چگونه دوره آموزشی بسازیم

حسین رمضان نیا
مهر ۱۷, ۱۴۰۱ / 10 دقیقه مطالعه

چگونه دوره آموزشی بسازیم

در دنیای دیجیتال امروز، ساخت دوره آموزشی و ارائه آن در وب سایت‌های مختلف چه به صورت رایگان و چه به صورت پولی افزایش پیدا کرده است و علاوه بر سودی که نصیب ارائه‌دهندگان این دوره‌ها می‌کند، می‌تواند از دیگر جنبه‌های مختلف بسیار تأثیر‌گذار و پر سود باشد. اگرچه ساخت دوره‌های آموزشی این روز‌ها افزایش یافته است و کسب و کار‌های مختلف در حوزه‌های مختلف به این ضبط چنین دوره‌هایی مشغول شده‌اند. اما ساخت یک دوره آموزشی خوب نیازمند به رعایت برخی از استاندارد‌ها و نکاتی است که بایستی در هر دوره رعایت شود. در ادامه این مقاله به آموزشی چگونی ضبط و خلق دوره آموزشی خواهیم پرداخت.

چگونه دوره آموزشی بسازیم؟

به دلیل ویژگی‌های دوره‌های آموزشی که در دنیای اینترنت آپلود می‌شوند نسبت به دیگر روش‌های آموزش و یادگیری یک مهارت، علاقه افراد و کاربران مختلف برای استفاده از آن‌ها به شدت در چند ساله گذشته افزایش یافته است و از همین رو اساتید مهارت‌های مختلف برای ارتقا برند و کسب و کار خود یا درآمد زایی به ساخت دوره آموزشی مطابق با مهارت خود ترغیب شده‌اند. دوره آموزشی برای اینکه بتواند به خوبی به هدف خود برسد و کاربران زیادی را جذب خود کند، بایستی بدون نقص باشد و همچنین جامعیت داشته باشد. عموم کاربران دوست ندارند که برای آموزش یک مهارت چندین دوره مختلف را از سایت‌ها و منابع مختلف تماشا کنند، بلکه دوست دارند در دوره‌ای جامع و با کیفیت حداکثر مهارت آن موضوع را کسب کنند. چگونه دوره آموزشی بسازیم؟ گرچه ضبط، تدوین و ارائه یک دوره آموزشی ویدئویی نسبت به برگزاری یک کلاس درس به صورت فیزیکی کمی دردسر بیشتری داشته باشد، اما نباید فراموش کنید که این چنین دوره‌های آموزشی مانند دوره‌های آموزشی فیزیکی و حضوری نیاز به حضور متداوم و زمان‌بندی مشخص شده‌ای ندارد. همین ویژگی‌ها باعث شده است عموم افراد جامعه به دیدن این دوره‌ها مشتاق باشند. در ادامه این مقاله قصد داریم به معرفی نکات و چگونگی ساخت دوره آموزشی بپردازیم.

موضوع و هدف خود را مشخص کنید

چه در دنیای اینترنت و چه در زندگی واقعی افراد بایستی برای هر قدم و راهی که قرار است آغاز کنند، هدف خود را مشخص کنند تا بی‌هدفی نتواند برنامه و مسیر روبروی آنان را با چالش و خطا روبرو کند. اولین قدم برای ضبط دوره آموزشی نیز معین کردن هدف می‌باشد. هنگامی که در ابتدا دوره آموزشی هدف معین و مشخص شده باشد، استاد یا ضبط‌کننده دوره می‌تواند مسیر بهتری را برای دوره خود تداعی و برنامه‌ریزی کند و این کار به صورت کاملاً مستقیم تأثیر بسیار خوبی را بر روی دوره خواهد گذاشت. البته ناگفته نماند که در هنگام ساخت دوره، هدف همان موضوع دوره است. برای مثال هنگام ساخت دوره آموزش php، همانطور که آموزش php موضوع این دوره است؛ هدف از ساخت این دوره نیز آموزش این زبان برنامه‌نویسی به دانش‌آموزان می‌باشد. ناگفته نماند هدف و اهداف دوره آموزشی بایستی برای مخاطبان نیز روشن باشد تا آنان با درکی کامل نسبت به دوره از دوره استفاده کنند. هنگام انتخاب موضوع و هدف برای دوره بایستی آن را به صورت کامل و همه جانبه مورد بحث و بررسی قرار داد تا در اواسط یا اواخر ضبط دوره، چالشی جدید برای دوره آموزشی وجود نداشته باشد. اولین موردی که موضوع را براساس آن بایستی مورد بررسی قرار داد این است که آیا شما به عنوان استاد و برگزار‌کننده این دوره، تسلط کاملی بر موضوع دارید یا نیاز به اطلاعات بیشتری می‌باشد. قطعاً اگر برگزار‌کننده دوره به موضوع دوره تسلط کامل و جامعی نداشته باشد، ممکن است ضبط دوره با مشکلات زیادی روبرو شود و نظرات خوبی پس از ارائه آن از طرف کاربران دوره ارائه نشود. موضوع و هدف خود را مشخص کنید یکی دیگر از معیار‌هایی که بایستی براساس آن موضوع را بررسی کنید، این است که چه تعداد جامعه هدفی برای این دوره وجود دارد و آیا ضبط این دوره برای شما صرف دارد یا خیر. همچنین باید نسبت به موضوعی که قرار است برای آن دوره آموزشی ساخته شود، نسبت به سایر رقبا آیا به اصطلاح دارای برگ برنده‌ای می‌باشد یا خیر؟

بیشتر بخوانید: نحوه‌ی بازسازی کسب و کار

جامعه هدف خود را مشخص کنید

جامعه هدف دوره متشکل از افرادی است که به دوره‌ای که قرار است ساخته شود علاقه‌مند هستند و برای دیدن آن زمان می‌گذارند و بنابر نیاز هزینه می‌کنند. هنگام انتخاب موضوع برای ساخت دوره، بایستی جامعه هدف و مخاطبین دوره کاملاً مشخص شوند تا در مورد چگونگی و نحوه ارائه آن تصمیمات لازم گرفته شود.

روش تولید محتوا را مشخص کنید

اگرچه دوره‌های آموزشی اغلب به صورت ویدئویی ضبط و رکورد می‌شوند، اما بایستی به خاطر سپرده شود که تولید محتوا برای دوره آموزشی می‌تواند به صورت متنی یا پادکست هم باشد. ناگفته نماند هر موضوعی می‌تواند به صورت ویدئویی ضبط شود اما در مورد بسیاری از موضوعات نمی‌توان تولید محتوا را به صورت صوتی یا متنی آموزش داد. به دلیل اینکه در ویدئو‌ها تمامی موارد قابل دیدن هستند و صدایی همراه با ویدئو به توضیحات مشغول است درک کاربران بهتر از هر موقع دیگری می‌باشد. همچنین به شما پیشنهاد می‌شود برای ساخت دوره آموزشی حدالامکان از تولید محتوا ویدئویی استفاده نمایید.

تولید محتوا را آغاز کند

پس از انتخاب موضوع و هدف اصلی از ساخت دوره آموزشی و مشخص نمودن جامعه هدف و همچنین روش تولید محتوا، زمان تولید محتوا آغاز می‌شود. بدون شک این بخش مهم‌ترین بخش ساخت دوره آموزشی محسوب می‌شود و اگر این بخش به خوبی و بدون نقص انجام شود، موفقیت دوره را تا حد زیادی تضمین می‌کند. تولید محتوا بایستی براساس همان هدف و موضوع مشخص شده انجام شود و نباید تولید محتوا به گونه‌ای انجام شود که مخاطبان درک درستی از آن نداشته باشند و یا دوره را از هدف اصلی خود دور کند. تولید محتوا برای ساخت دوره آموزشی هنگام تولید محتوا باید محتوا نوشته شده یا ضبط شده خود را بار‌ها و بار‌ها تماشا کنید و از زوایا مختلف مورد بررسی قرار دهید تا مشکل و ایرادی در آن وجود نداشته باشد. تولید محتوا باید دقیقاً براساس نیاز‌هایی شکل بگیرد که در جامعه هدف وجود دارد و می‌تواند مخاطبان هدف را جذب و میخکوب خود کند. در تولید محتوا دوره آموزشی این را در نظر بگیرید که محتوا شما باید شامل ۳ مورد باشد که اول از همه آموزش‌هایی است که کاربران دوره باید حتماً آن‌ها را یاد بگیرند. دوم مطالبی است که کاربران باید آنان را بدانند تا بتوانند آموزش‌ها را یاد بگیرند و سوم آموزش‌ها و مطالبی است که یادگیری آن‌ها از عدم یادگیری آن‌ها بهتر است. در ضمن پیشنهاد می‌شود که اگر قصد دارید دوره آموزشی خود را به صورت ویدئویی یا صوتی رکورد کنید و سپس آن را ارائه دهید، قبل از رکورد حتماً برای خود سناریو‌نویسی داشته باشید و فن بیان خود را تا حد زیادی قوی کنید تا بتوانید در ارائه مطالب موفق‌تر حاضر شوید.

کیفیت دوره آموزشی را کنترل کنید

پس از انجام تمامی مراحل بالا و به خصوص اتمام فرایند تولید محتوا، لازم است کیفیت دوره ضبط شده را از زاویه‌های مختلف مورد بررسی قرار دهید. یک دوره آموزشی می‌تواند اعتبار شما و برند شما را نزد مخاطبان و کاربران زیادی مانند آینه منعکس کند و همین دلیل باعث می‌شود انتشار دوره‌ها و کنترل کیفیت آن‌ها با حساسیت زیادی انجام شود.

ویرایش و تدوین دوره‌های ضبط شده آغاز کنید

پس از کنترل کیفی مطالب و محتوا دوره، زمان ویرایش و تدوین دوره آموزشی فرا می‌رسد. تدوین دوره‌ها یکی از مهم‌ترین بخش‌های ساخت دوره آموزشی محسوب می‌شود و بایستی توسط متخصص در زمینه تدوین انجام شود. در تدوین دوره‌های آموزشی که به صورت ویدئویی ارائه می‌شوند، عموماً اول دوره پس از توضیحات چند ثانیه و نمایش موضوع ویدئو مربوطه، لوگو موشن نمایش داده می‌شود و سعی می‌شود لوگو برند و یا صاحب دوره در گوشه از تصویر نمایان باشد. البته تدوین دوره تنها به این موارد محدود نمی‌شود و بایستی علاوه بر تدوین تصویر، صداگذاری‌های ویدئو تا حد قابل قبولی دست خوش تغییرات شود. در آخر این بخش لازم به ذکر است که هنگام آماده کردن فایل‌هایی نهایی از دوره بایستی فایل‌های اضافه‌ای که در برخی موارد لازم است را به فایل‌های اصلی اضافه کنید.

چگونگی نحوه ارائه دوره را مشخص کنید

پس از ضبط و ساخت دوره لازم است در مورد چگونگی نحوه ارائه دوره آموزشی تصمیمات لازم گرفته شود. در این مقاله که منظور ما از دوره آموزشی، دوره‌های آموزشی ویدئویی هستند دو راهکار برای ارائه آن وجود دارد که عبارت‌اند از:
  • ارائه دوره در پلتفرم‌های آموزشی
  • ارائه دوره در وب سایت شخصی
استفاده از هر کدام از روش‌های بالا مزیت‌ها و معایب خاص خود را دارا می‌باشد. اگر قرار باشد دوره آموزشی ساخته شده در پلتفرم‌ها و سایت‌های آموزشی ارائه شود اول از همه این را باید در نظر بگیرید که بخشی از سود این دوره را با پلتفرم مورد نظر بایستی شریک شوید اما ناگفته نماند که در این پلتفرم‌ها کاربران بیشتری حضور دارند و دوره شما در معرض دید و توجه افراد بیشتری قرار می‌گیرد. چگونگی نحوه ارائه دوره را مشخص کنید همچنین روش دیگر ارائه دوره، در وب سایت شخصی یا سایت برند شخصی شما می‌باشد که در این روش قطعاً شما باید برای جذب کاربران، تلاش بیشتری را انجام دهید اما ناگفته نماند تمام سود فروش این دوره تنها نصیب شما می‌شود. همچنین برند‌سازی و جذب مخاطب و کاربرانی که از طریق این دوره انجام می‌شود نیز کاملاً برای برند شما محسوب می‌شود و دارای مزیت‌های دیگری نیز می‌باشد.

بازاریابی و فروش

پس از ساخت هر محصول یا خدمات، برای فروش و سودآوری آن بایستی مراحل بازاریابی و فروش صورت بگیرد. برای فروش بیشتر دوره‌های آموزشی نیز بایستی از روش‌های مختلف بازاریابی و تبلیغات استفاده شود تا دوره بتواند در معرض توجه مخاطبان بیشتری قرار بگیرد. جمع‌بندی تولید و ساخت دوره آموزشی از دسته فعالیت‌هایی است که می‌تواند جز محتوا‌های سبز قرار بگیرد و در بلند مدت از جنبه‌های مختلف برای برگزار‌کننده‌های آن یا اسپانسر دوره بسیار مفید و تأثیر‌گذار باشد. بسیاری از دوره‌های آموزشی که در دنیای اینترنت با دریافت هزینه در دسترس قرار می‌گیرد، همانطور که پیداست، سودآوری مالی خوبی دارند اما لازم است بدانید دوره‌های آموزشی که رایگان نیز در دسترس قرار می‌گیرد از جنبه‌های بسیار مختلفی سودآوری بالایی دارد. دوره‌های آموزشی رایگان در جذب مخاطب طرفدار و متعب نقش بسیار بالایی دارد و می‌تواند مسیر برند‌سازی یک مجموعه را تا حد زیادی کوتاه کند. ساخت دوره آموزشی قطعاً فرایندی سخت و پیچیده نمی‌باشد اما نباید بسیار ساده و دست کم گرفته شود. یک دوره آموزشی باید براساس استاندارد‌هایی پیش رود و برای ساخت دوره آموزشی مراحلی طی شود که مهم‌ترین مراحل آن ساخت دوره و پکیج آموزشی را در این مقاله با شما عزیزان به اشتراک قرار دادیم.
5 / 1
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

1 / 5. 1

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید