کارآفرین موفق چه ویژگی‌هایی دارد که آن‌ را متمایز می‌کند؟

کارآفرین موفق چه ویژگی‌هایی دارد که آن‌ را متمایز می‌کند؟

زینب متولی
شهریور ۱۷, ۱۴۰۰ / 10 دقیقه مطالعه

کارآفرین موفق چه ویژگی‌هایی دارد که آن‌ را متمایز می‌کند؟

اکثر افراد کارمند یا دانشجو حداقل یک بار به کارآفرین شدن فکر کرده‌اند. اینکه که کار خود را راه اندازی کنند و به عبارتی رئیس خود باشند. آیا شما هم تا به حال به کارافرینی فکر کرده‌اید؟ اینکه رئیس خود باشید و تعدادی کارمند داشته باشید. کارآفرینی شاید از دور به سادگی داشتن یک ایده و شروع کار و جمع آوری تعدادی نیرو باشد. اما به این صورت نیست. تمامی کارآفرینانی که امروزه در کار خود موفق و شناخته شده هستند. برای شروع از موانع زیادی عبور کرده‌اند و مدت زمان زیادی را تلاش کرده‌اند تا به یک ثبات برسند. آن‌ها تلاش کرده‌اند که علاوه بر داشتن یک شغل درست یک شخصیت کارآفرین و برند از خودشان بسازند. در این مقاله قرار است با مفهموم کارآفرینی، ویژگی‌های یک کارآفرین و اقدامات لازم برای کارآفرینی آشنا شویم. ویژگی کارآفرین موفق

کارآفرینی چیست؟

در ابتدا باید بدانیم کارآفرین فردی است که صاحب یک کار جدید با ایده منحصر به فرد خودش است. یک کارآفرین خطرات زیادی را متحمل می‌شود، شکست‌ها و قضاوت‌هایی که می‌شود را تحمل می‌کند. کارآفرینان مبتکر، منبع ایده‌ها، کالاها، خدمات و رویه‌های جدید هستند. کارآفرینان با استفاده از مهارت‌ها و ابتکار لازم برای پیش بینی نیازها و ارائه ایده‌های خوب جدید به بازار، نقش کلیدی در اقتصاد کشور ایفا می‌کنند. اگر شما به عنوان یک کارآفرین ریسک‌های موجود برای ایجاد یک استارتاپ موفق را بپذیرید. مطمئن باشید در انتظار شما سود، شهرت و فرصت‌های بیشتری برای شما قرار دارد. کارآفرینان با ایده خود کمک می‌کنند، یک مسئله در جهان حل شود. به عبارتی کارآفرینی تغییر جهان با حل مشکلات بزرگ است. مثل ایجاد تغییرات اجتماعی، ساخت یک محصول خلاقانه و یا ارائه متفاوت یک خدمت به طوری که زندگی روزانه افراد را به چالش بکشد. استفاده از تجربیات کارآفرینان دیگر نیز به شما کمک می‌کند که از خطاهای ممکن جلوگیری کنید، ایده بگیرید و شهامت پیدا کنید. زیرا زمانی که آن‌ها توانسته‌اند به خواسته خود برسند. چرا شما نتوانید؟ شرکت در دوره‌های کارآفرینی، خواندن مقالات، دیدن وبینارهای افراد کارآفرین به شما کمک می‌کند. تا از تجربه‌ آن‌ها استفاده کرده و سریع‌تر طعم شیرین پیروزی را بچشید.

تفاوت کار آفرینی و  کسب و کار

کسب و کار یک فعالیت تجاری است که با داشتن اهداف مادی و معونی فرد انجام می‌شود.  با توجه به گوناگوی نیازهای انسان، کسب و کارها در گروهای مختلف مشاغل دسته بندی می‌شوند. می توان گفت هر کسب و کاری در آغاز و شروع خود یک کارآفرینی بوده است. اما همانطور که در ارتباط با کارآفرینی توضیح داده شد، کارآفرین شخصی است که با سرمایه خود یک ارزش و تغییر مثبت در جامعه ایجاد می‌کند. مسئله‌ای که کارآفرینان را متمایز می‌کند، این است که آن‌ها اگر ایده‌ی کار از قبل نیز بوده باشد، آن‌ها به روش خودشان آن را انجام می‌دهند و باعث تمایز کار خود با دیگران می‌شوند. صاحبین کسب و کار و کارآفرینان تفاوت‌‌های زیادی دارند. اولویت کارآفرینان افراد(مشتریان، کارمندان، عموم مردم) هستند؛ اما صاحبان کسب و کار منفعت طلب هستند. کارآفرینان بسیار ریسک‌پذیر و مسئولیت‌پذیر هستند، اما صاحبان کسب و کار بیشتر به دنبال حاشیه امن خود هستند. یک کارآفرین خلاق و تحول آفرین است. در صورتی که صاحبان کسب و کار افکار و اعمال سنتی دارند.

5 ویژگی یک کارآفرین

زمانی که صحبت‌های کارآفرینان موفق را می‌شنویم، متوجه می‌شویم که تمام آن‌ها یک سری ویژگی‌های مشترک مثل موارد زیر دارند.
1)انگیزه
کارآفرینان طبیعتاً افرادی پر انگیزه هستند. به هر حال، آن‌ها در ابتدای کار خود ساعت‌های زیادی را صرف تلاش و پیشرفت کسب و کار خود می‌کنند و خودشان بر روی کارشان سرمایه گذاری می‌کنند. گاهی تمام سرمایه و پس انداز خود را برای کارشان می‌گذارند. ممکن است ماه‌ها و سال‌ها زمان ببرد تا ثمره زحمات خود را ببینند. و می‌دانند که در آن لحظه قرار نیست کسی به پاس تلاش‌هایشان هدیه‌ای بدهد. اما با وجود تمامی این موارد باز هم تلاش می‌کنند.
2)شور
شور و اشتیاق فراوان و علاقه به کار یکی دیگر از ویژگی‌های کارآفرینان است. این افراد حقوق و دستمزد خوب را در مرحله آخر می‌بینند و بیشتر برای ارائه و اجرای ایده های خود اشتیاق دارند. این شور و اشتیاق باعث می شود که حتی اگر در دوران سختی قرار بگیرند از خواسته های خود کوتاه نیایند.
3)چشم انداز
بهترین کارآفرینان کاملا به هدف خود و کارهای خود آگاه هستند و می دانند می خواهند به چه چیزهایی برسند. ان ها می دانند برای رسسیدن به اهداف خود به چه چیزهایی نیاز دارند. و این چشم انداز کمک می کند تا در مسیر خود منحرف شوند و از فرصت هایی که برایشان پیش میاید بهترین استفاده را می کند. ان ها می دانند چگونه کار خود را ارائه دهند و افراد دیگر را با کار خود همسو کنند. از فرصت های موجود برای معرفی کار خود استفاده کنند.
4)اعتماد به نفس
بدون اعتماد به نفس یا خودباور، کارآفرینان نمی‌توانند موفق شوند. آنها باید هم به خود و هم به محصولات یا خدماتی که می‌فروشند اطمینان داشته باشند. اگر آنها خودشان را باور داشته باشند، این توانایی را خواهند داشت که بدون در نظر گرفتن مشکلات یا دلسردی، مسیر خود را ادامه دهند. آنها معتقدند که موفق خواهند شد.
5) تصمیم گیری
توانایی تصمیم گیری سریع یک ویژگی مهم برای کارآفرینان است زیرا تصمیم گیری می‌تواند تفاوت بین موفقیت و شکست باشد. کارآفرینان نه تنها باید از مهارت‌های تصمیم گیری خوبی برخوردار باشند، بلکه باید سرعت تصمیم گیری بالایی نیز داشته باشد تا فرصتی را از دست ندهند. افراد به صورت ذاتی کارآفرین متولد نمی شوند. بلکه افراد با به کار گیری ویژگی های خود از شخصیت معمولی خود یک کارآفرین می سازند. کارآفرین موفق

5 قدم تا کارآفرین شدن

  1. طوفان فکری
پیدا کردن ایده مناسب به طور معمول نقطه شروع همه کارآفرینان است. کسب و کارها و مشاغل معمولاً بر اساس یک ایده یا پیدا کردن یک راه حل ساخته می‌شوند و کارآفرینان وارد عمل می‌شوند. افراد کارآفرین ساعتی در روز را صرف ایده پردازی خواهند کرد. ممکن است شما بدانید که می‌خواهید کسب و کار خود را شروع کنید و رئیس خودتان باشید، اما ایده مناسب و نابی را که بخواهید شروع کنید را هنوز پیدا نکرده‌اید. برای پیدا کردن ایده مناسب شما می‌توانید صنایع مختلف را زیر نظر بگیرید و راه‌حل ها و ایده‌های مناسب را در لیستی یادداشت کنید سپس آن‌ها را به علایق و تخصص خود محدود کنید. احتمالا در این شرایط لیست ایده‌های شما محدودتر شده است. با توجه به میزان سرمایه، توانمندی‌های خودتان می‌توانید از بین ایده‌های باقی مانده یکی را انتخاب کنید. پس از پیدا کردن ایده ‌موردنظرتان جزئیات شروع کار خود و ادامه داد را مشخص کنید و رو به جلو حرگ کنید.
  1. قدم‌های بعدی خود را مشخص کنید
اکنون که ایده خود را می‌دانید، احتمالا می‌خواهید هرچه زودتر کار خود را شروع کنید. بهتر است ابتدا تمامی قدم‌ها و مراحلی که باید طی کنید را بررسی کنید. تمامی جزئیات هدفتان، پیش بینی میزان درآمدتان و نقشه راه کسب درآمد خودتان را ثبت کنید. در بازار موجود تحقیق کنید ببینید رقیبی دارید و یا کار شما تک است، اگر رقیبی دارید. بررسی کنید ببینید ویژگی دارید که نسبت به آن‌ها متمایز باشید. مزیت رقابتی شما نسبت به سایر رقبا چیست؟ به طور مثال شما دو سوپر مارکت اطراف خودتان در نظر بگیرید یکی از آن‌ها امکان سفارش تلفنی و پرداخت درب منزل را دارد اما دیگری دارای این مزایا نیست. پس مغازه اولی نسبت به دومی دارای یک سری مزایا است که احتمالا تعداد بیشتری از افراد آن را انتخاب کنند. همچنین باید برنامه ریزی کنید که خودتان و خدمتتان را چگونه می‌توانید به دیگرا ارائه دهید.
  1. شبکه خود را بسازید
برای کارآفرین شدن، به شبکه گسترده‌ای از ارتباطات نیاز دارید. بسیار مهم است که با سایر متخصصان صنعت خود ارتباط برقرار کنید. زیرا شبکه سازی به شما کمک می‌کند، هم کار خود را بتوانید ارائه دهید، هم شرکا و همکارا خود را در این شبکه سازی پیدا کنید. تعامل با افراد هم فکر و هم سو شما کمک می‌کند از تجربیات آن ها استفاده کنید و اگر مسئله ای ایجاد شد. بتوانید از آن‌ها کمک بگیرید. استفاده از تجربیات دیگران باعث می‌شود، خطاهای کمتری داشته باشید. همچنین در نظر داشته باشید چه افرادی می توانند به  کسب و کار شما کمک کنند و در ابتدا به چه نیروهایی نیاز دارید. با ان ها اتباط برقرار کنید. .
  1. کسب و کار خود را شکل دهید
شما این ایده را دارید، به تحقیق مسلط هستید و ارتباطات را دارید. اکنون زمان آن رسیده است که با شروع کسب و کار خود به رویاهایتان مشروعیت ببخشید. تصمیم بگیرید که کسب و کار شما قرار است آنلاین باشد یا به صورت یک شغل تجاری سنتی است. لیستی از نام‌های احتمالی شرکت ایجاد کنید و می‌توانید چک کنید کدام نام‌ها ثبت شده است و اسم مورد نظر خود را انتخاب کنید. کارت ویزیت خود را طراحی کنید. در نظر داشته باشید با توجه به دنیای دیجیتال امروز بهتر است، حتما یک سایت داشته باشید. دامنه سایت خود را رزرو کرده و آن را طراحی کنید.  
  1. سرمایه گذاران و شرکا را پیدا کنید
اکنون که کسب و کار شما شکل گرفته  است و به رسمیت شناخته شده است، زمان آن رسیده است که منابع مالی مورد نیاز برای راه اندازی ایده بزرگ خود را پیدا کنید. روش‌های مختلفی وجود دارد که می توانید در این مرحله انجام دهید. می‌توانید از ارتباطات حرفه‌ای خود برای ایجاد مشارکت یا ارائه سهام در شرکت خود استفاده کنید. همچنین می‌توانید با افراد ثروتمندی که ممکن است، شخصاً با آن‌ها ارتباط داشته باشید، تماس بگیرید تا علاقه آن‌ها را برای سرمایه‌گذاری در ایده شما ببینید. سایر روش‌های جمع آوری وجوه شامل درخواست کمک‌های بلاعوض یا دریافت وام‌های مشاغل کوچک از بانک‌ها می‌شوند. همچنین شرکت‌هایی نیز وجود دارند که شما می‌توانید به آن‌ها مراجعه کرده ایده خود را در میان بگذارید و در صورت تایید ایده بر روی کار شما سرمایه گذاری خواهند کرد.

نتیجه گیری

کارآفرینان می‌تواند اولین قدم را برای تبدیل جهان به مکانی بهتر بردارند. آن‌ها با صاحبین کسب و کار متفاوت هستند و به دلیل روحیه ریسک پذیر و شجاعی که دارند می‌توانند اقدامات بزرگی انجام دهند. در مبحث کار آفرینی شاید روزهای اول سخت و اذیت کننده به نظر برسد، اما در انتها بهترین روزها با شرایط زندگی که در دست خودتان است منتظر شماست. حواستان باشد که از تجربه کارآفرینان دیگر استفاده کنید و از ارتباط با متخصصان در حوزه خودتان غافل نشوید. وحید خسروی مدیر عامل هلدینگ ایده‌پردازان به عنوان یک کارآفرین به همراه شرکای خود درکارگاه پاردایم کارآفرینی اعلام کرده‌اند که بر این باور دارند نشان دادن مسیر کارآفرینی به علاقه‌مندان نه تنها مانع رشد و پیشرفت نیست. بلکه با در اختیار گذاشتن تجربیات به دیگران کمک می‌کنیم تا با اطمینان بیشتر در مسیر کارآفرینی گام بردارند و با کارآفرینی سرزمینما ایران را به جای بهتری برای زیستن تبدیل خواهیم کرد.
5 / 0
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

0 / 5. 0

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید
  • Clement Dop1 اردیبهشت ۴, ۱۴۰۳

    Wow, marvelous blog format!
    How lengthy have you ever been blogging for? you make blogging look easy.
    The full look of your web site is wonderful, let alone the content material!
    You can read similar here Clement Dop1.

    ۲۰۲۴/۰۴/۲۳

  • ShawnaFos اردیبهشت ۴, ۱۴۰۳

    Wow, marvelous blog structure!
    How lengthy have you ever been running a blog for?
    you make running a blog glance easy. The full glance of your web site is fantastic, as neatly as the content!
    I read similar here prev next
    and those was wrote by Donna79.

  • Adrianne77 اردیبهشت ۲, ۱۴۰۳

    Wow, marvelous blog format!

    How lengthy have you ever been running a blog for? you made running a blog glance easy.

    The overall look of your website is wonderful, let alone the content material!
    You can see similar here prev next and that was
    wrote by Wiley07.

  • Marilynn73 اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳

    Wow, amazing weblog format!
    How long have you been running a blog for? you made blogging glance easy.
    The entire glance of your website is magnificent, let alone the content!
    I saw similar here prev next and it’s was wrote by Charlie66.

  • Dustin86 فروردین ۳۱, ۱۴۰۳

    Wow, incredible blog structure!
    How long have you ever been blogging for? you made blogging glance easy.
    The whole glance of your website is great, as well as the content!
    You can see similar here prev next and that was wrote by Dian04.

  • cheap valtrex generic فروردین ۲۸, ۱۴۰۳
  • zestril 25 mg فروردین ۲۷, ۱۴۰۳
  • dobry sklep فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

    Hello there! Do you know if they make any plugins to help with SEO?
    I’m trying to get my blog to rank for some
    targeted keywords but I’m not seeing very good results. If you know of any
    please share. Many thanks! You can read similar blog here: Ecommerce

  • sklep فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

    Good day! Do you know if they make any plugins to assist with Search Engine Optimization? I’m trying to get my blog to rank for
    some targeted keywords but I’m not seeing very good gains.
    If you know of any please share. Thanks! You can read similar text here: E-commerce

  • e-commerce فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

    Good day! Do you know if they make any plugins to assist with SEO?
    I’m trying to get my blog to rank for some targeted keywords
    but I’m not seeing very good gains. If you know of any
    please share. Appreciate it! You can read similar article here: Sklep internetowy

  • sklep internetowy فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

    Hello there! Do you know if they make any plugins to assist
    with SEO? I’m trying to get my blog to rank for some
    targeted keywords but I’m not seeing very good results. If you know of any please share.

    Appreciate it! You can read similar text here: Sklep internetowy

  • sklep internetowy فروردین ۹, ۱۴۰۳

    Hey! Do you know if they make any plugins to help with Search
    Engine Optimization? I’m trying to get my blog to rank for some targeted keywords but
    I’m not seeing very good results. If you know of any please share.
    Cheers! You can read similar blog here: Sklep internetowy

  • Analytics & social research فروردین ۶, ۱۴۰۳

    It’s very interesting! If you need help, look here: ARA Agency

    https://ara.cx/

  • e-commerce فروردین ۵, ۱۴۰۳

    Howdy! Do you know if they make any plugins to assist with SEO?
    I’m trying to get my blog to rank for some targeted keywords but I’m
    not seeing very good gains. If you know of any please share.

    Thank you! You can read similar art here: Sklep internetowy

  • sklep online فروردین ۳, ۱۴۰۳

    Hiya very cool website!! Guy .. Beautiful .. Amazing ..
    I will bookmark your site and take the feeds also? I am satisfied to seek out so many helpful information here in the publish, we want develop extra techniques on this regard,
    thank you for sharing. . . . . . I saw similar here: Najlepszy sklep

  • sklep اسفند ۲۷, ۱۴۰۲

    Magnificent website. A lot of helpful information here.
    I’m sending it to a few buddies ans additionally sharing in delicious.
    And certainly, thanks for your effort! I saw similar here:
    Sklep online

  • sklep online اسفند ۲۷, ۱۴۰۲

    A person essentially lend a hand to make significantly articles I might state. This is the first time I frequented your web page and up to now? I amazed with the analysis you made to make this particular submit extraordinary. Magnificent job!

    https://funero.shop

  • ecommerce اسفند ۲۴, ۱۴۰۲

    Hi to every single one, it’s in fact a good for me to pay
    a quick visit this web site, it contains precious Information. I saw similar here: Sklep internetowy

  • ecommerce اسفند ۲۴, ۱۴۰۲

    Woah! I’m really digging the template/theme of this site.
    It’s simple, yet effective. A lot of times it’s very hard
    to get that “perfect balance” between superb usability and visual appeal.

    I must say you’ve done a very good job with this.
    Also, the blog loads extremely fast for me on Chrome.

    Excellent Blog! I saw similar here: Sklep internetowy

  • sklep internetowy اسفند ۲۴, ۱۴۰۲

    It’s very simple to find out any matter on web as compared to books, as I found this article at this website.
    I saw similar here: Sklep

  • https://elysionix.top اسفند ۲۱, ۱۴۰۲

    Wow, awesome blog format! How lengthy have you been running a blog for?
    you made blogging look easy. The whole look of your site is wonderful, as smartly as the content!
    You can see similar here sklep