمان را بر عهده داشتند. پس از آن برند ایکیا تصمیم گرفت وارد بازارهای بین‌المللی شود و این مسئله نقطه قوتی در داستان موفقیت برند ایکیا به شمار می‌رود.

اولین فروشگاه بین‌المللی ایکیا

ایکیا اولین فروشگاه خود را در شهر اسلو نروژ برپا کرد که نخستین تجربه بین‌المللی این برند به شمار می‌رود. پس از آن ایکیا فروشگاه‌های زیر را در کشورهای مختلف راه‌اندازی کرد:

  • راه‌اندازی فروشگاه در کپنهانگ دانمارک در سال 1969
  • راه‌اندازی فروشگاه ایکیا در زوریخ در سال 1973
  • راه‌اندازی فروشگاه در مونیج 1974
  • راه‌اندازی فروشگاه ایکیا در استرالیا، سیدنی در سال 1975

پس از آن فروشگاه ایکیا در کشورهای دیگری از جمله آمریکا، کانادا، سنگاپور، اتریش، مجارستان، جمهوری چک، اسپانیا و چین راه‌اندازی شد و این مسئله در داستان موفقیت برند ایکیا نقطه قوت دیگری به شمار می‌رود.

تولید تختخواب و مبلمان

یکی از مواردی که در داستان موفقیت برند ایکیا به چشم می‌خورد تولید تختخواب و مبلمان به شیوه جدید است. همانطور که می‌دانید تختخواب و مبلمان سالیان زیادی است که در زندگی انسان‌ها وجود دارد، اما مشکلی که در رابطه با این وسایل وجود داشت جابه‌جایی دشوار آنها بود. به همین دلیل، برند ایکیا تلاش کرد با تولید محصولاتی که می‌توانستند در محیط سرهم شوند و جابه‌جایی آنها بسیار ساده بود مورد توجه قرار گیرد. در واقع، برند ایکیا به خوبی توانست نیاز بازار را شناسایی کند و پس از آن پاسخگوی این نیاز بود.

زیبایی و سادگی

مسئله دیگری که در داستان موفقیت برند ایکیا به چشم می‌خورد سادگی و زیبایی در کنار یکدیگر است. اگر به محصولات برند ایکیا توجه داشته باشید متوجه می‌شوید این محصولات بر اساس اصول مینیمال تولید می‌شوند. اگر محصولات ایکیا سالیان زیادی در خانه شما مورد استفاده قرار گیرند، هرگز باعث خستگی نمی‌شوند. ویژگی دیگر این است که این محصولات با تمامی دکوراسیون‌ها همخوانی دارند و رنگی که در ساختار آنها به کار رفته است تقریبا با تمامی رنگ‌ها همخوانی دارد.

ایکیا چند شعبه دارد؟

آلمان یکی از مهمترین کشورهایی است که برند ایکیا در آن مورد توجه قرار دارد. امروزه، برند ایکیا در آلمان 44 شعبه دارد. همچنین، این برند 37 شعبه را در آمریکا راه‌اندازی کرده است. تعداد شعب ایکیا در سراسر دنیا بسیار زیاد است که کمتر برندی را می‌توان شناخت که توانسته است به این موفقیت دست پیدا کند. داستان موفقیت برند ایکیا از زمانی شروع شد که به نیازهای کاربران توجه کرد و همواره در تلاش بود محصولاتی مقرون به صرفه و زیبا را در اختیارشان قرار دهد.

برندی برای تمامی تاریخ

بسیاری از کارشناسان در داستان موفقیت برند ایکیا به این موضوع اشاره می‌کنند این برند برای تمامی تاریخ و دوران‌هاست. اگر به انواع دکوراسیون‌ها در سراسر تاریخ توجه داشته باشید متوجه می‌شوید تمامی آنها در یک دوره خاص مورد توجه قرار می‌گیرند و پس از آن از دور خارج می‌شوند و سبک‌های جدیدی جایگزین می‌شوند. اما محصولات برند ایکیا همواره و در تمامی دکوراسیون‌ها قابل استفاده هستند و هرگز نمی‌توان تاریخ انقضایی را برای این محصولات در نظر گرفت. در نتیجه، بی‌شک، برند ایکیا در سراسر دنیا محبوب است و همیشه در دل تاریخ خواهد ماند.

بسیاری از افراد در تخت‌های ایکیا بزرگ شده‌اند!

با توجه به این موضوع که امروزه برند ایکیا در سراسر جهان شعبه دارد مطالعات متفاوتی در این زمینه صورت گرفته‌اند و مشخص شده است از هر ده نفر اروپایی یک نفر در تخت ایکیا رشد کرده است. این آمار بسیار شگفت‌آور است و نقطه عطف دیگری در داستان موفقیت برند ایکیا به شمار می‌رود. با اینکه برند ایکیا در تولید محصولاتش از چوب طبیعی استفاده نمی‌کند و همواره در تلاش است استفاده از محصولات طبیعی را به حداقل برساند، اما این برند توانسته است جایگاه بسیار زیادی در دل مردم در سراسر دنیا داشته باشد.

داستان موفقیت برند ایکیا، داستانی از جاودانگی

زمانی که صحبت از داستان موفقیت برند ایکیا می‌شود باید به مجموعه‌ای از اتفاقات اشاره شود. شناسایی به موقع نیازهای بازار، احترام به محیط زیست، تولید محصولات مقرون به صرفه و توجه به ظاهر و طرح محصولات از جمله مواردی هستند که باعث شده‌اند برند ایکیا به یک برند محبوب بین‌المللی تبدیل شود. مدیریت قوی که در پشت این برند وجود داشته است باعث شده است برند ایکیا همواره بدرخشد و هرگز سقوط نکند (اگر می‌خواهید اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید می‌توانید مقاله مراحل آماده سازی پلن مدیریتی را مطالعه کنید).

5 / 0
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

0 / 5. 0

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید