درس هایی از رهبری جف بزوس

درس هایی از نحوه رهبری جف بزوس

حسین رمضان نیا
دی ۴, ۱۴۰۱ / 7 دقیقه مطالعه

درس هایی از نحوه رهبری جف بزوس

جف بزوس بنیانگذار و مدیرعامل آمازون، مالک شرکت فضایی Blue Origin و مالک روزنامه واشنگتن پست توانسته است به یکی از تاثیرگذارترین مدیران در سراسر دنیا تبدیل شود. بسیاری از کسانی که می‌خواهند کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کنند در مورد نحوه رهبری جف بزوس سوال می‌پرسند. بهتر است بدانید رویکردهای این مدیر بسیار خاص و منحصربه‌فرد هستند و به رشد کسب‌وکارها کمک می‌کنند. اما قبل از آنکه در مورد نحوه رهبری جف بزوس صحبت کنیم، بهتر است به این موضوع اشاره کنیم هر فردی باید از این روش‌ها الهام بگیرید و رویکردهایش را با توجه به سلیقه شخصی خود بیافریند. در این صورت است که به موفقیت می‌رسد.

ایجاد تصویر ذهنی قبل از شروع کار، مهمترین رویکرد در نحوه رهبری جف بزوس

اولین و مهمترین مسئله‌ای که در نحوه رهبری جف بزوس مطرح می‌شود ایجاد تصویر ذهنی قبل از شروع کار است. چرا شما می‌خواهید کسب‌وکاری را راه‌اندازی کنید؟! بهتر است رویکرد خود را فراتر از کسب درآمد قرار دهید. زیرا اگر تنها بر روی نیازهای مالی خود تمرکز داشته باشید، نمی‌توانید دستاوردهای زیادی داشته باشد.

جف بزوس به این موضوع اشاره می‌کند هدف اصلی او تبدیل شدن به مشتری‌مدارترین سایت دنیاست (اگر می‌خواهید اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید، می‌توانید مقاله آشنایی کامل با تفکر استراتژیک را مطالعه کنید). اگر به آمازون توجه داشته باشید متوجه می‌شوید این رویکرد با استراتژی‌هایی که در آمازون جاری همخوانی دارد. بنابراین، اگر می‌خواهید به نحوه رهبری جف بزوس دست پیدا کنید، باید وقت کافی را به تعیین اهداف کاری خود اختصاص دهید.

مدیریت خلاقانه

مسئله بعدی که در نحوه مدیریت جف بزوس به چشم می‌خورد خلاقیت است. بهتر است بدانید رقابت در دنیای کاری بسیار زیاد است و دیگر نمی‌توان با روش‌های معمول به موفقیت رسید. جف بزوس زمانیکه کار خود را آغاز کرد در تلاش بود تا المان‌های خلاقانه‌ای را به کار ببرد و امروزه نیز هنوز به دنبال پیاده‌سازی رویکردهای خلاقانه در کار است. از طرف دیگر، رسیدن به قدرت و ثروت هرگز باعث نشد جف بزوس دست از کار بکشد و حتی این امر او را بیشتر مشتاق کرد. کمی به خود فرصت دهید و به این موضوع توجه کنید چگونه می‌توانید خلاقیت را در کار خود جاری سازید؟! برای رسیدن به خلاقیت نیاز نیست کارهای سخت و پیچیده انجام دهید.

 تمرکز بر نیازهای مشتری

جف بزوس در کسب‌وکارهایی که دارد بر نیازهای مشتریانش تمرکز می‌کند. او روند درخواست مشتریان را مورد مهندسی معکوس قرار می‌دهد و به این موضوع توجه می‌کند چه چیزی باعث شده است که مشتری برای دریافت یک کالا و یا خدمات اقدام نماید. این نحوه رهبری جف بزوس بسیار قابل‌تامل است. اگر شما به این موارد توجه داشته باشید، می‌توانید کسب‌وکار خود را بسیار هدفمند‌تر پیش ببرید. زیرا می‌توانید استراتژی‌های کاری را دگرگون سازید و این مسئله‌ای است که شما را از رقبایتان برجسته می‌سازد.

رویکرد درون‌گرا به اهداف

یکی از مواردی که باعث شده است نحوه رهبری جف بزوس مورد توجه باشد رویکرد درون‌گرا به اهداف است. جف بزوس از آن دسته مدیرانی است که به خبرگذاری‌ها علاقه‌ای ندارد و بسیاری از کارهایش را در سکوت کامل خبری پیش می‌برد. البته باید به این موضوع اشاره کنیم ایلان ماسک، مدیر شرکت‌های تسلا و اسپیس‌ایکس، رویکرد کاملا متفاوت دارد و هر دو فرد بسیار موفق هستند. اما جف بزوس به این موضوع اشاره می‌کند اگر افراد در جریان کارها قبل از وقوع قرار گیرند ممکن است زودتر از شما آن کار را انجام دهند و این مسئله می‌تواند شما را با شکست روبه‌رو کند.

دنبال کردن ایده‌های جدید

گاهی از برخی از صاحبان کسب‌وکارها پرسیده می‌شود چرا کار خود را متحول نمی‌کنند و آنها در پاسخ می‌گویند تمامی ایده‌هایی که می‌توانند در کارشان به کار ببرند توسط رقبایشان به کار برده شده است.

نحوه رهبری جف بزوس

نحوه رهبری جف بزوس این رویکرد را منع می‌کند و به این افراد هشدار می‌دهد آنها تلاش نکرده‌اند که ایده‌های جدید را پیدا کنند. هر چقدر یک کسب‌وکار بیشتر پیشرفت می‌کند به همان اندازه با ایده‌های جدیدی روبه‌رو می‌شود و این امر نشان می‌دهد آن کسب‌وکار زنده است و خون در رگ‌های آن جریان دارد.

توجه به تمامی فرصت‌های بزرگ و کوچک

نحوه رهبری جف بزوس به این موضوع اشاره می‌کند مهم نیست که شما چقدر در کار خود رشد کرده‌اید، بلکه مسئله مهم این است که شما از تمامی فرصت‌های بزرگ و کوچک برای پیشرفت استفاده نمایید. برخی از کسب‌وکارها تصور می‌کنند با توجه به این موضوع که رشد کرده‌اند دیگر نیاز نیست از تمامی فرصت‌ها استفاده کنند. باید بدانید این رویکرد اشتباه است و باعث شکست‌ کسب‌وکارها می‌شود. فرصت مانند بذر کوچکی است که در دستان شما وجود دارد. شما باید این بذر را پرورش دهید و از آن یک جنگل انبوه بسازید.

متعهد و پایبند

یکی از مهمترین مواردی که باعث شده است جف بزوس در کارهایش به موفقیت برسد متعهد و پایبند بودن است. به طور مثال، هدف اصلی او تبدیل کردن آمازون به مشتری‌مدارترین کسب‌وکار در دنیاست. او در تمامی این سال‌ها به هدفش پایبند بوده است و هرگز آن را زیرپا نگذاشته است. در نحوه رهبری جف بزوس به این موضوع اشاره می‌شود کسب‌وکارها نباید دائما اهداف و رویکردهای خود را تغییر دهند. در غیر اینصورت، هرگز نمی‌توانند به موفقیت برسند.

شناسایی بازارهای هدف

شناسایی بازارهای هدف از جمله مواردی است که در نحوه رهبری جف بزوس مورد توجه قرار دارد. او به این موضوع اشاره می‌کند اگر شما یک محصول ایده‌آل داشته باشید، اما بازار هدفی برای آن وجود نداشته باشد، نمی‌توانید به موفقیت برسید. اما اگر یک محصول متوسط داشته باشید و بازارهای هدف مختلفی را برای آن شناسایی نمایید می‌توانید به موفقیت برسید. با توجه به این موضوع توصیه می‌شود همواره به دنبال شناسایی بازارهای هدف باشید.

توجه به نظرات مخالف

جف بزوس همیشه آخرین کسی است که در جلسات صحبت می‌کند. دلیل اصلی این امر چیست؟! او می‌خواهد به تمامی نظرات مخالف توجه داشته باشد و آنها را مورد تحلیل قرار دهد. در نحوه رهبری جف بزوس نظرات مخالف بسیار ارزشمند هستند. زیرا این نظرات به رشد کسب‌وکارها کمک می‌نمایند و آنها را در مسیر پیشرفت قرار می‌دهند. بنابراین، شما نیز در کسب‌وکار خود باید برای نظرات مخالف ارزش قائل باشید و آنها را تا آخرین کلام گوش دهید و سپس نکات مثبت آن را در کار خود پیاده‌سازی نمایید.

رویکرد تدریجی

در نحوه رهبری جف بزوس به رویکرد تدریجی اشاره می‌شود و همواره به کسب‌وکارها پیشنهاد می‌شود راه خود را به صورت آهسته و پیوسته بپیمایند. بسیاری از کارشناسان جف بزوس را مانند یک لاک‌پشت می‌دانند که یک جاده طولانی را با موفقیت طی کرده است. این رویکرد می‌تواند بسیار کارساز باشد و به افراد کمک می‌نماید قبل از هر قدمی تمامی موارد را زیر نظر داشته باشند و جوانب را بسنجند. در نتیجه، موفقیت حتمی است و به رشد برندها کمک خواهد کرد.

سخن پایانی

تا به اینجا تلاش کردیم اطلاعات کاملی را در مورد نحوه رهبری جف بزوس در اختیار شما قرار دهیم. جف بزوس یکی از موفق‌ترین و تاثیرگذارترین افراد در سراسر دنیاست که با سخنرانی‌های انگیزشی خود توانسته است به کسب‌وکارهای زیادی در سطح بین‌المللی کمک نماید تا به موفقیت برسند. امروزه، نحوه رهبری جف بزوس به عنوان یک رویکرد بسیار مهم در بسیاری از مراکز عملی و آکادمیک مطرح می‌شود و از جوانب مختلف مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد. اگر شما نیز به نحوه رهبری جف بزوس علاقه‌مند هستید بهتر است زمان کافی را به این کار اختصاص و این رویکرد مدیریتی را به دقت مطالعه کنید.

5 / 5
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

5 / 5. 1

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید