پرسونال برندینگ چیست؟

پرسونال برندینگ و اهمیت آن در زندگی حرفه‌ای

زینب متولی
شهریور ۲۸, ۱۴۰۰ / 14 دقیقه مطالعه

پرسونال برندینگ و اهمیت آن در زندگی حرفه‌ای

تا حالا برایتان پیش آمده است که فکر کنید در جایگاهی که لیاقتش را دارید، قرار نگرفته‌اید و یا آنقدر که باید توانایی‌های شما مورد توجه قرار نگرفته است؟حتی در اطرافیانتان ممکن است فردی را دیده باشید که از لحاظ سابقه کاری و مهارت فوق العاده است، اما همیشه به دنبال کار مناسب می‌گردد. علت این موضوع این است که افراد پرسونال برندینگ قوی ندارند. در این مقاله قرار است راجع به پرسونال برندینگ صحبت شود. امروزه تعداد نیروی کار بسیار بالا است، اما پیدا کردن نیروی کار مناسبی که بتواند کار را به بهترین شکل انجام دهد، بسیار سخت است. به همین علت کارفرمایان همیشه به دنبال شخصی هستند که بتواند به بهترین شکل کار کند. هر فردی در دنیای امروزه برای اینکه بتواند در موقعیت شغلی مناسب خود قرار بگیرد، نیاز به معرفی خود دارد. برند سازی شخصی یا پرسونال برندینگ یعنی همین که شما بتوانید خودتان را به بهترین شکل به دیگران معرفی کنید. برای داشتن یک پرسونال برندینگ قوی و موثر نیاز به یک شخصیت قوی دارید. در وبینار شخصیت قدرتمند و کاریزماتیک می‌گویند برای قدرتمند بودن باید متمایز بود. دیدن این وبینار به شما کمک می‌کند تا با ویژگی‌های شخصیت‌های قدرتمند آشنا شوید. ویژگی‌های منحصر به فرد شما است که باعث می شود، نسبت به دیگران متفاوت باشید و یک پرسونال برندینگ قوی داشته باشید.

پرسونال برندینگ چیست؟

به طور کلی می‎‌توان گفت برندسازی شخصی یا پرسونال برندینگ یعی تلاش آگاهانه فرد برای معرفی خود در دنیای دیجیتال و نشان دادن مزیت‌هایی که فرد نسبت به سایر افراد در حوزه کاری دارد. افرادی که برای پرسونال برندینگ تلاش می‌کنند، سعی می‌کنند که دایره ارتباط خود را بیشتر کرده و بین مردم تاثیرگذار باشند. در واقع پرسونال برند(برند شخصی) یک هدف است و پرسونال برندینگ مسیر و روند   رسیدن به آن است. یک فرد زمانی که به عنوان یک برند شناخته می‌شود، اسمش در ذهن شما حک می‌شود و می‌تواند ارزش و مهارت‌های خود را به تمامی جهانیان نشان دهد. شاید نام شما به عنوان برند شناخته شود، اما مراحل رسیدن به این برند بسیار مهم است. تصور کنید شما یک گرافیست حرفه‌ای هستید که تمامی دوره‌های لازم را به صورت خودآموز مطالعه کرده‌اید، نمونه کار قوی دارید، اما آنچنان که باید پروژه نمی‌گیرید و حقوق شما به میزان تلاشتان نیست. اما دوست دیگری دارید که به اندازه شما مهارت ندارد و یا در یک سطح هستید، اما تعداد پروژه‌هایی که دریافت می‌کند دو برابر شماست. زمانی که در این مسئله دقیق‌تر می‌شوید، متوجه می‌شوید دوستتان یک رزومه قوی از خود ساخته و در سوشال مدیا شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، توییتر بسیار فعال هستند و سایت شخصی خود را دارد. می‌توان گفت ایشان در حرفه خود شاخته شده هستند. طبیعی است که بین نیروی کار موجود فردی انتخاب شود که شناخته شده است و در زمینه کاری خود مانند یک برند است. پرسونال برندینگ چیست؟

چرا  پرسونال برندینگ مهم است؟

دنیای دیجیتال امروزه باعث می‌شود که افراد بدون حد و مرز به یکدیگر و اطلاعات مختلف در زمینه‌های متفاوت دسترسی داشته باشند. پس اگر شما شخصی شناخته شده باشید، علاوه بر اینکه خودتان می‌توانید برند خود را بسازید و مهارت‌هایتان را به دیگران معرفی کنید، زمانیکه اسمتان بین دیگران شناخته شود، آن‌ها شما را به یک‌دیگر معرفی می‌کنند. به طور مثال: شما اینفلوئنسر مورد علاقه خودتان را در نظر بگیرید. این فرد مهارت‌های خود را در پیج پابلیک خود ارائه می‌دهد و شما به عنوان فردی که ایشان را قبول دارید، محتواهای ارائه شده توسط او را برای دوستانتان می‌فرستید و همین چرخه ادامه دارد تا زمانیکه این فرد بین اشخاص زیادی شناخته می‌شود. همچنین داشتن برند شخصی باعث می‌شود با افراد شناخته شده و موفق در حوزه خودتان آشنا شوید و داشتن ارتباطات بیشتر برای شما بسیار خوب است. و اینکه هرچقد افراد شما را بشناسند موقعیت‌های شغلی بیشتری برای شما فراهم می‌شود. پس در دنیای دیجیتال امروز برای اینکه در زمینه فعالیت خود فردی حرفه‌ای باشیم و بتوانیم بهترین نتیجه را بگیریم. باید یک پرسونال برند قوی داشته باشیم. به همین علت ساختن برند شخصی بسیار مهم است.

11 قدم برای داشتن یک پرسونال برند قوی که هیچ کجا نخواهید خواند!

ممکن است گیج شوید و ندانید برای داشتن یک پرسونال برند خوب و قوی از کجا شروع کنید. یا دقیق ندانید که مراحل را باید چطور طی کنید که تبدیل به یک برند خوب و حرفه‌ای شوید. همانطور که در بالا نیز گفته شد، ساخت یک برند شخصی خوبی بسیار مهم است. اگر می‌خواهید فردی با برند شخصی خوب و قوی باشید. باید مانند یک مربی خوب، اطلاعات، مهارت و تجربه‌های خود را به صورت رایگان در اختیار کاربران قراردهید. باید مانند یک پشتیبان سوال دیگران را پاسخ دهید. با طیف وسیعی از دیگران ارتباط برقرار کنید. با افرادی که در حوزه شما فعالیت می‌کنند، ارتباط برقرار کنید. تاثیر گذار باشید. یک برد شخصی خوب مانند یک مربی خوب است. در این قسمت از مقاله قرار است راجع به 10 اقدام موثر برای داشتن یک پرسونال برند قوی اشاره کنیم. 
1)تمرکز داشته باشید:
برخی از افراد سعی می‌کنند برای ساخت برند شخصی خود هر محتوایی برای هر سلیقه و مخاطبی تولید کنند و تمرکزی بر روی مهارت‎های خود ندارند. در صورتی که بهتر است. یک هدف مشخص کنید. یک پیام مشخص داشته باشید. و تمامی تمرکزتان بر روی هدف و پیام خودتان باشد. مانند شعار تبلیغاتی برند‌ها برای خود شعاری داشته باشید و در جهت آن تلاش کنید. زمانی که شما فقط در یک زمینه مشخص تلاش می‌کنید. در همین زمینه تبدیل به یک فرد تاثیرگذار و موفق می‌شوید. به همین علت افراد بیشتری می‌توانند به حرفه شما اعتماد کنند و از لحاظ موقعیت در یک وضعیت خوب قرار بگیرید و پیشنهادات شغلی بیشتری داشته باشید.
2)اصیل باشید:
هرچقد اصیل‌تر باشید و رفتارهای شما مخصوص و منحصر به فرد خودتان باشد، افراد بیشتری جذب شما می‌شوند. اگر شما بخواهید از رفتار دیگران کپی برداری کنید و رفتاری از خودتان نداشته باشید، افراد شما را دزد و تکراری می‌دانند و کمتر سراغ محتوای شما خواهند آمد. شما مهارت‌ها و ویژگی‌های خاص خودتان را دارید و با تمام ویژگی‌ها، اخلاق و مهارت‌ها دوست داشتی هستید و لیاقت موفقیت و رسیدن به جایی که باید را دارید. پس نیازی نیست فیلتری بر روی زندگی عادی خود بگذارید و همانطور که هستید خودتان را نشان دهید. هیچ چیز اندازه اصالت شخصیت شما را متمایز نخواهد کرد.
3)داستان بگویید:
اگر برند شخصی شما داستانی برای گفتن ندارد، مطمئن باشید که در زمان کوتاه نصف طرفداران خود را از دست خواهید داد. داستان نقش بزرگی در تصمیم‌گیری و افکار انسان دارد. زمانی که شما داستانی تعریف می‌کنید. فرد می‌تواند خودش را در داستان شما تصور کند، به همین علت می‌تواند تصمیم بهتری بگیرد. زندگی بر پایه داستان است. یک شروع و پایان دارد و شما قهرمان آن هستید و افراد دیگر در نقش‌های متفاوت در زندگی شما قرار می‌گیرند. پس داستان بسیار مهم است. حواستان باشد که داستانتان را خاص و به نحوی که خودتان می‌خواهید بیان کنید. همانقدر که داستان مهم است نحوه بیان آن نیز مهم است. اینکه به چه صورت داستان خود را بیان کنید که بتواند تاثیر گذار باشد و افراد بتوانند خودشان را در داستان جایگذاری کنند. اگر داستان ساده بیان شود، ممکن است حتی تاثیر منفی نیز داشته باشد. شما می‌توانید با تهیه محتوا به صورت تصویر یا فیلم و ارائه آن در پلتفرم‌های متفاوت و سوشال مدیا مانند یوتیوب، اینستاگرام و سایر نرم افزارها، زندگی و مهارت‌های خود را به صورت یک داستان بیان کنید. راهکارهایی برای داشتن پرسونال برندینگ قوی
4)در دنیای دیجیتال فعال باشید:
نمی‌توان تاثیر دنیای دیجیتال بر روی تصمیم‌گیری افراد را نادیده گرفت. هرچقدر فعالیت شما در دنیای دیجیتال مستمرتر و طولانی‌تر باشد. تاثیر بهتری در ذهن افراد خواهد گذاشت. مسئله‌ای که به شما خیلی کمک خواهد کرد ضبط ویدئو از خودتان و انتشار آن است. تصویر، در ذهن مخاطب تاثیر مثبت می‌گذارد. به همین علت است که در چند سال اخیر اهمیت ویدئو مارکتینگ بالا رفته است و به دنبال آن تعداد مخاطبین نیز افزایش یافته است. حالا تصور کنید شما جلوی دوربین آمده و داستان زندگی خودتان را مستقیم برای افراد توضیح دهید. اگر مهارت‌ها و توانایی‌هایتان را در دل داستانتان تعریف کنید. تاثیر مثبتی بر روی مخاطبین شما خواهد داشت. اما حواستان باشد داستان زندگی شما بسیار مهم است، اگر ویدئوی شما با کیفیت و اصولی نباشد، حتی ممکن است نتیجه عکس بدهد.  شما می‌توانید برای ضبط ویدئو داستانتان به استودیو گرافی ایده‌پردازان مراجعه کنید.  5)ثابت قدم باشید: مقاومت روی خواسته‌تان باعث می‌‌شود، همیشه یک تمرکز ریزی بر روی نتیجه کار داشته باشید به همین علت می‌توانید محتواهای متفاوت و بهتری را تولید کنید. به طور مداوم محتوا تولید کنید. حتی اگر خسته شدید، جا نزنید. یک شعار برای خودتان معین کنید و در محتواهای خود نیز از آن شعار خارج نشوید. در این صورت محتواهای شما یک قالب مشخص و تداوم دارد. همچنین افراد برند شما را با آن شعار یادشان خواهد ماند. یک شعار قوی، پرسونال برند قوی نیز به دنبال دارد. در محتواهای تولید شده به کاربران ارزشی بدهید.
6)آماده شکست باشید:
شکست سخت است و همه ما عموماً می‌خواهیم از آن اجتناب کنیم این طبیعت انسان است. با این حال ، برای داشتن یک برند شخصی که از دیگران متمایز باشد. به طور قطع در ابتدای راه تجربه شکست خواهید داشت، زیرا شما باید در قالب‌ها و روش‌های متفاوت محتوای خود را تولید کنید تا متوجه شوید، کدام روش مناسب شما است.
 والت دیزنی زمانیکه می‌خواست در مورد برند خود صحبت کند، به یاد اولین تلاش‌های ناموفق خود در ایجاد یک برند انیمیشن می‌افتد، او می‌گفت: "من فکر می‌کنم مهم است که در جوانی یک شکست سخت خوب داشته باشیم. من از شکست چیزهای زیادی آموختم. زیرا به نوعی شما را از آنچه می‌تواند برای شما اتفاق بیفتد آگاه می‌کند و آنچه می تواند اتفاق بیفتد هرگز به اندازه تلاش نکردن ترسناک نیست."
زمانی که شما شکست را نیز جزوی از مسیر بدانید اگر برایتان اتفاق بیفتد زودتر می‌توانید بلند شوید و بعد از شکست کوتاه نخواهید آمد و به راهتان ادامه می‌دهید.
7)اثر مثبت ایجاد کنید:
حفظ اثر مثبت و کمک به دیگران به رشد برند شما در طولانی مدت کمک می‌‎کند. شما برند خود هستید، مهم نیست که شغل فعلی شما چیست، هر پروژه‌ای که قرار است در هر زمان روی آن کار کنید یا هر اولویتی که امروز اتفاق می‌افتد، همیشه به خاطر داشته باشید تاثیری که با فعالیتتان بر دیگران می‌گذارید به خاطر برند شخصیتان است و به عبارتی فعالیت شما نشان دهنده برندتان و برندتان یعنی نام شما، پس سعی کنید بهترین خودتان را ارائه دهید. بعد از اینکه پرسونال برند خود را در طی یک دوره زمانی توسعه دادید، به طور کلی دو راه برای ادامه ساختن برند شما وجود دارد، یا یک اجتماع در زمینه فعالیت خودتان بسازید و با افراد هم حوزه خود در همان حیطه و در همان اندازه تلاش کنید و یا سعی کنید نحوه ارائه محتوای شما نسبت به دیگران متمایز باشد، اثرات مثبتی بر دیگران بگذارید و بتوانید دنیای بزرگتری داشته باشید.
8) با برند شخصی خود زندگی کنید:
یکی از مسائلی که می‌تواند ایجاد یک برند شخصی را برای شما دشوار کند، این است که برند شخصی خود را از زندگی شخصی خودتان جدا کنید. این جمله یعنی زندگی شخصی و واقعی شما بسیار با برندی که از خودتان ساخته‌اید متفاوت است. قابل انجام است، اما به طور حتم بالاخره یک روزی هم خودتان از این تفاوت خسته می‌شوید، هم دیگران متوجه این تفاوت می‌شوند. مطمئن باشید راحت‌ترین راه این است که همان زندگی شخصی خودتان را تبدیل به برند شخصی کنید و بهترین خودتان در زمینه ساخت برند شخصی  و در زندگی شخصی خود باشید. برند شخصی شما باید هرجا که می‌روید همراه شما باشد. به عبارتی همواره در هر لحظه در حال ساخت و ارتقا برند شخصی خودتان باشید. این برند شخصی قرار است یک تجلی معتبر از شخصیت شما باشد و هرچیزی که اعتقاد دارید را تقویت ببخشد. می‌توان گفت برند شخصی شما پکیج کاملا اختصاصی و کامل برای شما است که شامل سبک زندگیتان، دوره‌هایی که گذرانده‌اید، سابقه کاری، مهارت‌هایی که دارید و ... می‌شود.
9) اجازه دهید دیگران داستان شما را بگویند:
گاهی فرصت دهید محتوای شما را افراد دیگر بیان کنند. به طور مثال ویدئو شادی همراه با یکی از اعضای خانواده تهیه کنید که از تلاش‌های شما و زندگیتان توضیح دهند. از کارفرمایان و شاگردهایتان بخواهید نظرشان را بیان کنند و تجربه همکاری با شما را با دیگران به اشتراک بگذارند. افرادی که با شما تا به حال همکاری نداشته‌اند، وقتی تجربه افراد دیگر را ببینند باعث می‌شود که بتوانند بیشتر به شما اعتماد کنند.
10)مشخص کنید چه اثری از شما قرار است، باقی بماند:
هنگامی که برند شخصی خود را ساختید و بین مردم به فردی معروف و شناخته شده تبدیل شدید، باید تصمیم بگیرید. قرار است با چه اقدامات و کلمات کلیدی شناخته شوید و افراد شما را بشناسند. برند شخصی شما یک پروژه همیشگی است و شما باید دائما در حال پیشرفت کردن و تغییر آن باشید. اما باید بدانید که قرار است خروجی این برند شخصی قرار است چه چیزی باشد؟ اکثر افراد تاثیر گذار که دارای یک برند شخصی قوی هستند. کتاب، آموزش، ویدئو و فعالیت‌هایی داشته‌اند که به عنوان اثری از آن‌ها برای همیشه باقی مانده است.
11)الگو قراردادن یک شخص موفق:
غالبا مطالعه‌ی روند زندگی افراد محبوب در صنعت شما و سپس اجرای آن به سبک خودتان باعث موفقیت می‌شود. شما می‌توانید با تجزیه‎ و تحلیل خلاقانه افراد موفق در صنعت خود به یک روند جامع و کلی برسید.  این روند می‌تواند نقشه‌ی راه شما در یک برندسازی موفقیت‌آمیز باشد.   داشتن یک برند شخصی قوی تفاوت بین "شما کی هستید" و "متشکرم که اینجا هستید" را معین می‌کند.   چگونه مخاطبین خود را پیدا کنیم؟

چگونه مخاطبین خود را پیدا کنیم؟

نکته دیگری که در پرسونال برندینگ وجود دارد، پیدا کردن مخاطب هدف است. همانطور که معرفی و فروش محصولات نیاز به یک بازار مناسب دارد. معرفی شما و مهارت‌هایتان نیز باید در جامعه هدف مناسب باشد. باید بدانید هدفتان از ایجاد برند شخصی چیست و چه کسانی مخاطبین شما هستد. اگر صاحب کسب و کار هستید باید مشتریان محصول و خدمت خودتان را پیدا کرده و برای آن‌ها محتوا تولید کنید. انگیزه افراد و خواسته‌هایشان را متوجه شوید و در همان راستا فعالیت خود را انجام دهید. اگر کارجو هستید، سعی کنید ببینید مدیران چه کمبودهایی دارند و سعی کنید ارائه خدماتتان به نحوی باشد که دیگران را ترغیب کند که از خدمات شما استفاده کنند. داشتن یک مزیت رقابتی درست بسیار به شما کمک خواهد کرد.

نتیجه گیری

  پرسونال برندینگ یعنی معرفی خودتان، مهارت‌ها، سابقه کاری، تحصیلاتی که دارید؛ ایجاد یک تمایز و مزیت رقابتی بین شما و سایر افرادی که در حرفه شما فعالیت می‌کنند. برای داشتن یک برند شخصی قوی و رسیدن به موفقیت باید در ابتدا از خودتان یک شخصیت قوی و مستقل بسازید. اگر وبینار شخصیت قدرتمند و کاریزماتیک و یا کتاب‌های مربوط در این زمینه را خوانده باشید، متوجه اهمیت داشتن یک شخصیت قوی می‌شوید. داشتن اعتماد به نفس قوی در این زمینه بسیار به شما کمک خواهد کرد. همواره در تلاش برای یاد گرفتن و آموزش و ارائه خودتان و مهارت‌هایتان باشید. برند شخصی با شهرت متفاوت است. زمانی‌که شما به برند شخصی مورد نظرتان برسید، این برند شخصی شما را به شهرت می‌رساند. اما شهرت نتیجه نهایی و ماحصل تجربیاتی است که کسب کرده‌اید و برند ایجاد تمایز، حفظ اعتبار شما و شهرتتان است. برای ساخت برند باید مراحل زیادی را طی کنید و همواره این مسیر را با چالش‌های مختلف ادامه دهید. اما در مرحله اول برنامه ریزی داشته باشید، هدف خود را بدانید و همیشه سعی کنید خودتان باشید.
5 / 0
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

0 / 5. 0

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید